Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Jogando em casa na pandemia: um estudo brasileiro de crianças de 1 a 10 anos no isolamento social pelo COVID -19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/07/2023)Nel 2020 molti Paesi sono stati improvvisamente sorpresi dal contagio accelerato e incontrollato del virus SARS-COV-2 (COVID-19). Nel marzo dello stesso anno, l'Organizzazione Mondiale della Sanità classificò il contagio ... -
A relação do professor com o saber no ensino remoto mediado pelas novas tecnologias digitais: a formabilidade do sujeito biográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)Due to the suspension of classes in 2020 by virtue of the Covid-19 pandemic, many teachers, including those working in Basic Education, were compelled to carry on with classes while deprived of school premises. Emergency ... -
Aprendentes de educação física escolar na experiência do ateliê biográfico de projeto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2023)This research had the general objective of investigating the perceptions of Physical Education teachers to identify knowledge in the use of PBW procedures in the overall training process, using educational devices that can ... -
O PIBID como elemento formativo e as concepções pedagógicas: um estudo a partir das percepções dos participantes de um subprojeto de biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)The research has as general objective to investigate, through the perceptions of its participants, the Institutional Program of Scholarships for Initiation to Teaching (PIBID) – Biology as a formative element of science ... -
Indução dos resultados da avaliação externa de larga escala na formação continuada de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2023)The results of large-scale external evaluations and the indices associated with them have influenced both networks and individual schools, and the literature on the subject has denounced the adoption of actions aimed at ... -
A questão da disciplina na escola: percepções dos estudantes do 5º ano no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/07/2023)The foundation of modern education, as it was described by Enlightenment ideals, gives man the condition to think for himself. The pedagogy, which emerges from this context, has as its purpose the formation of the subject's ... -
Narrativas de professoras formadoras que ensinam matemática em cursos de pedagogia: formação, identidade e tensões no campo da docência e da pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2023)This research pertains to a master's thesis affiliated with the Postgraduate Program in Education (PPGE), within the research line "Science and Mathematics Education" at the Federal University of São Carlos (UFSCar), and ... -
Programa gestão nota 10: implicações para a gestão democrática na rede estadual de educação do Piauí
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/06/2023)This research problematizes the public-private management in education, based on the partnership signed between the Department of Education of the State of Piauí and the Ayrton Senna Institute. Its central objective is ... -
O brincar de crianças de 0 a 5 anos de idade durante o isolamento social provocado pela COVID-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/06/2023)As a result of the pandemic caused by the SARS-COV-2 virus, in 2020, Brazilian schools had their face-to-face activities suspended and children were confined to their home space, adapting to a new reality. As the literature ... -
Crítica da razão eugênica: a educação para a consciência racial em Renato Kehl, Salvador de Toledo Piza Júnior e Octavio Domingues
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/06/2023)Defined by the English polymath Sir Francis Galton (1822-1911) as the science of racial improvement, eugenics became popular among the Brazilian intellectual elite in the context of the First Republic. In the 1920s and ... -
Epistemologias outras: processos educativos entre quilombismos e capoeiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2023)This doctoral research was developed in collaboration with Kilombo Tenondé (located in the village of Bonfim, city of Valença, in the interior of the state of Bahia), which is based on the principles of the encounter between ... -
A OBMEP como estratégias de reprodução da matemática acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/04/2023)This research aimed to analyze the Brazilian Mathematical Olympiad for Public Schools (OBMEP) as a mechanism for legitimizing and reproducing Academic Mathematics. The following research question was focused: to what extent ... -
As implicações da formação inicial no processo de iniciação à docência dos egressos do curso de Letras do Centro de Estudos Superiores de Tefé, estado do Amazonas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/11/2022)Teaching knowledge is the result of a historical process through which teachers transform the knowledge they have had access to throughout their training and professional activities into learning that is mobilized in the ... -
Escuta ética e protagonismo infantil em contextos de violência contra crianças: uma análise da produção acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2022)The objective of this dissertation was to analyze the way in which ethical listening is put on the agenda in research that addresses violence against children, considering Baruch Spinoza's concept of Ethics, which is based ... -
Fatores preventivos de violência de gênero no contexto universitário
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/04/2023)Gender-based violence is a worldwide phenomenon with high rates of occurrence, including among youth. International studies indicate the effectiveness of actions developed in schools and universities that aim to prevent ... -
Infância contemporânea: análises sobre a relação entre cultura digital, cultura lúdica infantil e conhecimento docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 31/03/2023)When observing the contemporary social and cultural situation, we notice the massive presence of tools that provide digital technologies in the daily lives of people of different age groups. From this, the playful culture ... -
Análise sobre a articulação da rede de proteção acerca de casos de violência sexual: percepção dos profissionais envolvidos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2022)Sexual violence perpetrated against children and adolescents is a public health problem, given the prevalence of this type of violence. It affects children of all social statuses, and has a higher incidence within the ... -
Célestin Freinet: história, política, princípios, técnicas e pesquisas acadêmicas (1982-2018)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/10/2022)The present work has as its theme Freinet Pedagogy and academic research (theses and dissertations), between 1982 and 2018, which address theory and practice in the classroom. Célestin Freinet believed that techniques and ... -
Forma escolar dos aldeamentos jesuíticos do século XVI
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/04/2023)The present research consists of the study of the Jesuit settlements of the 16th century, spaces dedicated to the conversion and education of the Indians. Therefore, the aim is to understand the school form used in these ... -
Em busca da escola unitária: entraves e perspectivas para a formação integrada nos institutos federais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/04/2023)Through this research, the aim was to understand the type of integrated high school education that federal institutes are offering to Brazilian youth: whether it falls under a liberal perspective, which only seeks to qualify ...