• A educação da pessoa com deficiência em comunidades remanescentes de quilombos no estado de São Paulo 

      Mantovani, Juliana Vechetti; http://lattes.cnpq.br/0530763179860702 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 30/04/2015)
      The study of this research theme is the education of persons with disabilities living in former quilombo communities of the state of São Paulo. Thus aims to describe and analyze this reality. The work was not restricted ...
    • Educação de Jovens e Adultos: formação continuada colaborativa entre professores da sala comum e da educação especial 

      Bueno, Melina Brandt; http://lattes.cnpq.br/8296092373858242 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 19/12/2018)
      Considering the public and specificities that constitute Youth and Adult Education, it is necessary to reflect on their pedagogical spaces and times and their distinctions in relation to those of regular education, as well ...
    • Educação de surdos : estudo bibliométrico de teses e dissertações (2010-2014) 

      Ramos, Denise Marina; http://lattes.cnpq.br/6104659471056145 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)
      The issues related to the deaf education have gained significant prominence in political and educational debates in recent years, impacting on the academic researches agenda in this field. Thus, this research sought to ...
    • Educação de surdos em Mato Grosso do Sul : desafios da educação bilíngue e inclusiva 

      Quiles, Raquel Elizabeth Saes; http://lattes.cnpq.br/5087255329045797 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 07/08/2015)
      Deaf education, the object of this research, stands today as a field of study that leads to the reflection of school spaces, especially regarding to its form of organization and pedagogical practices in action. Under the ...
    • Educação e assistência social : interfaces para o atendimento de alunos com deficiência 

      Marchesini, Isadora González; http://lattes.cnpq.br/3584759794146965 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 17/08/2015)
      Characterization studies on how are being conducted the educational service and the service of social assistance provided to people with disabilities, as well as the way it has been taking place the relationship between ...
    • Educação e escolarização da criança indígena com deficência em Terra Indígena Araribá 

      Sá, Michele Aparecida de; http://lattes.cnpq.br/2546430357201057 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/02/2015)
      The Brazilian educational policy about Special Education interfaced to Indigenous Education is still under construction. According to the Scholar Census of São Paulo state (BRAZIL, 2011) there are indigenous children with ...
    • Educação em saúde realizada por profissionais da saúde à familiares de crianças com paralisia cerebral 

      Nagliate, Patrícia de Carvalho; http://lattes.cnpq.br/3321694448032184 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 12/01/2009)
      In the health promotion context, health education is very important and indispensable in the health professional practice. The health education still needs improvement in its applicability, in order to provide better quality ...
    • Educação especial em Roraima: história, política e memória 

      Siems-Marcondes, Maria Edith Romano; http://lattes.cnpq.br/4322158349617339 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 06/05/2013)
      This paper studies the historic trajectory of the especial education in the state of Roraima, North of Brazil. It has a Its main objective to understand the processes involves in the formation of this area and investigates ...
    • Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses 

      Ranzan, Mayara Erbes; http://lattes.cnpq.br/6333786846955359 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)
      With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ...
    • Educação especial no estado de São Paulo : análise documental do período de 1989 a 2010 

      Martins, Larissa de Souza; http://lattes.cnpq.br/6753346471872324 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 11/04/2012)
      This paper aims to know and analyze the public policies in the Special Education field in the State of São Paulo in 15 years of PSDB government (1995 2010), as well to discuss the impact of these policies in the amount ...
    • A educação especial no município de Porto Ferreira-SP: 1972 a 2011 

      Loureiro, Aline Dozzi Tezza; http://lattes.cnpq.br/3140086912148205 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 29/04/2013)
      The number of students with disabilities in schools is increasing every year due to government support, both for the public school as to private institutions. Thinking about it, this research was carried out to understand ...
    • Educação musical e a promoção do letramento emergente de crianças em risco psicossocial 

      Fantini, Renata Franco Severo; http://lattes.cnpq.br/9611195121776675 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 29/04/2013)
      The studies have shown that learning music encourages the global development of a child. Recent studies have shown the benefits of musical education towards the development of phonological awareness and the conventions and ...
    • Educação musical e letramento emergente: possibilidades para crianças do primeiro ano da educação básica 

      Fantini, Renata Franco Severo; http://lattes.cnpq.br/9611195121776675 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 28/03/2018)
      Based on the studies of Ainscow, Rodrigues and Mantoan, and considering the decisive role of emerging literacy based on the studies of Semeghini-Siqueira and Sulzby and Teale and the importance of this in our society for ...
    • Educação para a vigilância do desenvolvimento infantil: formação virtual e presencial para educadores de creche 

      Neófiti, Cíntia Cristina; http://lattes.cnpq.br/4802235453549037 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/09/2009)
      The literature points out to the presence of biological and environmental risks for the child s development during their first years of life which could be influenced by factors present in several environments. ...
    • Educação, qualidade de vida e doença de Alzheimer : visões de idosos e seus familiares 

      Inouye, Keika; http://lattes.cnpq.br/7558935747100052 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 31/01/2008)
      The purpose of the present was to identify perception differences regarding the quality of life (QL) of a group of aged patients with Alzheimer Disease (AD) and their family caregivers compared to groups who do not have ...
    • Educar para a cidadania: promovendo habilidades de auto-advocacia em grupos de pessoas com deficiência. 

      Neves, Tânia Regina Levada (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 12/12/2005)
      This study part of the problem of special education assistance be acceded to question how we could act so that people with intellectual disability and with cerebral palsy could be been abused for the exercise of self-advocacy. ...
    • Efeito da tutoria por pares na participação de um estudante com deficiência física nas aulas de educação física 

      Santos, Tarcísio Bitencourt dos; http://lattes.cnpq.br/5424538923835375 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      Including people with disabilities in the school systems has been on the rise for some years, however, such inclusion in general classes does not guarantee that such students will participate effectively in classes. ...
    • Efeito de diferentes intervenções domiciliares no desenvolvimento de crianças contaminadas por chumbo : um estudo longitudinal 

      Ribeiro, Máyra; http://lattes.cnpq.br/9373666255556332 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 26/02/2007)
      Lead is a toxic metal that affects all the organs and systems of the human body, being its absorption bigger in children and pregnant women. Although the harmful effect of lead in infantile development (e.g., hyperactivity, ...
    • Efeito de um programa de comunicação alternativa para a capacitação de mães de crianças com paralisia cerebral não verbal 

      Manzini, Mariana Gurian; http://lattes.cnpq.br/9552939271499545 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 06/02/2013)
      Communication is an important resource for child development, because through it the children acquire communication skills and relate to people. Children with severe communication disorders require a rehabilitation program ...
    • Efeito de um programa de equoterapia nos aspectos psicomotores de crianças com indicativos do TDAH 

      Barbosa, Gardenia de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6901706212084983 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 26/02/2013)
      The hippotherapy is a therapeutic and educational horse that uses an interdisciplinary approach in seeking the biopsychosocial development of people with special needs. Among the various types of special needs highlights ...