Browsing Teses e dissertações by Title
Now showing items 1150-1169 of 1330
-
Racionalidade instrumental, competitividade e individualismo de estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/02/2012)This study aimed to understand the meaning and motivation that exist in student participation in various extracurricular activities in public universities, particularly in undergraduate research and student organizations. ... -
Raymond Williams, educação escolar e currículo: proposições com base na ideia de cultura comum
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)Esta investigación tiene como objetivo delinear posibles compromisos para un proyecto educativo alineado a la perspectiva de la cultura común de Raymond Williams. Por compromisos entendemos un conjunto de esfuerzos concretos, ... -
Razão instrumental e preconceito: reflexões sobre o bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2008)This paperwork Idiscusses Ithe Iconcept Iof Ibullying, Icharacterized Ias Ia Ikind Iof school violence that occurs in students relationship. A theoretical analysis is made in the first part of this paper. Starting at ... -
(Re)pensar as imagens nas práticas escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2014)The main aim of this dissertation was to understand the perceptions of the educators involved in an investigation about the possibilities and importance of the use of visual culture images in the educational process within ... -
(Re)vendo a formação continuada de professores que ensinam matemática quando o assunto é pensamento algébrico: limites e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)This dissertation, linked to the Graduate Program in Education (PPGE) of the Federal University of São Carlos (UFSCar) along the line "Education in Science and Mathematics", aims to analyze the movement of continuing ... -
O realismo especular: a perspectiva de Piero della Francesca na construção do olhar fotográfico moderno
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/07/2024)Esta investigación tiene como objetivo explorar las formas en que los procesos de educación visual organizados por la técnica de la perspectiva en la obra de Piero della Francesca (1415 – 1492), contribuyeron a consolidar ... -
A reconfiguração do campo da pós-graduação e da pesquisa na universidade à luz de mudanças jurídicopolíticas decorrentes das políticas de inovação no Brasil: o caso UFU
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/02/2011)The aim of this study was the analysis of the influence of legal, political and institutional mediations in some changes in the post-graduation course of the Federal University of Uberlandia (UFU).We sought to elucidate, ... -
Recontando histórias: a leitura e a visão de mundo do pré-escolar.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/02/2005)In this work we analyze the perception of the world traces conveyed by pre-school children when they retell stories. From the cultural historical perspective and from some aspects of textual linguistics, 58 retellings, ... -
Recordando sobre o brincar na infância de professores participantes de um processo de formação lúdica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)The present research addresses teachers’ childhood memories theme. The educational investigation took as theoretical input authors, such as: Brougère (2010); Nóvoa (2015); Souza, (2006); Josso (2004); Kishimoto (2006). It ... -
Recreio escolar de crianças do ensino fundamental: contexto educativo para participação, brincadeiras e aprendizagens
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/01/2020)We start from the consideration of the school playground, as space and time inserted in the school curriculum that allows the insertion in the playful cultures and languages of contemporary childhoods. We understand that ... -
O recurso da demonstração em livros didáticos de diferentes níveis do ensino de matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2015)This present research, of qualitative nature, was guided by the question: what characterizes and what are the functions of school demonstrations in different level textbooks for teaching mathematics? In order to answer ... -
Os referenciais teóricos da área de fundamentos da educação do PPGE/UFSCar: um estudo epistemológico e bibliométrico da produção científica (1993 a 2007)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2013)The central theme of this research consists on the theoretical foundation research in Education. The overall objective was to realize a bibliometric and epistemological analysis of the doctoral theses of the Post-Graduate ... -
O referencial teórico de Paulo Freire no ensino de ciências e na educação CTS: um estudo bibliométrico e epistemológico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/12/2013)The Science Teaching, spurred by the development of science and technology as well as the field of education, seeks paradigms that go beyond positivist approaches and linear knowledge production. Perceptions of the social ... -
Reflexões sobre o habitus escolar de alunos do ensino fundamental I em seu processo de escolarização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/03/2018)This study aims to study the school habitus of elementary school students in a municipal school. The research is inserted in the discussions about the schooling process, more specifically, in the relation that is established ... -
A reforma do Estado e da educação no governo Fernando Henrique Cardoso: o ENEM como mecanismo de consolidação da reforma.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/08/2005)The present work investigated the State and Education Reforms during the government of Fernando Henrique Cardoso (henceforth FHC) from 1995 through 2000 and the central role of the National High School Examination (henceforth ... -
Reformas curriculares no curso de formação de oficiais aviadores na Academia da Força Aérea entre 1974 e 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)This study falls into the history, philosophy and education sociology research line and its aim is to analyze the graduation of aviator officers at the Brazilian Air Force Academy. Our goal has been to reach an understanding ... -
As reformas educacionais de Benjamim Constant (1890- 1891) e Francisco Campos (1930-1932) : o projeto educacional das elites republicanas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/08/2008)The study objects of this work are two educational reforms derived from the Public Federal Administration, namely the Reforms by Benjamim Constant (1890-1891) and Francisco Campos (1930-1932). Both are characterized by a ... -
A Relação com o Saber de diretores: situações de conflitos e violências escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/07/2023)The discussion on violence in the school environment focuses on understanding what the cycles of violence(s) are, in such a way that it provides a welcoming space in the consolidation of welcoming so that the school body, ... -
A relação com o saber na mentoria de diretores escolares: considerações a partir de uma formação prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The present research originated from reflections on some questions that originated this thesis: does the exchange of experience between principals enable the construction of the relationship with the Knowledge (Charlot, ... -
A relação do professor com o saber no ensino remoto mediado pelas novas tecnologias digitais: a formabilidade do sujeito biográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)Due to the suspension of classes in 2020 by virtue of the Covid-19 pandemic, many teachers, including those working in Basic Education, were compelled to carry on with classes while deprived of school premises. Emergency ...