Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 797-816 de 1294
-
O manual do professor do Programa Nacional do Livro Didático do Campo (PNLD-Campo)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This PhD Thesis aims to analyze conceptions into the teacher's manuals indexed to textbooks for rural schools distributed by the Programa Nacional do Livro Didático-Campo (PNLD-Campo) along the years 2013 to 2018 and ... -
Mapeamento das necessidades formativas do formador de professores atuante no programa de formação online de mentores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)The reflexions of this study are embedded in a context of continuing training in-school developed under the Online Training Program of Mentors (known as PFOM). It is a set of issues related to teachers of basic education, ... -
Mapeamento quantitativo dos impactos da gestão democrática no desempenho das escolas públicas no IDEB 2013
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)The Law of Directives and Bases of National Education. - LDB (Lei No. 9.394 / 1996), in its Article 3, establishes the principles for the implementation of public education, and the Item VIII defines the democratic management ... -
A matemática na trajetória pessoal e profissional: narrativas de professores iniciantes em um Programa Híbrido de Mentoria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)This study has as its theme the relationship between beginning primary school teachers, participants of the Hybrid Mentoring Program (PHM), with the learning and teaching of mathematics in their personal and professional ... -
Materiais digitais no ensino de biologia: com a palavra, professores e licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/08/2022)This research aimed to analyze how Biology teachers in high school at a federal institute and teachers in training for the Degree in Biological Sciences understand the role in teaching and the relevance of incorporating ... -
A mediação de leitura literária na biblioteca: saberes, práticas e competência do(a) bibliotecário(a)-educador(a)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/07/2023)The aim of this study is to reflect on the social role of the librarian in the promotion and dissemination of literary reading for children and adolescents in school libraries. The School Library is a political issue, so ... -
A mediação pedagógica como elemento potencializador dos processos de aprendizagem e desenvolvimento infantis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/12/2009)Promoting Primary Education which provides children with thorough development requires the approach of knowledge, attitude and values in training professional educators who act at this level of teaching. Taking into ... -
Mediações e distinções entre associativismo e sindicalismo de professores públicos no Ceará (1962- 1992) : A APEOC/Sindicato e o SINDIUTE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2015)This study discusses the mediations and distinctions between association and teacher union, from the unionism phase to the formation of the teacher unions APEOC and SINDIUTE, in Ceará. In the early phase of unionism in ... -
Melhores políticas para melhores vidas: um estudo crítico das concepções que embasam o Programme For International Student Assessment (PISA) no período 1997-2012
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/02/2015)This work has as its object of study the Programme For International Student Assessment (PISA), an international assessment system, created in 1997 by the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) and ... -
Memória digital e educação a distância: reflexões acerca da disciplina Letramento Digital da UAB-UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)Think about forms of organization and relationship of the current society has been a great challenge, given the speed of changes, many of them as a result of the electronic and digital innovations, particularly those ... -
Memória e resistência: os professores no contexto da ditadura civil-militar (1964-1985)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/04/2013)This is a study about the resistance of teachers of first and second degree to brazilian military regime. We try to identify which resistance practices were developed by these teachers and understand if they were organized ... -
Memória musical de São Carlos: retratos de um conservatório.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/03/2004)The aim of this thesis to establish considerations and understanding on the historical and cultural meaning of the Conservatório Musical de São Carlos , founded in 1947. The institution is pictured with the intention of ... -
Memórias de professoras de música: um olhar para práticas escolares entre as décadas de 1950 a 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/04/2009)This manuscript is the result of a master s research aiming at describing and analyzing the professional paths and pedagogical practices of four music teachers that taught music in the interior of São Paulo State when the ... -
Mentoras de professoras iniciantes da educação infantil: enfrentando e superando tensões no processo de ensinar a ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/11/2022)We sought to analyze the processes of tension evidenced in three experienced teachers, Early Childhood Education (ECE) mentors of beginning teachers (BT), participants. Tension can be characterized as opposition of ideas, ... -
Mentoria para a docência na Educação Infantil: formação on-line e saberes docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/03/2017)Teaching learning and professional development is a lifelong process. It is a process that involves the personal and professional trajectory of each individual that acts in the school education, be it in the scopes of the ... -
Mercado de trabalho e formação profissional nas perspectivas empresarial, institucional e de egressos de um curso de ensino superior privado em administração
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/11/2021)The quality of higher education is increasingly questioned by the labor market. The degree in administration is one of the most sought-after courses and one of those with the highest number of graduates. The execution of ... -
Meta-avaliação das políticas de cotas : um estudo de processos nas universidades estaduais paranaenses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/03/2018)This thesis have accomplished a meta-evaluation of quota policies in Paraná’s state public universities. The general objective was to analyze the evaluations processes regarding the similarities and differences, potentialities ... -
Metaestudo sobre lideranças escolares no Brasil na perspectiva da gestão democrática de 2018 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/08/2023)This dissertation reports on an investigation carried out within the Group of Studies and Research on School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ Training – DEFORGES, having as its theme school leaderships ... -
As metamorfoses do trabalho docente na Universidade Aberta do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This thesis researches the conditions of professor s work - demands of academic and professional training and relations of work - in the Universidade Aberta do Brasil (UAB)/Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), as ... -
Metanálise de pesquisas brasileiras que tratam do desenvolvimento do pensamento algébrico na escola básica (1994-2014)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This study is a PhD thesis whose objective is to identify, describe and analyze what theoretical and methodological elements have been considered in Brazilian dissertations in Mathematics Education, from 1994 to 2014; which ...