• Estratégias no ensino de vestir-se e alimentar-se para uma criança com baixa visão 

      Villela, Tereza Cristina Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/3863749702720046 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      This work had the general objective of identifying and describing the useful resources for teaching dressing and feeding activities for a child with low vision, and the specific objective was to identify and describe the ...
    • Estratégias pedagógicas inclusivas para crianças com paralisia cerebral na educação infantil 

      Gonçalves, Aline Kelly Scalco; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=W025320 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 17/02/2006)
      The school inclusion of students with special educational needs, understood not only as the legal guarantee of the right of attending school but also the permanence and success in the process of education of those students ...
    • A estrutura de metas de sala de aula e a motivação de alunos para aprender 

      Marques, Juliana Pelinsom; http://lattes.cnpq.br/3102126657724408 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 17/02/2009)
      The study evaluates the motivation of students from elementary school on the basis of the achievement goals adopted and the classroom goal structure from the students perceptions and teachers descriptions of educational ...
    • Estudantes com deficiência intelectual em bandas marciais de escolas regulares: valorização da diversidade 

      Jovini, Frederico Antônio Dervão; http://lattes.cnpq.br/5333436732701913 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 24/02/2014)
      The School Marching Band is characterized currently as a group of students involved in artistic activities at school. It was developed in schools in the Brazilian military period. It is characterized as a group of students ...
    • Estudantes com deficiência intelectual na educação de jovens e adultos: interfaces do processo de escolarização 

      Freitas, Mariele Angélica de Souza; http://lattes.cnpq.br/0692645530757861 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 26/02/2014)
      Subject rarely discussed in the context of special education, including students with intellectual disabilities in the halls of the regular school system, in the form of Youth and Adult Education (EJA) reinforces the ...
    • Estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) na escola: desafios para a ação educativa compartilhada 

      Barbosa, Marily Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5532748263640890 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 14/09/2018)
      The entrance of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school is relatively recent and causes challenges, uncertainties and doubts in educators. The portion of students with ASD who choose the regular ...
    • Estudo comparativo sobre famílias de pré-escolares com deficiências, dificuldades escolares e desenvolvimento típico 

      Marins, Danielli Gualda; http://lattes.cnpq.br/1142606280990974 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)
      This study aimed to: (a) explore the possible risk and protection factors of families of children with disabilities, indicative of school difficulties and typical development, and (b) examine the relationships between ...
    • Um estudo de caso com uma criança cega e uma vidente (gêmeas idênticas): habilidades sociais das crianças, crenças e práticas educativas da mãe 

      Costa, Carolina Severino Lopes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2005)
      The repertoire of social skills of blind and sighted children can be different from each other, inasmuch as the absence of the sense of sight prevents the blind children from using the same resources as those commonly used ...
    • Estudo descritivo do repertório de habilidades sociais de adolescentes com síndrome de Down. 

      Angélico, Antonio Paulo; http://lattes.cnpq.br/1093556261916040 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 31/08/2004)
      Social skills have been considered essential in the process of social adjustment for all individuals whether or not they have special education needs. This research used direct (videotaping) and indirect (parent interviews, ...
    • Estudo exploratório e descritivo sobre inclusão familiar de crianças com surdocegueira pré-linguística 

      Ikonomidis, Vula Maria; http://lattes.cnpq.br/8172941845613364 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 15/12/2009)
      Deafblindness is a single impairment that brings implications in the development of the person, and communication is the main issue as well as the fact that it is necessary a specific intervention so that the person with ...
    • Exclusão com estímulos visuais e múltiplas relações de condicionalidade na linha de base. 

      Oshiro, Claudia Kami Bastos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 30/08/2004)
      This study investigated responding by exclusion , which has been demonstrated as a robust behavioral process, consisting in the selection of an undefined comparison stimulus, when the sample is also an undefined stimulus ...
    • Experiências de pais e mães de crianças com deficiência: estudo comparativo entre múltiplas variáveis 

      Azevedo, Tássia Lopes de; http://lattes.cnpq.br/7104491221976924 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
      In the family environment, individuals maintain their first interpersonal relationships with significant people, establishing important affective support for the development of each member. In this way, it is known that ...
    • A expressão do sujeito surdo por meio da escrita em língua portuguesa 

      Souza, Christianne Thatiana Ramos de; http://lattes.cnpq.br/5947879244550162 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 29/03/2019)
      The teaching and learning process of writing for and by the deaf is a topic of great interest in the area of research on the education of the deaf. There is a concern about the problems regarding the teaching of Portuguese ...
    • Familiares ouvintes de sujeitos surdos: reflexões sobre suas interações comunicativas 

      Cappellini, Michele Toso; http://lattes.cnpq.br/4179003753838798 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Subject of recent scientific research, the deafness is been noteworthy nowadays. However the wattled relationships between listening relatives and deaf people unfold an incipiently treated topic that needs further study. ...
    • Família-escola: curso de formação para professores pré-escolares de alunos do público-alvo da educação especial 

      Borges, Laura; http://lattes.cnpq.br/4828937301601338 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 14/08/2018)
      The family and school relationship has been pointed out by many researches as one of the factors favoring the development and learning of students of the target audience of special education (TAEE), especially in childhood. ...
    • Famílias de crianças autistas : compreendendo a participação e os desafios por meio do olhar paterno 

      Souza, Aline Cristina de; http://lattes.cnpq.br/8368350078239701 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)
      The changes that occurred with the paternal role over the years have a more involved parent affectively participating, whenever possible, everything that goes around your child.Such changes in parenting are changes ...
    • Fatores de risco ao envolvimento materno com filhos pré-escolares : associações com estresse e burnout 

      Zanfelici, Tatiane Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0269442842332108 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 11/03/2009)
      Healthy infant development greatly depends on the quality of interactions between the children and their primary caregivers. In its turn, based on Bronfrenbrenner´s bioecological model, parental involvement is affected by ...
    • Fatores de risco e de proteção: um estudo de acompanhamento em pré-escolares com comportamentos agressivos. 

      Picado, Juliana da Rocha; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 21/02/2006)
      The interest of studding aggressive behaviors in preschoolers was justified because of the evidences related to these children s tendency to follow through disruptive behaviors pathways, marked by academic problems, grade ...
    • Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental 

      Cid, Maria Fernanda Barboza; http://lattes.cnpq.br/8595043315867424 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/02/2008)
      Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ...
    • O fazer do intérprete educacional: práticas, estratégias e criações 

      Santos, Lara Ferreira dos; http://lattes.cnpq.br/7312070448044165 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 16/07/2014)
      This research aimed to analyze and discuss the work of the Educational Interpreter (IE), which is a recent professional in our country, and the currently researches on their performance in the classroom are incipient in ...