• Influência de fatores intrínsecos e extrínsecos na motivação de indivíduos adultos com seqüelas de lesões neurológicas 

      Oliveira, Sabrina Ferreira de; http://lattes.cnpq.br/9014420022437077 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/03/2009)
      Motivation is usually defined as an inner strength or will, followed by an action towards a goal. Its importance to rehabilitation is established by its positive relation with better and faster functional recovery. Individuals ...
    • Influência de um programa de educação física no desenvolvimento psicomotor de jovens e adultos com deficiência intelectual 

      Bianconi, Elizabeth de Cássia; http://lattes.cnpq.br/9227390457733506 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)
    • Influência de um programa de iniciação esportiva em crianças com deficiência física 

      Melo, Flávio Anderson Pedrosa de; http://lattes.cnpq.br/2651785860198037 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2014)
      To reflect about the need for development of motor abilities to any individual, and considering that most of children with physical disabilities are partially or totally privates of the exploration of their bodies and ...
    • Informática como recurso pedagógico para a prática de uma professora de Educação Especial 

      Leme, Lívia Maria Ribeiro; http://lattes.cnpq.br/0709258031384024 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2010)
      This paper proposes a case study in a computer room at a school for Special Education of a midsize city in the State of Sao Paulo, with a teacher of this modality of teaching. The objective was to develop computerized ...
    • Ingresso e permanência de alunos com deficiência em universidades públicas brasileiras 

      Castro, Sabrina Fernandes de; http://lattes.cnpq.br/5892665490499253 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2011)
      The arrival of disabled students in higher education is increasingly evident both in Brazilian and worldwide colleges. But is higher education really prepared to receive these students who had so far very limited access ...
    • Inserção laboral das pessoas com deficiência no Sistema S da cidade de São Carlos 

      Santos, Allyne Cristina dos; http://lattes.cnpq.br/2726882629744023 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/03/2018)
      Since 1950 people with disabilities have been inserted into the labor market. From that decade, much was done for the inclusion of these people, laws were created so that their rights could be guaranteed. So that the ...
    • Instituições residenciais para pessoas com deficiência intelectual: um programa educacional para promover qualidade no atendimento 

      Boueri, Iasmin Zanchi; http://lattes.cnpq.br/5815233970479685 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2014)
      The aims of the current research were to characterize the residential institutions for intellectually disabled persons in the State of São Paulo (Brazil) and elaborate, implement and evaluate the efficacy of an Educational ...
    • Integração à universidade na percepção de estudantes com deficiência 

      Zampar, Josilene Aparecida Sartori; http://lattes.cnpq.br/8057086481025446 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2015)
      The student integration to higher education involves the process of facing multiple challenges from new demands in the areas of habits and study skills; interpersonal relationships with colleagues and teachers; personal, ...
    • Interação entre irmãos de indivíduos com deficiência mental: o papel da idade e do apoio social da família. 

      Nunes, Célia Cristina; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C406459 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 24/02/2006)
      The presence of a disabled child in a family affects not only the parents but also other members, mainly, the siblings. This members can be involved directly and indirectly with the care of the disabled brother or sister, ...
    • Interação professor-bebê em creches inclusivas. 

      Joaquim, Cristiani da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 23/12/2004)
      The grouth on the importance of the Child Education, since its insertion into the Brazilian Constitution of 1988, brings an increase in the demand for this service and the fight for an inclusive education for young children. ...
    • A interface família-escola na inclusão de crianças com necessidades educacionais especiais: uma perspectiva ecológica 

      Pamplin, Renata Christian de Oliveira; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4770502D6 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 22/02/2005)
      This study was based on the assumption that the presence of resources in the home environment in addition to special educational practices can either favor or damage the socialization and learning of children with Special ...
    • Interfaces educação especial e fonoaudiologia: um estudo bibliométrico baseado na produção científica de dissertações e teses 

      Bello, Suzelei Faria; http://lattes.cnpq.br/4609730714788392 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 12/02/2009)
      Speech Pathology and Special Education establish relations of proximity due to similar objects of studies. Besides, the integrated work between professionals maximizes opportunities of growth for both areas. Therefore, the ...
    • Intervenção : suporte para cuidadores de doentes crônicos através do ensino. 

      Altafim, Letícia Zanetti Marchi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2007)
      Considering the highest increasing of the elderly population in our country and simultaneously the increasing of morbidity rate of chronic-degenerative disease, in general, there are people seeking to be in attendance, at ...
    • Intervenção com crianças pré-escolares agressivas: suporte à escola e à família em ambiente natural. 

      Ormeño, Gabriela Isabel Reyes; http://lattes.cnpq.br/9293121890121178 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2004)
      Children s aggressive behaviors are related to the multiple contexts of their lives, such as the say the family, school and other social institutions. This study had the aim of evaluating an early intervention program with ...
    • Intervenção domiciliar e envolvimento paterno: efeitos em famílias de crianças com síndrome de Down 

      Silva, Nancy Capretz Batista da; http://lattes.cnpq.br/5087767006102520 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/02/2011)
      The family is of fundamental importance in child development. Although neglected in many studies, the father is a unique contributor to his child s development, but remains absent from early intervention programs. This ...
    • Intervenção em grupo para irmãos de crianças com necessidades especiais : um estudo exploratório 

      Araújo, Glauce Munira Silveira; http://lattes.cnpq.br/5775676667349251 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 01/03/2010)
      Group interventions may be a useful strategy for helping siblings of disabled children to cope with difficulties related to the special sibling. The purposes of the present study were: 1) to identify the main needs of older ...
    • Intervenção pedagógica individualizada para alunos com deficiência intelectual : ensino de leitura em salas de recursos 

      Oliveira, Glaucimara Pires; http://lattes.cnpq.br/8392528173156552 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)
      In contemporary society the acquaintance of reading is considered a fundamental resource for the individual s citizenship achievement. Despite the schools dedication to their students, there is no guarantee that all ...
    • Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear 

      Barbosa, Regiane da Silva; http://lattes.cnpq.br/0697461091949522 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)
      The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ...
    • O intérprete de libras no contexto de conferência : reflexões sobre sua atuação 

      Santos, Kátia Andréia Souza dos; http://lattes.cnpq.br/5119057767581541 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)
      The Brazilian Sign Language (Libras) interpreters are already recognized in the country, its importance has been valued in academia and the professional is increasingly sought in the labor market due to greater integration ...
    • Inventário de potencial de abuso infantil - CAP: adaptação transcultural, fidedignidade e validade para o Brasil 

      Rios, Karyne de Souza Augusto; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/index.jsp (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/08/2010)
      This study aimed at developing a cross-validation of the Child Abuse Potential Inventory (CAP) to Brazil. The specific objectives were to verify the semantic equivalence of the measure, to investigate and to assess the ...