Browsing Teses e dissertações by CNPq Subject "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO"
Now showing items 1-20 of 81
-
O papel da educação no cuidado com as pessoas egressas dos hospitais psiquiátricos de Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 13/06/2018)The present dissertation was based on a field work that had as objective to reflect on the role of education in the care of the people who left the long-stay hospitalizations of the psychiatric hospitals of Sorocaba, ... -
Corpus, máquinas e afetos: as experiências homossexuais na contemporaneidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/07/2015)This research aims to analyze the production of homosexual experiences in contemporary times, with the investigative territory, social network Facebook. The space network connections [cyberspace] have been constituted as ... -
O conhecimento matemático para o ensino e os "por quês" dos alunos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/02/2018)The present paper refers to a research developed at the Master’s in Education Program from São Carlos Federal University (UFSCar) – Campus Sorocaba-SP, Brazil, and it is linked to the Observatory of Education Program ... -
Aspectos de caráter crítico-social no curso técnico em administração integrado ao ensino médio: um estudo de caso a partir dos trabalhos de conclusão de curso dos estudantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2019)The technical-vocational education is historically analyzed as promoter of an education that envisages essentially to lead the subjects to the development of professional competences to meet the demands of the labor market, ... -
Mulher negra e(n)cena: performances, encontros e utopias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)La presente investigación, viabilizada por la concesión de la beca CAPES – Demanda Social, reconoce la existencia de actrices negras en la región de Sorocaba con caminos correlatos. Con contribuición de teorías feministas ... -
O trabalho formativo do coordenador pedagógico junto aos professores que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2017)The present study has as general objective to analyze the dimensions and centrality of the work developed by the pedagogical coordinators in the continuing formation in service of teachers who teach mathematics in the ... -
A constituição profissional do professor em início de carreira: percepções dos egressos dos cursos de licenciatura da UFSCar- Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/08/2017)The present work has the objective to describe and understand the professional constitution of graduated students from teaching courses of UFSCar campus Sorocaba. The methodology is qualitative and interpretative, it has ... -
Professor polivalente: reflexões para um caminho de incertezas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)The multipurpose teacher actually is a professional graduated in Pedagogy and is part of their scope to act in the primary education. Within this context that this dissertation presents a panorama regarding the professional ... -
Mulheres da esquerda: política, memória e feminismos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2017)This master thesis had as its objective to analyze the relation among Feminisms and the political-party participation of women from left-wing. We start from the following interrogations: how are made the experiences of ... -
Guardar já? Mas a gente ainda nem brincou! Um estudo sobre tempos e espaços para brincar na educação infantil do município de Votorantim
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This research investigated the times and spaces of playing in the early childhood education, whose were told by the educators from institutions of Votorantim, a country city in the state of Sao Paulo, in Brazil. Therefore, ... -
Composição de formação: narrativas (auto)biográficas como acordes do formador-professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/02/2020)The field of formation of the trainer is a recent theme and still little investigated in the educational literature, which justifies the importance of this study. This work is configured as a research-training, because ... -
O desenvolvimento profissional na relação pesquisa-formação-prática: Programa Observatório da Educação e os professores que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/12/2019)This research has as its theme the existing relationship in research-training-practice for the professional development of teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. Within the framework of the ... -
Brincar na vida e na docência: trajetórias de formadoras(es) brincantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/02/2020)The research developed in the Master's Program in Education, in line 1 - Teacher training and educational practices, aims to present and discuss experiences of the teachers who play in the formation of teachers of ... -
A formação de formadores em pauta: um olhar para a produção do programa de mestrado profissional em Educação da PUC-SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2020)This research, linked to the PPGEd of UFSCar - Sorocaba campus, developed with the support of the Center for Studies and Research on Educational Narratives, Training and Teaching Work (NEPEN), has the general objective of ... -
Saberes docentes, afetividade e formação inicial: um elo possível para educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2020)With this dissertation, we propose to carry out a theoretical and reflective investigative movement seeking to demonstrate affectivity as something inherent in the educational process. We explain the general objectives of ... -
Trans (bordando) trajetórias de vidas: corpos invisíveis, potencialidades e resistências de pessoas trans
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/07/2020)Despite the achievements before a society based on a cisgender constitution, the Trans theme faces several cultural, social and economic barriers, silencing their “inadequate” bodies and hurting their primordial rights: ... -
A roda girou o Tambu repicou e o Candongueiro ensinou: o Turi Vimba quilombo Cafundó (Salto de Pirapora-SP) tecendo linhas de vida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2020)This study aims to reflect on questions about the narratives, knowledge and resistance of the quilombolas of Cafundó (Salto de Pirapora - SP) that show, with power, other ways of living the world, creating possibilities ... -
Uma fábrica-cidade: percepções de duas gerações de trabalhadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/08/2020)This dissertation aims to get to know the perceptions of young and adult workers of Companhia Brasileira de Alumínio about the company they work for. CBA developed peculiar relations with its workers and with the municipality ... -
Projeto Oficina do Saber: sentidos do trabalho de professores na escola em tempo integral
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 27/02/2018)The objective of this research was to investigate the meanings given by teachers of a full-time elementary public school of Sorocaba/SP to Project Oficina do Saber, focusing on the challenges and on the possibilities to ... -
Trajetórias dos professores e educadores sociais da cidade de Iguape – SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)The title “Trajectories of teachers and social educators caiçaras in the city of Iguape – SP” brings a reflection on the tasks of school education and non - school education in the rural education, considering the community ...