Teses e dissertações: Envíos recientes
Mostrando ítems 1-20 de 1301
-
Processos educativos nas práticas do brincar em uma casa de acolhimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/08/2024)In this master's research, we aimed to identify and understand the educative processes resulting from the social practice of children playing in a shelter in a city in the interior of São Paulo. This is a qualitative ... -
Formação continuada de professores (as) na educação infantil: contribuições para uma educação antirracista a partir das tertúlias dialógicas pedagógicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/07/2024)The thesis discusses the Dialogic Pedagogical Training of Teachers and its contributions to Anti-Racist Education, with a focus on Early Childhood Education. This approach is recognized as a Successful Educational Action, ... -
Os diversos modelos de formação inicial de professores para o ensino primário de Moçambique: permanências e rupturas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)The study investigated the Initial Training of Primary School Teachers in Mozambique, in order to understand how the current training models contribute to the construction of professionalism in teaching. In this context, ... -
Manual de história da 5ª classe do ensino primário em Angola: uma análise à luz dos conceitos de negritude e decolonialidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/08/2024)This study analyzes the curricular content of the History Manual for the 5th grade of Primary Education in Angola, based on the concepts of blackness and decoloniality. It was guided by the following research questions: ... -
Entre as trajetórias escolares e as práticas pedagógicas: as percepções dos professores na perspectiva da relação com o saber
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2024)Pedagogical practices and school background play crucial roles in teacher training, profoundly influencing their educational approaches and teaching methods. Teachers' school careers, including their experiences and memories ... -
Educação superior e formação de professores para o ensino de física e química do ensino médio: (des)conexões da educação brasileira (2014-2019)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/08/2024)This research examines the connection between basic education and higher education in Brazil, focusing on the initial teacher training courses at the higher education level, specifically in Physics and Chemistry. These ... -
Fanzines como instrumento de expressão atrás das grades: processos educativos através da arte
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/08/2024)In thinking about possibilities for dialogic learning inside spaces of restriction and deprivation of liberty, the proposal of this paper focuses on a pedagogical action that can promote autonomy for people in this situation: ... -
Desigualdade educacional e cultura digital no ensino remoto durante o isolamento social: percepções de discentes do ensino médio da região do Bico do Papagaio-TO (2020-2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/06/2024)The general objective of the work is to identify and analyze the perceptions of public high school students about the consequences of remote teaching during the Covid-19 pandemic in the Bico do Papagaio region, Tocantins, ... -
Projeto principal de educação para América Latina e o Caribe (PPE 1980-2000) e alfabetização de adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2024)The thesis aims to analyze the recommendations for adult literacy in the first ten years of development of the Major Project of Education for Latin America and the Caribbean approved by the United Nations Educational, ... -
Teatro do oprimido na casa lar: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2024)The Theatre of the Oppressed (TO), formulated by Augusto Boal, is symbolized by a tree whose roots must be planted in the soil of ethics and solidarity, allowing us to affirm that its foundation is the ongoing struggle ... -
Estratégias intergeracionais mobilizadas por famílias no dever de casa de matemática: um estudo sobre práticas de letramento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 16/08/2024)This dissertation describes the directions and final results of a master's degree investigation, linked to the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), along with the ... -
Dançar o mundo petrificado: a experiência estética e o lugar do inconformismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/06/2024)This doctoral research, based on the critical theory of society, aims to analyze the possibility of mobilizing non-conformity from the aesthetic experience of dance-theatre. This important artistic movement of the 20th ... -
Incorporação e uso de tecnologias digitais pelos professores no fazer pedagógico da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)In recent decades, the world has seen a series of economic, political and social transformations engendered by the presence of digital information and communication technologies (TDIC). In the midst of the changes, the ... -
Musicalidades negras na educação musical: uma reflexão sobre os currículos de formação docente na perspectiva da Lei. 10.639/03
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/05/2024)This research aims to propose a reflection on ethnic-racial relations and anti-racist education in the music education field starting from a critical evaluation of the curricular proposal for teacher’s training. The ... -
Sucesso escolar no Espaço Cooperativo de Aprendizagem Horizonte: perspectivas de estudantes multirrepetentes e seus professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/05/2024)The present study addresses the investigation of the school experiences of students experiencing educational lag, enrolled in 2023 at the Horizonte Learning Cooperative Space (ECAH), a project of the Poços de Caldas Municipal ... -
Licenciatura em música, ações afirmativas e diretrizes nacionais curriculares para a educação das relações étnico-raciais: o caso da UFSCAR e da UFRB
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/04/2024)This study aimed to investigate how the Bachelor of Music Education programs at two different Brazilian federal universities from different regions have been adapting, within the curricular scope, to the demands raised by ... -
Pedagogia antirracista junto a uma turma da educação infantil na cidade de São Carlos: processos educativos decorrentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/05/2024)We understand children as autonomous, active subjects, protagonists who produce cultures in all the social relationships and practices they experience. From this perspective, the objective of this study was to understand ... -
Formação continuada de professores/as dos anos iniciais do ensino fundamental em matemática: uma revisão sistemática de artigos publicados nos últimos cinco anos - 2018 a 2023
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/05/2024)The continuing education of teachers, when it comes to satisfaction research, appears increasingly discredited. Research shows that the ongoing teacher training currently offered is, for the most part, disconnected from ... -
Concepções de educadoras e professoras de educação infantil sobre o trabalho educativo na creche: uma pesquisa ítalo-brasileira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/03/2024)Questa ricerca dottorale si inserisce nel contesto storicamente recente di valorizzazione e ricostruzione di spazi e pratiche per l'educazione e la cura dei neonati e dei bambini molto piccoli (0 a 3 anni), concentrandosi ... -
Percepções de futuras professoras que ensinarão matemática sobre o papel do estágio na formação inicial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2024)This work refers to a Master's thesis, linked to the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar), line of research in Science and Mathematics Education, Mathematics Education ...