Show simple item record

dc.contributor.authorAccica, Thais Fernanda
dc.date.accessioned2024-02-16T12:28:30Z
dc.date.available2024-02-16T12:28:30Z
dc.date.issued2024-02-06
dc.identifier.citationACCICA, Thais Fernanda. Explorando o outro lado: percepção paterna de práticas parentais positivas e negativas. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2024. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19317.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/19317
dc.description.abstractResearch on parenting styles demonstrates that parents who are communicative and affectionate in their interactions with their children and who, at the same time, set clear and consistent boundaries, promote a favorable environment to the development of children who become more confident and who have more self-control later in life. On the other hand, punitive practices, especially those that include physical punishment (e.g., spanking) are associated with low self-esteem in mid- and long-term. Few studies, however, have explored fathers’ perspective on both positive and negative effects of parenting practices. The study aimed to contribute in this direction by asking fathers to share their beliefs on parental educational practices. Fifty-three fathers of children aged 5 to 12 years participated in the present study by responding to a questionnaire on the Google Forms platform. The first part of the form was the Parenting Styles Inventory (PSI) and the second part included questions about parenting practices. Twenty-five participants (47.2%) had final PSI scores indicating a great parental style, however, qualitative data pointed to a discourse that is inconsistent with positive parental practices. Data analysis also revealed fathers' wish to be heard, in particular, on what raising children is concerned.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEstilos parentaispor
dc.subjectPercepção paternapor
dc.subjectPráticas parentaispor
dc.subjectParental styleseng
dc.subjectFathers' perspectiveeng
dc.subjectParental practiceseng
dc.titleExplorando o outro lado: percepção paterna de práticas parentais positivas e negativaspor
dc.title.alternativeExploring the other side: fathers' perspective on positive and negative parental practicespor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Souza, Débora de Hollanda
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3640676759708745por
dc.description.resumoAs pesquisas sobre estilos parentais demonstram que pais que são comunicativos e afetuosos nas trocas com seus filhos e que, ao mesmo tempo, estabelecem limites de forma clara e consistente, promovem um ambiente propício para o desenvolvimento de crianças mais confiantes e com maior controle emocional. Por outro lado, práticas punitivas, em especial, as que incluem punição física (e.g., palmadas) são associadas a uma baixa autoestima a médio e longo prazo. Poucos estudos, no entanto, têm explorado a perspectiva da figura paterna sobre os efeitos positivos e negativos de diferentes práticas parentais. O presente estudo teve como objetivo, portanto, contribuir nesta direção ao fazer um levantamento da perspectiva paterna acerca das práticas educativas parentais. Cinquenta e seis pais de crianças de 5 a 12 anos participaram da pesquisa respondendo a um formulário criado na plataforma Google Forms. A primeira parte do formulário continha os itens do Inventário de Estilos Parentais (IEP) e a segunda parte incluiu perguntas específicas sobre práticas parentais. Vinte e cinco participantes (47.2%) obtiveram escores indicativos de um Estilo Parental Ótimo, entretanto, os dados qualitativos da pesquisa demonstram discursos inconsistentes com as práticas parentais positivas. A análise dos relatos sobre práticas parentais paternas também destaca o desejo dos pais de serem ouvidos, em especial, no que diz respeito à educação de seus filhos.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANO::PROCESSOS PERCEPTUAIS E COGNITIVOS; DESENVOLVIMENTOpor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttps://lattes.cnpq.br/1667824715271830por
dc.publisher.coursePsicologia - Psipor
dc.contributor.authororcidhttps://orcid.org/0009-0005-2569-7259por
dc.contributor.advisor1orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0485-7787por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil