Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 929-948 of 1332
-
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa : possibilidades e percepções no contexto da formação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2015)The actions of National Agreement for the Literacy at the Right Age, known as PNAIC, constitutes the most recent educational public policy proposal that intends to promote literacy for all children up to 8 years old. The ... -
A paideia grega: a formação omnilateral em Platão e Aristóteles
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The objective of this thesis is to investigate the meaning and the genesis of Greek paideia in, having as parameters Plato‟s (427 a. C.) and Aristotle‟s (348 a. C.), educational concepts. We understand that the ... -
Panorama do campo de estudo da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica do Brasil (2009-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)The theme of this research is professional, scientific and technological education in Brazil. Its object of study is the Federal Network for Professional, Scientific and Technological Education (RFEPCT), established in ... -
O papel da escola normal secundária de São Carlos na constituição de um poder local de elite (1911-1923)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/02/2014)The research, based on the Sociology of Education, had, by goal, to understand the role played by the old Secondary Normal School of the city of São Carlos, in the constitution of a local leverage of intellectual elites ... -
O papel das coordenadoras pedagógicas no desenvolvimento do estágio supervisionado: em questão o acolhimento e o acompanhamento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/10/2024)The internship is an important stage in the initial training of teachers, as it gives them the chance to get in touch with the professional field, fostering knowledge of the school culture and the process of building a ... -
O papel das interações e linguagens no ensino de ciências tecnológicas no contexto da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2019)This is a bibliographic documentary research in which a survey was carried out of the main contents that contemplate science and technology issues in the national curriculum. The intent was to locate the concepts of the ... -
O papel do grupo no processo de significação de licenciandos e professores da educação básica sobre a organização do ensino de Matemática na perspectiva lógico-histórica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)In this research, we aim to understand the role of a group of studies and research in the process of signification of Math students and teachers of basic education with regard to the organization of teaching mathematics ... -
O papel indutor do PIBID na formação de professores reflexivos 2014-2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)This dissertation is linked to the Education of Teachers and Other Educational Agents research group of the Post-Graduate Program in Education - Master and Doctorate - from the Federal University of São Carlos (UFSCar). ... -
O papel pedagógico do tutor de EAD : uma abordagem bibliométrica baseada no banco de teses da CAPES
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 10/03/2010)This study has the purpose to analyze the tutor role on the conception of different authors and the defended Dissertations and Thesis on the Postgraduate programs in the country available at Thesis Database Capes. This new ... -
Paradoxos e estratégias de adaptação na trajetória universitária discente em relação às metodologias ativas no curso de Medicina da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The present thesis has as object of investigation the trajectory of students of a medical course that presents the curriculum organized through active learning methodologies. Its research problem is the understanding of ... -
A participação da comunidade escolar em uma escola transformada em comunidade de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/08/2010)This work aimed to characterize and analyze the ways of school community s participation in the daily routine of a school unity transformed into Learning Communities, in particular examining the participation in decision ... -
A participação das crianças nos anos iniciais do ensino fundamental I: o que propõem as publicações de 2015 a 2020 para melhoria das práticas educativas dialógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/02/2022)This master's dissertation aims to carry out a survey of research that deals with the participation of children in the early years of Elementary School I, based on the contributions that the dialogicity defended by Paulo ... -
Participação social em educação e dominação: uma análise sobre o campo e as implicações do trabalho parrésico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/05/2021)The discourse about the democracy participation in education asks educators, for instance. This paper on the assumption that the policies actives take on important in all human life, especially, from the participative ... -
A participação social na perspectiva dos(as) jovens protagonistas da ONG SOS adolescente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)This study has investigated, in the years 2007 to 2009, how eighteen young of social project Núcleo de Jovens Protagonistas of Non-Governmental Organization SOS adolescente from Campinas/SP city understand the social ... -
Passado presente : anarquismo e construtivismo na educação brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2010)The present research aims at reflecting about the contemporary educational anarchist methodology from the analysis of that one in relation to the educational constructivist theories. The emphasis of this work is on methodology ... -
Pedagogia a lápis cor de pele: educação das relações étnico-raciais em cursos de pedagogia de universidades públicas localizadas no estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/06/2021)This research analyzed, in Pedagogical Projects of Pedagogy Courses (PPCs), how proposals to combat racism are revealed (or not), according to definitions present in the National Curriculum Guidelines for Education of ... -
Pedagogia antirracista junto a uma turma da educação infantil na cidade de São Carlos: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2024)We understand children as autonomous, active subjects, protagonists who produce cultures in all the social relationships and practices they experience. From this perspective, the objective of this study was to understand ... -
Pedagogia da memória como experiência formativa nas narrativas autobiográficas de Cecília Meireles e Walter Benjamin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)In this Doctoral research, the Fundamentals of the Pedagogy of Memory as a formative experience is inaugurated, from the narrative dialogues present in the autobiographical Olhinhos de gato (1938) by Cecília Meireles and ... -
Pedagogia da terra na UFSCar: uma análise acerca da proposta metodológica e das práticas educativas da turma Helenira Resende
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/09/2013)Our goal in this paper is to report and try to analyze the methodological approach and the pedagogical practices of the first Field Education Course conducted by INCRA and PRONERA in partnership with the Universidade Federal ... -
Pedagogia da terra: olhar dos/as educandos/as em relação à primeira turma do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2010)The present research investigated the point of view of the scholars from the course of Land Pedagogy at UFSCar (Federal University of São Carlos) about this course, which is, the first one in the State of São Paulo. This ...