Teses e dissertações: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 1301
-
Modelando a vida, sentipensando com o barro: processos educativos na produção e criação cerâmica do Alto Vale do Ribeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/12/2023)The central aim of this thesis was to identify, describe and understand the educational processes that emerge from the social practice of ceramic creation carried out by female ceramic artisans in the Alto Vale do Ribeira. ... -
Professores da Educação Infantil (com formação em Educação Física): percepções e possibilidades sobre a BNCC e o arranjo curricular por campos de experiências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2023)The publication of the National Common Curriculum Base (BNCC), in December 2017, brought challenges to Early Childhood Education: one of them was to reflect on the ways to approach children's experiences in order to build ... -
Caminhos da docência: um estudo sobre o desenvolvimento profissional docente de uma professora da Educação Básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 02/02/2024)Teacher training is a continuous process that takes place throughout teachers' lives, beginning even before they enter formal courses to prepare for teaching, and goes through entry into the career until retirement reaches ... -
A formação inicial de professores de Física e os saberes docentes para a prática educativa: revisão de escopo de 2001 a 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)Teaching is a profession full of challenges, especially at the beginning of the career in which there are aspects linked to lesson planning, class management, working conditions, among other particularities, which, although ... -
Práticas pedagógicas nas escolas multisseriadas do campo: para além da seriação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2023)Multigrade classrooms are a historical reality in rural education, whether in multigrade schools or not. As a rule, it often ends up being the only way the State is present in communities, as well as the sole means of ... -
Processos mercantis e privatizantes na universidade pública: o caso da pós-graduação lato sensu e da pesquisa-inovação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/12/2023)The object of study for this doctoral research is the transformations undergone by public universities in light of the context of (neo)liberal state policies articulated with the logic of valorization, (re)production, and ... -
A literatura infantil na Educação das Relações Étnico-Raciais: uma análise sobre os Projetos Políticos-Pedagógicos das escolas de ensino fundamental de São Carlos/SP à luz da Lei n° 10.639/03
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)This Master's thesis is linked to the line of research: State, Politics and Human Formation, of the Postgraduate Program in Education (PPGE) at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The research aims to discuss ... -
A relação com o saber na mentoria de diretores escolares: considerações a partir de uma formação prática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/11/2023)The present research originated from reflections on some questions that originated this thesis: does the exchange of experience between principals enable the construction of the relationship with the Knowledge (Charlot, ... -
Desafios docentes na EJA do ensino fundamental I: a utilização das tecnologias digitais durante a pandemia da Covid-19 em 2020 e 2021
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/11/2023)This research, qualitative with a case study methodological approach, sought, through semi-structured interviews, to identify the difficulties in the teaching practices of three educators and one educator who taught in ... -
Processos de estudo em ambientes não-institucionalizados: o aluno entre a autoridade escolar e a autoridade tecnológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)This dissertation investigates how students use or don't use devices featuring digital technology in their study processes outside institutionalized environments. Based on a dialogue with the literature in the field of ... -
Educação científica e relação com o saber: o que nos dizem os jovens estudante?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)This study aimed to identify young high school students’ relationships with knowledge based on what they tell us about the science education they receive at school and their thoughts on what it offers them for their actions ... -
A identidade dos Institutos Federais de Educação: o velho resiste em morrer e o novo não consegue nascer
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/07/2023)The Federal Institutes of Education Science and Technology are part of a process of reordering and reconfiguring professional education, initiated by President Luís Inácio Lula da Silva after the sanction of Decree No. ... -
"A gente tinha que se virar sozinha": processos educativos emergentes da andarilhagem de mulheres atletas de futsal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/11/2023)This research aims to identify, understand and describe the educational processes that emerge from the social practice of wandering among female futsal athletes. To participate in this study, five women futsal athletes who ... -
Residência pedagógica / pedagogia: uma análise das relações entre os sujeitos participantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/09/2023)This thesis has as its central theme is teacher training articulated between initial and continuing training through the Pedagogical Residency Program. The training gaps in the teaching profession that constitute problems ... -
A educação profissional e tecnológica brasileira sob a perspectiva da formação politécnica: da colônia à década de 2000
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/10/2023)This study was carried out with the general aim of analyzing the history of Professional and Technological Education (EPT) in Brazil, from the colony to the 2000s, from the perspective of polytechnic training, in order to ... -
Processos de subjetivação no discurso religioso de matriz africana em textos de Jorge Amado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/10/2023)This work starts from the foundation that there are educational processes in religious discourse. In this way, we consider that teaching and learning are made possible by rituals, actions, symbolization and meanings of ... -
História da educação como sub-campo: um estudo bibliométrico e epistemológico dos grupos de pesquisa da Região Centro-Oeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)The study mapped 278 scientific articles by the 41 leaders of the 24 groups that organized themselves under the line of investigation of the history of education in the central-west re-gion of Brazil. The purpose of the ... -
Estudo bibliográfico da avaliação formativa em contexto de ensino não presencial mediado por tecnologias digitais de informação e comunicação (TDICs)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 09/08/2023)In January 2020, the World Health Organization (WHO) declared that the outbreak of the new coronavirus constituted a Public Health Emergency of International Concern (PHEIC). At the national level, and specifically in the ... -
Educação e Ideologia: uma análise crítica dos fundamentos teóricos e metodológicos da extensão rural no Brasil (1953-1974)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)The theme of this thesis is the history of the Rural Extension agency in Brazil. The aim is to analyze the theoretical and methodological foundations that guided the training activities of rural extension workers between ... -
Aprendizagem da docência de professoras iniciantes em um programa de mentoria: processos reflexivos e autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)This doctoral thesis aims to analyze and comprehend the reflective processes and autonomy in the teaching learning of early-career teachers participating in the Hybrid Mentoring Program (PHM). The PHM was a research ...