Mostrando ítems 1-20 de 1051

    • Cinema, televisão e documentários: possibilidades imaginativas em contextos de ensino técnico 

      Neto, Armando Manoel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2021)
      This dissertation discusses the possibility of a reflection on the school, education and the ways of seeing that are constituted in these spaces. In this way, we observe the educational processes and visuality projects ...
    • Orquestra UFGD: processos educativos emergentes em com-vivência musical 

      Costa, Thais Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2021)
      The UFGD Orchestra is a project developed by the Dean of Extension and Culture of the Federal University of Grande Dourados (UFGD) and started its activities in 2013. Currently, the group has approximately 45 participants, ...
    • Francisco Campos e a construção do autoritarismo brasileiro: educação, democracia e sociedade 

      Rio, Josué Justino do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/04/2020)
      The aim of the research is to understand the conservative thinking of Francisco Campos and his reflections in Brazilian politics, especially during the Estado Novo, in the measure that he was the idealizer, based on the ...
    • As relações mapeadas no discurso da modelagem com a realidade 

      Prane, Bruna Zution Dalle (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/03/2021)
      This research aims to problematize the composition operated by the Mathematical Modeling discourse about reality within the scope of published researches concerning Mathematical Modeling. In this work, Mathematical Modeling ...
    • Crianças negras em imagens do século XIX 

      Jovino, Ione da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/09/2010)
      This research was based on the need of understanding the presence of black children in the 19th century and as a consequence understand childhood from this perspective. It intended to show how black children could be ...
    • Narrativas travestis e transexuais: transbordar resistências 

      Santos Sobrinho, Paulo Ribeiro dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      This research compiled some narratives aiming infant histories, scholar trajectory and prostitution of transgender and transvestite people. The methodological procedure used to reach this objective was the exploratory ...
    • Clube dos valentes: prevenção da violência e desenvolvimento de amizade na educação infantil 

      Galli, Ernesto Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)
      This doctoral thesis aims to understand what is the impact of preventive socialization on egalitarian models of masculinity, in opposition to violent actions, based on the dialogical practices of the “Clube de Valentes” ...
    • "Se podes ver, repara": a (re)educação do olhar em cena 

      Peres, Helga Caroline (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/02/2021)
      This research is part of the investigations that focus on the link between cinematographic language and aesthetic formation. Specifically, we part from the critique of the way in which school education promoted by hegemonic ...
    • Experiências de (re)início da docência na educação básica: a profissionalidade em foco 

      Cerminaro-Derisso, Maria Cecília (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      The objective of this research was to analyze how the professionalism of the teacher with more than five years of teaching practice in the early years of elementary school is shaped when he/she becomes a beginning teacher ...
    • Jovens rurais de São Carlos - SP: circulação cotidiana, projetos de vida e os sentidos da escola 

      Farias, Magno Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2021)
      This thesis aims to understand the aspects that involve the condition of rural youth life, as well as the everyday circulation, life projects and meanings of the school, taking the case of the rural youth of the city of ...
    • Contribuições do Programa Híbrido de Mentoria (PHM) da UFSCar para o desenvolvimento profissional docente: perspectiva de professoras iniciantes 

      Barros, Janailza Moura de Sousa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
      This dissertation aimed to identify and analyze if / and how the Hybrid Mentoring Program (HMP) contributed to the professional development of beginning teachers participating in it. The data analyzed was from oral and ...
    • Mal-estar entre professores em início de carreira diante de pressões do Saresp 

      Silva, Natália Menin da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)
      This study aims to comprehend the pressures faced by teachers in the beginning of their careers within the school environment while pursuing the bonus from Saresp (Evaluation System of Learning Performance of the State ...
    • Etnomodelagem: modelagem matemática no interior de uma comunidade rural sustentável 

      Martins, Rafael Bida Guabiraba (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
      Based on the assumption that Ethnomodelling is grounded on the process of reflection of the routine of a single individual or an entire community, that is not academic, this would be defended as analysis and study of ...
    • Adolescentes e jovens nas mãos da justiça: a experiência socioeducativa interinstitucional de São Carlos - SP (2001-2016) 

      Francisco, Julio Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
      The thesis addresses the conceptions and inter-institutional practices for the operation of the initial care to adolescents accused of infraction in the city of São Carlos (SP), as well as points pedagogical and protective ...
    • ETEC DANS: uma escola profissionalizante 

      Oliveira, Arlete Piccolo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/12/2020)
      This investigation aims to rescue the institutional memory of the State Technical School Doctor Adail Nunes da Silva or ETEC DANS, an autarchy of the State Center for Technological Education Paula Souza, linked to the ...
    • Cuidar/educar: formação de profissionais de creche em contexto de Extensão Universitária 

      Martins, Andressa de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)
      This research is the result of a University Extension course aimed at caring/educating at the daycare center. The course was created for professionals who work with babies and young children in a municipal daycare center ...
    • Formação profissional continuada com professores que ensinam Matemática: um estudo sobre os elementos que caracterizam o desenvolvimento de uma coletividade 

      Rodrigues, Carolina Innocente (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/11/2020)
      This research aims to investigate which elements, from the perspective of the HistoricalCultural Theory and through the theoretical studies of the community, could be verified during the continuing professional training ...
    • É doce, mas não é mole, não!: Representações sociais dos canavieiros alagoanos sobre o processo de “modernização” agrícola 

      Lima, José Rodolfo Tenório (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 10/12/2020)
      Agricultural modernization through the mechanization of harvest presents itself as an expanding reality in the sugarcane fields of Brazil. The substitution of manual labor for machines has direct implications on work ...
    • Implementação da pedagogia histórico-crítica na educação do campo de municípios baianos por meio da Ação Escola da Terra: contradições e possibilidades 

      Santos, Manoel Gonçalves dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2020)
      The present study has as its object an interface between the continuing education course made available in UFBA, through the Earth School Action (Ação Escola da Terra), to rural teachers from Bahia cities, a critical ...
    • O papel indutor do PIBID na formação de professores reflexivos 2014-2016 

      Silva, Lais Fernanda da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)
      This dissertation is linked to the Education of Teachers and Other Educational Agents research group of the Post-Graduate Program in Education - Master and Doctorate - from the Federal University of São Carlos (UFSCar). ...