Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 150
-
Barreiras para a implementação de práticas docentes com uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)If we consider that Information and Communication Technology (ICT) can be an aiding tool in the teaching and learning process, it is important to investigate the existence of adequate and available resources, how much the ... -
O ensino dos saberes conceituais críticos do futebol entre jovens estudantes do ensino médio nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)The aim of the present study intervention process which had a Didactic Unit containing Football in the Physical Education at School as a starting point. Affirming the school space as a place for social interaction, and ... -
Por detrás das telas: uma análise da postura reativa das vítimas de cyberbullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2017)Cyberbullying is characterized by virtual violence that spreads through the technological media connected to the Internet, in which there is the distribution of repetitive episodes of exposure, humiliation, aggression and ... -
Adolescência heteronormativa masculina: entre a construção obrigatória e a desconstrução necessária
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/05/2015)The purpose of this thesis is to contribute to the edification of knowledge concerning the construction of youth masculinity. The hypothesis is that heterosexuality needs homosexuality for its own strengthening and that ... -
Uma criança como outra qualquer? A criança transexual em diálogo com a teoria Queer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2019)This paper focuses on discussions about children who don’t identify themselves and express a disagreement with following socially pre-established gender norms and standards. Such standards are strongly established within ... -
Paradoxos e estratégias de adaptação na trajetória universitária discente em relação às metodologias ativas no curso de Medicina da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The present thesis has as object of investigation the trajectory of students of a medical course that presents the curriculum organized through active learning methodologies. Its research problem is the understanding of ... -
O bullying em publicações acadêmicas brasileiras nas bases de dados Scielo e Capes entre 2008-2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This dissertation refers to an investigation developed in the scope of DEFORGES - Group of Studies and Research in School Organization: Democracy, Human Rights and Principals’ development. It was elaborated in order to ... -
Criança e infância nas obras de Arthur Ramos: estudos da infância no Brasil a partir de produções nacionais da década de 1930
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research refers to a bibliographic study developed with the purpose of presenting a cartography of childhood studies in Brazil, particularly during the 1930s, taking as reference the works of Arthur Ramos. For the ... -
Necessidades formativas de professores que atuam nos espaços de privação de liberdade em Cuiabá e Várzea Grande-MT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/12/2019)The educational actions developed by professionals of Basic Education of the state schools of Mato Grosso take place in the school spaces through a study project elaborated “from a situational diagnosis with the use of ... -
Os espaços dos bebês na creche: contribuições das produções científicas brasileiras (2009-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)The theme of spaces, as shown by the official Brazilian documents and the existing literature, has increasingly revealed its importance in daily pedagogical practices with babies in daycare centers. In this sense, the ... -
Objetos educacionais digitais no livro didático de Biologia: um estudo de obras aprovadas no PNLD 2015
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2018)The world we live, both physical and social, over time has undergone profound changes. Most of these changes, due to technological development, modify the way people think, act and relate. Regarding the demands of the ... -
Atividades acadêmico-científico-culturais nos cursos de licenciatura em matemática da UNESP: estratégia de disputa no campo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)In the last decades, there were several national and international research on the teacher education model. Many educators, including mathematical educators, looked into the subject of the formation of the elementary school ... -
O caso da escola municipal Campos Salles (Heliópolis-SP) e a construção da autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/02/2019)The discussions in Dialetics of enligghtenmentby Adorno and Horkheimer and in the Theory of Semi-formation by Adorno, denounce that the cultural formation prevailing in capitalist society is based on technical rationality ... -
O Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do IFSP: contribuições na perspectiva de seus participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)In the year of 2017, the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo (IFSP) was linked to the Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (Professional Master’s ... -
A relação entre a arquitetura escolar e o processo de ensino e aprendizagem: levantamento a partir dos bancos de dados da ANPED e da Capes entre 2005 a 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/04/2020)This research aims to understand how the School Architecture theme, its object of study, has been considered within the History of Education area. The general objective of the research is to perceive within the highlighted ... -
Pedagogia Hospitalar: revisão integrativa de pesquisas qualitativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)Introduction: The process of hospitalization is sometimes a moment that brings suffering to the lives of children and this time can interfere in their physical, emotional and cognitive development. The conjunction between ... -
Processos de construção da identidade de mentoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)This present research project comes from the work performed in an intervention research called “Teacher Professional Development of experienced teachers and beginners: Hybrid Mentoring Program (HMP)”, financed by FAPESP/São ... -
As rodas de leitura em prisões e seus processos educativos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/04/2020)The following study analyzes the educational processes which happen in Rodas de Leitura in a correctional facility in the state of São Paulo, Brazil. Our interest for the subject has arrived from our participation through ... -
Tecnologias digitais no campo da educação no Brasil: distribuição do capital científico entre 1996 e 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 04/02/2020)This is the report of a doctoral research that investigated the phenomenon of the distribution of scientific capital on several fronts in researches about Digital Information and Communication Technologies (DTIC) within ... -
Violências, conflitos e indisciplinas: discursos em três escolas de educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2020)This thesis is part of the line of research on Education, Culture and Subjectivity, of the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (UFSCAR). It aims to analyze the statements, the singularities, ...