Show simple item record

dc.contributor.authorAntunes, Débora Damianus
dc.date.accessioned2023-11-10T00:26:35Z
dc.date.available2023-11-10T00:26:35Z
dc.date.issued2023-09-04
dc.identifier.citationANTUNES, Débora Damianus. Limites e potencialidades das práticas ambientais do Instituto Australis – Imbituba/SC: uma análise à luz de fundamentos da educação ambiental crítico-transformadora via temas geradores. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Biológicas) – Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18880.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/18880
dc.description.abstractThe aim of this paper is to critically analyze the environmental education activities carried out by the Australis Institute in Imbituba/SC during "Whale Month", which celebrates the month with the highest number of right whales (Eubalaena australis) on the southern coast of Santa Catarina. This analysis sought to identify the limits and potential of the educational practices carried out by the Australis Institute team during this month, in 2021, adopting the concepts of dialogue, problematization, contextualization and interdisciplinarity conceived within the framework of the foundations of Critical-Transformative Environmental Education via generating themes as an analytical framework. The results of the analysis reinforce the importance of carrying out activities that address environmental problems, aim to increase visitors' criticality and lead them to critically reflect on the issues addressed, so that they become more aware and can once again feel part of nature, and the analysis also points to new forms of educational approach during the application of the activities developed, using interdisciplinarity as a key point.eng
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectInterdisciplinaridadepor
dc.subjectCriticidadepor
dc.subjectBaleia-franca-australpor
dc.subjectMês da Baleia-francapor
dc.subjectEspécie Ameaçadapor
dc.subjectInterdisciplinarityeng
dc.subjectCriticalityeng
dc.subjectSouthern Right Whaleeng
dc.subjectRight Whale Montheng
dc.subjectThreatened Specieseng
dc.titleLimites e potencialidades das práticas ambientais do Instituto Australis – Imbituba/SC: uma análise à luz de fundamentos da educação ambiental crítico-transformadora via temas geradorespor
dc.title.alternativeLimits and potentialities of the Institute's environmental practices Australis – Imbituba/SC: an analysis in the light of the fundamentals of the critical-transformative environmental education via themes Generatorseng
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Torres, Juliana Rezende
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3083345943491817por
dc.contributor.advisor-co1Bezerra, Daiana Proença
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6976312673714761por
dc.description.resumoO presente trabalho tem por objetivo fazer uma análise crítica das atividades de Educação Ambiental desenvolvidas pelo Instituto Australis em Imbituba/SC, durante o “Mês da Baleia”, em que se é comemorado o mês com maior número de baleias-francas (Eubalaena australis), na região do litoral Sul de Santa Catarina. Essa análise buscou identificar os limites e as potencialidades das práticas educativas realizadas pela equipe do Instituto Australis, ao longo deste mês, no ano de 2021, adotando como referencial analítico as concepções de diálogo, problematização, contextualização e interdisciplinaridade concebida no âmbito dos fundamentos da vertente de Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores. Os resultados das análises reforçam a importância da realização de atividades que abordem os problemas ambientais, visem o aumento da criticidade dos visitantes e os levem à reflexão crítica diante dos temas abordados, a fim de que estes se tornem mais conscientes e possam voltar a se sentirem parte da natureza, além de que as análises também sinalizam para novas formas de abordagem educacional durante a aplicação das atividades desenvolvidas, usando a interdisciplinaridade como ponto-chave.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAOpor
dc.publisher.addressCâmpus Sorocabapor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/5709252071912358por
dc.publisher.courseCiências Biológicas - CBL-Sopor
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4598-6702por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil