• Organização Não Governamental (ONG) : conhecendo suas possibilidades e desafios na atuação da Educação Especial 

      Zanollo, Luciano José Marchiori; http://lattes.cnpq.br/9233226725559862 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 10/12/2009)
      The aim of this study was to determine the ways necessary for the establishment and maintenance of a Non-Governmental Organization (NGO) and present some possibilities of action in Special Education. In the city of São ...
    • Orientação acadêmica e profissional dos estudantes universitários com deficiência : perspectivas internacionais 

      Cabral, Leonardo Santos Amâncio; http://lattes.cnpq.br/5306031040506357 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/01/2013)
      The exponential increase of students with disabilities enrolled at universities of different countries has urged these institutions to enable some services geared to their guidance, both academic and professional level. ...
    • Orientações curriculares para o ensino de português para surdos: análise de documento do município de São Paulo 

      Cruz, Márcia; http://lattes.cnpq.br/7794191148086276 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      The education of deaf people has been a frequent theme in recent years, due to laws and decrees aimed at ensuring bilingual education. The teaching of the Portuguese language as a second language stands out as one of the ...
    • Pais de crianças público alvo da educação especial : relação entre empoderamento e habilidades sociais 

      Aragon, Carmelina Aparecida; http://lattes.cnpq.br/4023725605547710 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)
      The way parents of disabilities children deal with day by day situations involving their children can influence the final results of their search for information and services essential to the child's development. Considering ...
    • Panorama das classes hospitalares brasileiras : formação e atuação docente, organização e funcionamento 

      Pacco, Aline Ferreira Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/8271025418938259 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      The hospital class is considered an educational service to the scholar in health treatment, which is of great importance to the students. In this way, the main objective of the present work was to describe the training and ...
    • Panorama nacional dos estudantes público-alvo da educação especial na educação superior 

      Rocha, Luiz Renato Martins da; http://lattes.cnpq.br/4901568089807470 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 12/08/2019)
      The target group of learners with special educational needs (SEN) in Higher Education totaled 37,927 of the 8,027,297 enrollments in 2015, corresponding to 0.47% (INEP, 2015b). It should be noted that, despite the small ...
    • O papel de relações de controle de estímulos na aprendizagem relacional de indivíduos com deficiência mental e com desenvolvimento típico 

      Grisante, Priscila Crespilho; http://lattes.cnpq.br/5819921002758483 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/02/2007)
      Accordingly to stimulus control topography coherence theory the variability found in some stimulus equivalence experimental studies could be reduced or eliminated by a larger experimental control upon the controlling ...
    • O papel do professor de educação especial na proposta do coensino 

      Zerbato, Ana Paula; http://lattes.cnpq.br/6168650722355220 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)
      The collaborative teaching or co-teaching is a specific service delivery option in which a general educator and a specialized one share the responsibility for planning, instruction and evaluation of teaching for a heterogeneous ...
    • Papéis ocupacionais e pessoas com deficiências físicas: independência, tecnologia assistiva e poder aquisitivo 

      Cruz, Daniel Marinho Cezar da; http://lattes.cnpq.br/7350460642976728 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/07/2012)
      The aim was to investigate if there is association between occupational roles, independence, purchasing power, age, time of disability and technology in the lives of people with physical disabilities living in the city of ...
    • Parentalidade e conjugalidade na adolescência : uma proposta interventiva 

      Maia, Joviane Marcondelli Dias; http://lattes.cnpq.br/4023154634977944 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 26/03/2010)
      Adolescent pregnancy rate in Brazil is a public health problem. In general, research in the area of adolescent parenthood, and official data, are directed to motherhood in this phase with descriptive studies. Marital ...
    • Percepção de atletas sobre os apoios sociais ofertados para prática do rugby em cadeira de rodas 

      Guevara Becerra, Marco Antônio; http://lattes.cnpq.br/6584825656709140 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2018)
      The literature has attested the relevance and influence of the supports for the promotion of human development in its different dimensions. "Social support" means all strategies and tools, adaptations of participation in ...
    • Perda ambígua em cuidadoras de crianças com autismo : ela existe? 

      Oliveira, Cristiane Camargo de; http://lattes.cnpq.br/3770883068633136 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/08/2011)
      The ambiguous loss is the uncertainty or lack of information about the whereabouts or condition of a loved one. The ambiguity freezes the mourning process and it prevents cognitions, blocking strategy of coping and ...
    • Perfil comunicativo de usuária de comunicação alternativa na interação com diferentes parceiros 

      Moreschi, Cândice Lima; http://lattes.cnpq.br/9584436135239945 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/01/2013)
      The alternative communication has been used over the past years as a communication resource for people who, for whatever reason, are temporarily or permanently with its loss-making oral communication. However, the fact ...
    • Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar 

      Lopes, Mariana Moraes; http://lattes.cnpq.br/4772800166360585 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ...
    • Pessoas com deficiência no mercado de trabalho: implicações da Lei de cotas 

      Lobato, Beatriz Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/01/2009)
      The disabled people s right to work, guaranteed by the Brazilian constitution, resulted in the effective inclusion of these people in the labor market. In order to ensure this right it was created compensatory benefits, ...
    • Planejamento educacional individualizado na educação especial: propostas oficiais da Itália, França, Estados Unidos e Espanha 

      Valadão, Gabriela Tannús; http://lattes.cnpq.br/0248341559503184 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/08/2010)
      The Salamanca Statement (1994) advocated the practice of schooling for people with disabilities in the regular classroom and into mainstream schools, stressing the need to optimize the planning tool into pedagogic practices ...
    • Plano de ensino individualizado no contexto da educação física escolar 

      Pereira, Taylor Brian Lavinscky; http://lattes.cnpq.br/5432499378978811 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      Since physical education is a mandatory curricular component of basic education, it has great potential to provide opportunities for inclusion of students with disabilities. However, many Physical Education teachers complain ...
    • Política e organização pedagógica do serviço de atendimento educacional especializado em Manaus 

      Silva Junior, Samuel Vinente da; http://lattes.cnpq.br/9897424792722413 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2017)
      Brazilian educational legislation has advanced in the sense of offering access to education to groups that were once excluded from school spaces. At the same time, the contemporary school is still structured to serve ...
    • Portal do professor e educação física adaptada: sugestões para a prática docente inclusiva 

      Bataliotti, Soellyn Elene; http://lattes.cnpq.br/0883759656120611 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/11/2013)
      The Teacher's Portal (Portal do Professor) is an educational repository launched by a partnership between the Ministry of Education, Ministry of Science and Technology, linked to the Distance Education Secretary, which ...
    • Português como segunda língua para surdos : a escrita construída em situações de interação mediadas pela Libras 

      Almeida, Djair Lázaro de; http://lattes.cnpq.br/5083153960563585 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)
      This research aims to describe and analyze the process of writing in Portuguese as a second language, undertaken by deaf participants in context of interactional and dialogical workshops, from a collective rewriting work ...