Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 784-803 of 1330
-
Kafka educador: um estudo sobre a frieza formativa por meio das narrativas animais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2020)This doutoral thesis stablishes a dialog between education and literature to aim enlarge the perspectives over academic training. We live in a time with easy access to the information and several scientific and technological ... -
Kant e a educação para moral: um exercício da liberdade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)Our dissertation intends to investigate as main object the conception of education for morality of Immanuel Kant, from research on education and its stages. In order to analyze in detail our purpose, the research had in ... -
O kit anti-homofobia e os discursos sobre diversidade sexual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/11/2012)With this research the aim is to analyze the different discourses propagated in the Brazilian media, referring to the repercussion of the possibility of the approval of the educational material: the Anti-homophobia kit, ... -
Lazer de pessoas com deficiências físicas e visuais: significando, aprendendo e ensinando
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)Las vivencias de las personas con discapacidad en las diferentes prácticas sociales, cuando separadas de la reflexión sobre la construcción social de la discapacidad y sobre todo, de los significados que ellas atribuyen a ... -
Lazer e adolescentes em privação de liberdade : um diálogo possível?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)The present study aims for a more consistent approach of the existing debates concerning leisure and the adolescents who committed infractions and are fulfilling socio-educational measures in confinement at Fundação CASA. ... -
Lazer e processos educativos : mergulhos culturais na Bacia do Salto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2010)This study was conducted with thirteen participants dips and jumps in the Bacia do Salto do Rio Jacaré, site located at Parque dos Saltos in Brotas city, small town of São Paulo state. The social practice of dips and jumps ... -
Lazer e processos educativos no contexto de trabalhadores/as rurais do MST
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)Faced with the intensifying of competitive capitalist market and economic deregulation at the international level, enterprises turn their investments to regions and sectors with greater liquidity and in search of greater ... -
Legados de políticas públicas de atenção integral à primeira infância: comparação entre os programas Primeira Infância Melhor (PIM, Rio Grande do Sul, Brasil) e De Cero a Siempre (Colômbia)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)The study is part of education and public policies of children fields, highlighting theme of integral early childhood care programs (IECP), as a right established between zero and six years ages. Currently, ... -
Legislação e educação: o ideário reformista do ensino primário em Sergipe na Primeira República - 1889-1930.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/06/2004)The present work intends to discuss the genesis of the Republican teaching in the State of Sergipe (northeast of Brazil), from 1889 to 1930, also called First Republic or Old Republic. The Republic, initiated in 1889, comes ... -
A Lei 12.711/12 e as expectativas educacionais de jovens negros do ensino médio público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/05/2016)This study investigates the influence of Law 12.711/12 on the educational expectations of graduating young black high school of Paulo de Almeida Nogueira School of Cosmopolis - SP. Racial inequalities in Brazilian society, ... -
A leitura dialógica na EJA : contribuições de Bakhtin para a Tertúlia Literária Dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/11/2016)Our objectives for this work are: 1) demonstrate, from Mikhail Bakhtin's theory, how an educational activity that promotes dialogic reading provides critical formation coordinated between orality and writing, the author ... -
Leitura dialógica: primeiras experiências com tertúlia literária dialógica com crianças em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2011)Esta investigación permitió que nosotros pudiésemos identificar algunos abordajes de la lectura en las escuelas, y también los límites de la cualidad de esa lectura para niños y niñas, identificados en los bajos índices ... -
A leitura na escola : concepções de professores de diferentes disciplinas das séries finais do Ensino Fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2007)In the exercise of the teaching, teachers of the Final Series of the Fundamental Teaching have come across a significant amount of students that doesn't present necessary basic reading abilities for the learning of specific ... -
Letramento matemático e histórias infantis : significações matemáticas em um 2º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)This research is based on a qualitative methodological approach and investigates the mathematical meanings produced by Second Grade students and how they are evidenced when in the Mathematical teaching with children’s ... -
Licenciandas em pedagogia na Rede de Aprendizagem da Docência (ReAD): compreensões sobre a docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)The objective of the this dissertation is to investigate what is the comprehension Pedagogy students have on subjects related to teaching and its characteristics: professionalism and the process of teaching professionalization, ... -
Licenciatura em música, ações afirmativas e diretrizes nacionais curriculares para a educação das relações étnico-raciais: o caso da UFSCAR e da UFRB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2024)This study aimed to investigate how the Bachelor of Music Education programs at two different Brazilian federal universities from different regions have been adapting, within the curricular scope, to the demands raised by ... -
Lideranças distribuídas em uma escola do Programa Ensino Integral do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)The theme of this dissertation refers to distributed leaderships in a school of the Sao Paulo State Integral Teaching Program, understanding them as a collective phenomenon, in which responsibilities and influences are ... -
Os limites das políticas públicas/estatais para o campo hoje e a possibilidade de uma superação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)What are public / state policies? What is the necessary understanding to think public / state policies for rural education? What is rural? What is urban? What criteria to use to conceptualize what is rural and what is ... -
Limites e desafios para objetivação da pedagogia histórico-crítica na prática escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/12/2009)The present research aimed at identifying the challenges faced by the municipal teachers of Sarandi (Paraná State) on the objectivization of the Historical-Critical Pedagogy for the Municipal General Office of Education ... -
Linhas de errância : vidas precárias e pedagogias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)Taking as a starting point the wandering lines traced around the world, we find singularities that affirm and invent other possible worlds, architecting absolutely other spaces. From these encounters, we intend to create ...