Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 141-160 of 1301
-
Educação para a coletividade: pressupostos para as atividades de matemática com crianças de 3 a 5 anos à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)This research results from a bibliographical and theoretical study about education for collectivity in Childhood Education based on situations involving the teaching and learning of mathematics in the light of the ... -
Tertúlias literárias dialógicas e leitura dialógica com pessoas idosas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)Currently, the elderly population in Brazil exceeds 30 million people and it is predicted that by 2050 the number of elderly people will approach 70 million. Considering this demographic trend and the rights of the elderly ... -
Relações entre provimento de cargos e estilos de liderança nas práticas de gestão escolar: uma pesquisa bibliográfica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)This investigation was carried out within the scope of the Study and Research Group on School Organization: Democracy, Human Rights and School Administrators’ Development – DEFORGES. The theme in which it is inserted is ... -
As relações entre o desenho e o desenvolvimento da consciência na educação infantil à luz da Teoria Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)This is a theoretical research, based on Historical-Cultural Theory, to answer the question: what is the contribution of Historical-Cultural Theory for the comprehension of the relationship between the development processes ... -
Tecnociência e as mudanças na organização do trabalho docente na educação superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/08/2022)This study is intended to rationalize what technoscience is and how this new episteme has changed faculty work in higher education. This work was conducted during the Covid-19 pandemic, a historical time that forced education ... -
Pedagogia da memória como experiência formativa nas narrativas autobiográficas de Cecília Meireles e Walter Benjamin
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/08/2022)In this Doctoral research, the Fundamentals of the Pedagogy of Memory as a formative experience is inaugurated, from the narrative dialogues present in the autobiographical Olhinhos de gato (1938) by Cecília Meireles and ... -
Intencionalidades do uso da robótica pedagógica na educação infantil em artigos científicos à luz da teoria histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/08/2022)A lot of countries use Pedagogical Robotics in Children Education. Teachers’ pedagogical practices require an intentional mediation according to children's needs. In this sense, this research aims to know the intentionalities ... -
Autonomia e participação na elaboração do Projeto Pedagógico online da SME de Campinas-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2022)This dissertation was carried out within the scope of the Study and Research Group on School Organization: Democracy, Human Rights and School Administrators’ Development – DEFORGES, and aimed to analyze whether the guiding ... -
O ensino médio e a cultura digital : desafios e possibilidades de o uso do aparelho celular dentro da sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)In contemporary society, the smartphone has become an indispensable tool both in leisure time and in work-related activities. In possession of the device, it is possible to film, photograph, send and receive messages ... -
Concepção de tecnologia dos Programas São Paulo Faz Escola e Inova Educação: permanências ou rupturas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2022)The driving element of this research arises in the context of emphasis on the technology theme in educational programs and policies that guide the school curriculum. Affiliated to the State, Politics and Human Formation ... -
Mimese, ressentimento do guerreiro e formação: manifestações contra a universidade pública brasileira em redes sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2022)During the last few years, in Brazil, it has been possible to witness the ascension of manifestations that precede the totalitarianism. Attacks to academic institutions, which also represent attacks to Education and critical ... -
A Universidade Federal de Tocantins/Campus de Arraias na Consolidação do Desenvolvimento Socioeducacional: os indicadores sociais e as percepções dos sujeitos da Região Sudeste do Estado do Tocantins
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)This study analyzes the process of insertion of the Federal University of Tocantins (UFT) in the Southeast region of the State of Tocantins and seeks to understand the impacts that this institution has in the region ... -
Educação no campo e luta de classes: um estudo sobre a produção acadêmica do GEPEC no período de 2010 a 2020 e sua atuação na formação inicial e continuada de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/07/2022)Historically education aimed at the working class has not been a priority in Brazil. The expansion of the offer of Elementary Education only began to receive some attention from the national political class from the 1930s ... -
Escola sem Partido: ideologia e discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/07/2022)In the past few years, the self-styled No Party School Movement (MESP) and their discourses have risen throughout the Brazilian scene. It is understood that the MESP has the potential to cause drastic and at the same time ... -
Práticas pedagógicas interculturais de docentes na Educação Básica e no Ensino Superior: análise da produção acadêmica brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2022)The theme of this research is related to teachers' intercultural pedagogical practices in Basic and Higher Education, considering the problem involving the inequality present in schools - especially public ones - and the ... -
“Aprendendo a ser diretora de escola sendo": um olhar para as aprendizagens de diretoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/07/2022)The present dissertation focuses on the learning characteristics of beginning school principals. The 5 professionals participating in the research were approved in the public contest of tests and titles at the State ... -
A formação de licenciandos e licenciandas em Química no contexto da Internet das Coisas: possibilidades e desafios emancipatórios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/06/2022)This research dialogues with the possibilities and challenges of teacher training in Chemistry for the construction of fairer and sustainable realities, mainly, based on the comprehension of the current time in its coming ... -
Corrigir e ajustar: as propostas para a educação nos Arquivos Brasileiros de Higiene Mental (1925-1947)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)The mental hygiene movement was characterized by the prevention of mental diseases by means of correction and treatment of human psychic and social “maladjustments”. In Brazil, it had the Brazilian League of Mental Hygiene ... -
Ensino Médio e formação para o trabalho na Escola Família Agrícola do Sertão - EFASE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)This thesis studies the theoretical-methodological conceptions of teaching in the Pedagogy of Alternating Cycle and its unfoldings in the technical and professional formation of rural students, based on the reality of ... -
Inflamável cinema: incendiando as percepções
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/07/2022)Cinema as a crossing in times of intolerance, how affection affects the perception of feeling cinema. A research on the place of the researcher/spectator based on the (mis)education that precedes the film (but it is not ...