Now showing items 1-20 of 968

    • Música comunitária em um projeto social de lazer: processos educativos decorrentes 

      Arruda, Murilo Ferreira Velho de; http://lattes.cnpq.br/1954443702803934 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/11/2019)
      We researched a practice in community music, conducted with children and youth participating in the project Experiences in Diversified Leisure Activities (VADL) in partnership with the project More Than Football (MQF). ...
    • Elementos da constituição da identidade docente de professoras iniciantes da educação infantil e do ensino fundamental - anos iniciais 

      Pinheiro, Tarciana dos Santos; http://lattes.cnpq.br/9079868283661393 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2020)
      Teacher education and professional development are occupying considerable prominence in the Brazilian educational research scenario. We understand that there are several aspects that enable this development, and that the ...
    • A formação de conceitos científicos em crianças de cinco anos fundamentada em mediações sistematizadas 

      Silva, Eliane Nicolau da; http://lattes.cnpq.br/6467415058434159 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
      The Thesis was based on the theoretical framework of Historical-Cultural Theory based on the studies of Vigotsky, Luria, Leontiev, Elkonin, Mukhina, Galperin, who brought fundamental contributions about the concepts developed ...
    • Violências, conflitos e indisciplinas: discursos em três escolas de educação básica 

      Marchetti, Rafaela; http://lattes.cnpq.br/3989487800835596 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2020)
      This thesis is part of the line of research on Education, Culture and Subjectivity, of the Graduate Program in Education at the Federal University of São Carlos (UFSCAR). It aims to analyze the statements, the singularities, ...
    • Experiência estética e o ensino de música: um estudo de caso da prática docente de um professor de uma escola pública do ensino fundamental no município de Maringá-PR 

      Silva, Rosangela Trabuco Malvestio da; http://lattes.cnpq.br/6348015771508371 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2020)
      The objective of this study is to analyze the teaching of music in the art discipline in the early years of elementary school, highlighting the formative and aesthetic aspects, based on the theoretical framework of the ...
    • O cálculo do esquecimento: o papel de mediação das redes sociais na produção de violência 

      Silva, Mariana Bergo Damaso; http://lattes.cnpq.br/2135099952877999 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      This research, based on the critical theory of society, aims to identify the determinants of barbarism condition lived by contemporary society, which is characterized by high rate of technological development, manly in ...
    • Metodologia estrangeira, prática brasileira? Análise das ações da plant-for-the-planet no Brasil para o ensino das mudanças climáticas 

      Araripe, Evelyn de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/7312438421436435 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      This dissertation aims to analyze in a critical way the potentialities and the gaps of the methodology of the German organization Plant-for-the-Planet in Brazil to teach climate change to Brazilian children and youngsters. ...
    • Processos de construção da identidade de mentoras iniciantes 

      Silva, Jéssica Francine Ferreira da; http://lattes.cnpq.br/6409780426691677 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      This present research project comes from the work performed in an intervention research called “Teacher Professional Development of experienced teachers and beginners: Hybrid Mentoring Program (HMP)”, financed by FAPESP/São ...
    • Interculturalidade e prática docente Pataxó 

      Folegatti, Carla Viviani Silveira; http://lattes.cnpq.br/1255399364078691 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)
      This research aims to investigate the pedagogical practices of teachers at the Pataxó Boca da Mata Indigenous School, TI Barra Velha, Porto Seguro, Bahia, in the possibility of understanding how intercultural proposals are ...
    • Um estudo sobre o vazio educacional no Brasil colonial 

      Souza, Everton Aparecido Moreira de; http://lattes.cnpq.br/5018518888260743 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      This work will analyze the building, development and deconstruction of Jesuit system education which has had place in colonial Brazil. If we consider that this period is still few explored in the academic field, we see ...
    • Representações sobre o feminino em sequências fílmicas de animações 

      Ohe, Ana Paula Trofino; http://lattes.cnpq.br/5203418212001034 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      Animation cinema is increasingly consolidating itself as a booming market in which blockbuster and box office success ensures the continuation of various narratives, adding new adventures and characters to the original ...
    • O professor mediador-orientador na modelagem matemática: movimentos de constituição de uma representação docente 

      Cambi, Betina; http://lattes.cnpq.br/3060279988975263 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)
      This research aims to analyze utterances related to the role of the teacher who develops Mathematical Modelling activities, in order to discuss some conditions that allowed the construction of a pedagogical truth about ...
    • A nucleação escolar no assentamento Vila Amazônia em Parintins/AM e a precarização das condições de acesso, permanência e qualidade social da educação no campo. 

      Souza, Rosana Ramos de; http://lattes.cnpq.br/0007922442999427 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/12/2016)
      This work arose from my restlessness at the inequalities in educational supply for populations living in the regions furthest from urban nuclei in the Amazon region. In family life and with known people, in social relations ...
    • Possibilidades de desenvolvimento da atenção voluntária com crianças de 5 anos 

      Graciliano, Eliana Cláudia; http://lattes.cnpq.br/0625010055861672 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 20/12/2019)
      The research question that guided this doctoral work was: What concepts and strategies are used in the routine of a classroom with 5 year old children during the development of these children's voluntary care? The general ...
    • Estudantes indígenas e os desafios pedagógicos no ensino superior 

      Oliveira, Sirlene Maria Dias de; http://lattes.cnpq.br/0593765673749742 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2019)
      The Affirmative Action Policies in rules ways are to attend the demands of different collectives discriminated by social-economics exclusions occasioned in the past or the present. These actions aim to extinguish discriminations ...
    • Um estudo sobre o movimento lógico-histórico do conceito de continuidade 

      Silva, Rafael Siqueira; http://lattes.cnpq.br/1573729723278166 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/12/2019)
      The aim of this paper is to investigate the logical-historical movement of the concept of Continuity through a historical-epistemological analysis, with a view to determining the essential relations that can be configured ...
    • Violência e cultura digital: o YouTube e o cyberbullying de alunos do ensino médio contra os professores 

      Castro, Camila Sandim de; http://lattes.cnpq.br/1103567371505006 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)
      The pedagogical relationship established between teachers and students has always been marked by the presence of ambivalence of feelings towards the teaching figure. Nowadays, such a relationship is being reconfigured in ...
    • Atividades acadêmico-científico-culturais nos cursos de licenciatura em matemática da UNESP: estratégia de disputa no campo 

      Rodrigues, Vânia Cristina da Silva; http://lattes.cnpq.br/3490615524948327 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/12/2019)
      In the last decades, there were several national and international research on the teacher education model. Many educators, including mathematical educators, looked into the subject of the formation of the elementary school ...
    • Por entre os ‘eus’ e os ‘nós’ - experienciados sob o prisma da matemática - tecidos em narrativas 

      Evangelista, Maria Tereza Fernandino; http://lattes.cnpq.br/9507227476816978 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This is a narrative study, that I perform with three former students from the Application College where I work as a Mathematics teacher. It is a text shaped from the perspective of Narrative Research (CLANDININ & CONNELLY) ...
    • Recreio escolar de crianças do ensino fundamental: contexto educativo para participação, brincadeiras e aprendizagens 

      Maximo, Heliny de Carvalho; http://lattes.cnpq.br/2268617213948560 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/01/2020)
      We start from the consideration of the school playground, as space and time inserted in the school curriculum that allows the insertion in the playful cultures and languages of contemporary childhoods. We understand that ...