Show simple item record

dc.contributor.authorPrado, Mariana
dc.date.accessioned2022-11-21T14:15:50Z
dc.date.available2022-11-21T14:15:50Z
dc.date.issued2021-09-29
dc.identifier.citationPRADO, Mariana. O processo criativo na reflexão contrafactual: fantasiando mundos alternativos. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17046.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/17046
dc.description.abstractCreative action combines multiple factors, including cognitive processes and socio-emotional variables. Guilford theorized some factors that were later associated with the creative person, namely: fluency, flexibility, elaboration and originality. On the other hand, when imaginative thinking goes into the past and digresses hypothetical alternatives to events and their outcomes, we call it counterfactual. There are four axes of classification of counterfactual thinking: related to direction, structure, referential and function. But the alternative reality to the past is not of interest only to science. Gothic fiction literature, born with the work "The Castle of Otranto" (Walpole, 1764), brings a theatrical life with ghostly characters and, like the counterfactuals, appropriates the past, focusing mainly on affections. With this, this research aimed to investigate the differences in the capacity to elaborate counterfactual thoughts in different age groups and, in addition, it verified the levels in which the creative parameters appear in narratives that rewrite the events of works with Gothic influence. The older age group was expected to produce more counterfactuals and use more elaboration in the creative process. The analysis of results took place from the content analysis of the narratives and was subject to comparison between groups using the Mann-Whitney Test, in addition, the scores in creative abilities were correlated to the types of counterfacts. The results showed that the group of adults had better counterfactual performance both in the Counterfactual Inference Test (CIT) and in the total numbers produced by both narratives. Among the counterfactual types, there was a strong preference for the additive type (structure-related) among adults, thus, this counterfactual type showed a significant correlation with all the creative parameters studied. In addition, the Doctor and the Monster narrative stood out in total numbers of counterfactuals.eng
dc.description.sponsorshipFundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectPensamento contrafactualpor
dc.subjectImaginaçãopor
dc.subjectCriatividadepor
dc.subjectLiteraturapor
dc.subjectFicçãopor
dc.titleO processo criativo na reflexão contrafactual: fantasiando mundos alternativospor
dc.title.alternativeThe creative process in counterfactual reflection: fantasizing alternative worldseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Schelini, Patrícia Waltz
dc.contributor.advisor1Latteshttps://lattes.cnpq.br/6185333517392859por
dc.description.resumoA ação criativa soma múltiplos fatores, dentre eles os processos cognitivos e as variáveis sócio-emocionais. Guilford teorizou alguns fatores que posteriormente foram associados à pessoa criativa, sendo eles: fluência, flexibilidade, elaboração e originalidade. Por outro lado, quando o pensamento imaginativo se dirige ao passado e divaga alternativas hipotéticas para os eventos e seus desfechos, o chamamos de contrafactual. Há quatro eixos de classificação do pensamento contrafactual: relacionado à direção, à estrutura, ao referencial e à função. Mas a realidade alternativa ao passado não interessa somente à ciência. A literatura de ficção gótica, nascida com a obra "O Castelo de Otranto" (Walpole, 1764), traz uma vida teatral com personagens fantasmagóricos e, assim como os contrafactuais, se apropria do passado voltando-se principalmente aos afetos. Com isso, essa pesquisa objetivou investigar as diferenças na capacidade em elaborar pensamentos contrafactuais em grupos etários distintos e, além disso, apurou os níveis em que os parâmetros criativos aparecem em narrativas que reescrevem os eventos de obras com influência gótica. Esperava-se que o grupo etário mais avançado produzisse mais contrafactuais e utilizasse mais da elaboração no processo criativo. A análise de resultados ocorreu a partir da análise de conteúdo das narrativas e esteve sujeita a comparação entre grupos utilizando a Prova de Mann-Whitney, além disso as pontuações em habilidades criativas foram correlacionadas aos tipos de contrafatos. Os resultados apontaram que o grupo de adultos obteve melhor desempenho contrafactual tanto no Teste de Inferência Contrafactual (CIT) quanto nos números totais produzidos por ambas narrativas. Entre os tipos contrafactuais, houve acentuada preferência pelo tipo aditivo (relacionado à estrutura) entre os adultos, desse modo, esse tipo contrafactual apresentou significativa correlação com todos os parâmetros criativos estudados. Além disso, a narrativa O Médico e o Monstro se sobressaiu em números totais de contrafactuais.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA COGNITIVApor
dc.description.sponsorshipId2019/27236-0por
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.publisher.coursePsicologia - Psipor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil