Listar Teses e dissertações por título
Mostrando ítems 837-856 de 1294
-
Movimento sindical e educação : a formação política e a qualificação técnica propostas pela Federação dos Empregados Rurais Assalariados do Estado de São Paulo-FERAESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)This research tevem aimed at addressing the proposed training for workers, understood as technical skills and political education, the Federation of Rural Workers of the State of São Paulo (FERAESP) next to their unions, ... -
Movimentos sociais, reforma agrária e escolaridade: o caso dos alunos do projeto Ceta na Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 14/09/2009)This study analyzes the educational trajectory of six students which are matriculated in the Professional Secondary Grade School and in the University Course offered by National Program of Agrarian Reform (Pronera), ... -
Mudanças de geração na era digital: o professor de matemática e seus alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)The society is changing, in this sense, our research arises in order to understand it better, as well as to understand the individuals who compose it. Thus, this research presents a significant relevance, to reflect on the ... -
Mudanças na graduação na universidade pública : a nova prática da iniciação científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/02/2013)Cette étude a pour objet principal la contribution de l‟Initiation Scientifique (Iniciação Científica) pour la formation de l‟élève et les conséquences résultant des changements des activités de recherche qui ... -
Mulheres aprendem com mulheres : diálogo intergeracional sobre a prática de amamentar e os cuidados com o bebê
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 05/11/2012)To increase the awareness of breastfeeding practices, one must bear in mind that this is a complex act, permeated by the influence of several factors, including the family members. In order to better understand the family ... -
Mulheres catadoras fotografando o mundo-vida: revelando processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)This research sought to identify, describe and understand which educative processes emerge from photography as a language that enables the communication and critical reading of the lifeworld of eleven women waste pickers, ... -
Mulheres da reforma agrária na educação: os significados em ser pedagoga da terra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2014)This research investigated the professional activity of land-pedagogues graduated in the first year of the course Land Pedagogy in the state of Sao Paulo. It discussed the rural education and the struggles and efforts of ... -
Mulheres idosas ressignificam o envelhecimento : contribuições da educomunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2013)In Brazil, at the beginning of the 21st century, the aging process has been understood, experienced and represented as a new stage of life, in which men and women can construct new identities and projects. The elderly ... -
Mulheres marceneiras e autogestão na economia solidária : aspectos transformadores e obstáculos a serem transpostos na incubação em assentamento rural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2009)The Present research aimed to investigate the developing process of a self sustained community carpenter s workshop called Madeirarte, from Pirituba II settlement, located in Itapeva / SP. Madeirarte began from a community ... -
Mulheres na Capoeira: resistência dentro e fora da roda
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)The Afro-Brazilian culture, for a long time was placed in a position of marginalization, being valued the Eurocentric to the detriment of other cultures. Also subject to marginalization, in a sexist society, women have ... -
Mulheres negras e seus cabelos: um estudo sobre questões estéticas e identitárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)The identity construction process in black women, starting from the relation that they have with their hair , it is the proposal of this study and based on discrimination regarding gender issue, and mainly ethnic-racial, ... -
A multiculturalidade nas políticas educacionais e a formação de professores : Brasil e Portugal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/02/2009)In this work trying to understand how the education politics and of teachers' formation, in Brazil and in Portugal, they are attending to the present multiculturalidade in these countries. For this, I use the documentary ... -
O mundano e o promíscuo na arte latinoamericana: a prática social de pintores populares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2014)La pintura popular realizada en el contexto de las calles de siete países latinoamericanos, es cargada de una intencionalidad que permite a la persona responsable por su creación, ofrecer a las demás personas que entran ... -
O mundo público e a autogestão em Rosa Luxemburgo: uma análise do movimento das ocupações das escolas do estado de São Paulo em 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2019)This work is the product of a conceptual study on the work of Rosa Luxemburg, and aims to contribute to the development of studies related to the conception of self-management and its articulation with conceptions of ... -
Musicalidades negras na educação musical: uma reflexão sobre os currículos de formação docente na perspectiva da Lei. 10.639/03
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/05/2024)This research aims to propose a reflection on ethnic-racial relations and anti-racist education in the music education field starting from a critical evaluation of the curricular proposal for teacher’s training. The ... -
Música brasileira no ensino coletivo de flauta transversal: um olhar para os saberes dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This study was carried out during the collective flute teaching classes at Projeto Guri, in the city of Ribeirão Preto, in the interior of the state of São Paulo. Projeto Guri is a socio-cultural music education program ... -
Música comunitária em um projeto social de lazer: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/11/2019)We researched a practice in community music, conducted with children and youth participating in the project Experiences in Diversified Leisure Activities (VADL) in partnership with the project More Than Football (MQF). ... -
Música e vida: olhares sensíveis de jovens estudantes de instrumentos musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/02/2022)We believe it is possible to teach a musical instrument aimed at human formation, to make instrumentalists more critical, sensitive and amorous people aware of their human role in society. In this research, the learning ... -
A música integrada à sala de aula numa perspectiva de formação continuada para professores dos anos iniciais do ensino fundamental: redimensionamento a prática pedagógica.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/11/2003)The aim of the study was to investigate which contributions a continuing education program in music, for Elementary School teachers, could offer. We intended to investigate if such a program could lead to new learning and ... -
Músicas que ultrapassam as estruturas regidas por números : uma análise de práticas matemáticas em construções de instrumentos musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/11/2017)The aim of this research is to show how the practices expressed in the relations, discussions and the scenarios of musical instrument constructions are not restricted to a mathematical practice that can be considered ...