Browsing Teses e dissertações by Graduate program "Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE"
Now showing items 21-40 of 1255
-
Ouvir, interagir e criar: a composição musical como oportunidade de humanização das relações sociais em uma orquestra comunitária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)This research had as its theme the creation of composition and musical arrangement for a community orchestra, whose participants had a significant diversity of mastery and musical knowledge. The aim of this work was to ... -
Mulheres catadoras fotografando o mundo-vida: revelando processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)This research sought to identify, describe and understand which educative processes emerge from photography as a language that enables the communication and critical reading of the lifeworld of eleven women waste pickers, ... -
Violência contra mulheres nas universidades: contribuições da produção científica para sua superação (Scielo e Web of Science 2016 e 2017).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)Gender violence is in every social structure, causing serious damage to the victim as well as to the people around. Statistics and studies show that the women are the main victims. More recently, research and reports have ... -
O Programa Creche Escola e sua(s) concepção(ões) de Educação Infantil: entre o Estado e o Município
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)The state program Creche Escola intends to expand early childhood education services primarily in areas with greater social vulnerability and shortage of vacancies, through an agreement signed between the State of São ... -
Práticas de objetivação e subjetivação docente: estratégias de saber-poder no contexto do Pibid
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)This work aims to question teacher´s objectivation and subjectivation practices in the context of the Institutional Scholarship Program of Initiation to Teaching (Pibid). In the dissertations and thesis researched about ... -
O eu, o outro e o nós: um caminho para compreender a diversidade na educação física escolar na perspectiva das crianças
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)Throughout its history, Physical Education has divided many people by excluding them from its training as they aim for healthy and strong bodies, due to ideas embedded in its concept. However, as well as the historical ... -
Minha vida é o rock and roll: processos educativos na prática social do rock entre músicos da cidade de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)The goal of this research was to study and to understand the educational processes from the social practice of Rock through the trajectories of the lives of some musicians from São Carlos. The theoretical purposes start ... -
O PROFMAT e as relações distintivas no campo da matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)Several national and international studies have addressed the teacher training model in the past decades. A large number of educators, including mathematics teachers, have focused on the theme of mathematics teacher training ... -
Implicações da prova Brasil no trabalho de professores da rede de ensino de Cascavel-Pr: contradições entre as exigências das avaliações em larga escala e o currículo municipal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2018)This doctoral thesis fits in the studies of the Public Assessment Policies of Basic Education and its main objective is to understand the repercussions of the Brazil Exam in the teaching work for the teachers of the public ... -
Adolescência heteronormativa masculina: entre a construção obrigatória e a desconstrução necessária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/05/2015)The purpose of this thesis is to contribute to the edification of knowledge concerning the construction of youth masculinity. The hypothesis is that heterosexuality needs homosexuality for its own strengthening and that ... -
A entrada na carreira docente: o que dizem as narrativas de professores de ciências e biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)The beginning of the teaching career has peculiar and important characteristics to the teacher’s consolidation in the profession. It is a stage of the professional development that can evoke diverse feelings and motivate ... -
A avaliação do estudante em atividades de Modelagem Matemática: o que as pesquisas apontam?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)The use of Modeling in Mathematics classes has been advocated for decades by the community of researchers in Modeling in Mathematics Education. Several scholars and teachers have been dedicated to researching the challenges, ... -
Memória digital e educação a distância: reflexões acerca da disciplina Letramento Digital da UAB-UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/03/2018)Think about forms of organization and relationship of the current society has been a great challenge, given the speed of changes, many of them as a result of the electronic and digital innovations, particularly those ... -
Processos formativos em matemática de alunas-professoras dos anos iniciais em um curso a distância de Pedagogia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2012)This research aimed to investigate the mathematics formative processes of Early Years students-teachers in an online Pedagogy course taking the following question into consideration: What formative processes are evidenced ... -
O campo científico de Educação Infantil no Brasil (1981/2010)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of this study was to analyze the Work Group on Education of Children from 0 to 6 years (GT07, acronym in Portuguese), of the National Association for Graduate Studies and Research in Education (ANPEd, acronym ... -
A extensão popular em educação ambiental e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/12/2017)This research has as social practice the Popular Extension in Environmental Education, developed by an extension group formed by seven people, six students of the Environmental Engineering course, University of Uberaba and ... -
Luz, câmera, ciência: uma análise crítica da representação da ciência em filmes de ficção científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2018)This work brings the analysis of the science representation of a group of cinematographic works of the genre of science fiction. Cinema, as a cultural manifestation, conveys values and visions of the world. It is possible ... -
Formação de formadores e educação inclusiva : análise de uma experiência via internet
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2009)This study aimed at analyzing both the contributions and limitations of a distance learning professional development program based on the knowledge of educators, taking inclusive education policy into account. The Program ... -
Em algum lugar do passado... investigando as relações que professoras alfabetizadoras estabelecem com a leitura a partir de suas memórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/02/2007)In this paper I analyze the reading memories narratives of six literacy teachers, teaching in Cycle I (1st to 4th years) of the state education network, in the city council of São Carlos, São Paulo state. As theoretical ... -
Aprendizagem da docência possibilitada pela mediação de um processo de coordenação pedagógica construtivo-colaborativo, tendo a TV comercial como suporte para a formação de cidadãos críticos.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/10/2004)The driving force of this Doctorate degree work was the alert presented by the results of the Master of Science work (Reiff-Lourenço, 1999) that pointed to the vital importance of the professor who performs the task of ...