• Reconhecimento do talento em alunos com perdas auditivas do ensino básico 

      Rangni, Rosemeire de Araújo; http://lattes.cnpq.br/6399149504309769 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 14/11/2012)
      The thematic of talent is accepted among the special educational needs (SEN) since the 70 s when it was at the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional for the first time. This group of students hasn t received ...
    • Reconhecimento por meio de indicadores da precocidade do aluno na educação infantil 

      Marques, Danitiele Maria Calazans; http://lattes.cnpq.br/0940222268032312 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/02/2013)
      Students in kindergarten who shows signs of precocity, they deserve to have access to an educational service that meets their needs and develop their skills and competencies. For this to occur it is necessary to call the ...
    • Recursos multimídia na promoção de habilidades sociais em crianças com dificuldade de aprendizagem 

      Lopes, Daniele Carolina; http://lattes.cnpq.br/7453800338008511 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 05/02/2009)
      School has an important socialization role and social skills contribute to the socio-emotional and academic development and also behavior problems reduction. To maximize this contribution, universal social skills programs ...
    • Recursos pedagógicos acessíveis ao aluno com surdocegueira por síndrome de Usher : um estudo de caso 

      Cambruzzi, Rita de Cássia Silveira; http://lattes.cnpq.br/1324662126060982 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 25/02/2013)
      The objective of this work was to analyze the efficiency of visual adaptations in activities presented in the student with deafblindness with Usher syndrome and its impact on education. This research was developed in the ...
    • Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades 

      Calheiros, David dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1819644719345037 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ...
    • Rede social virtual de professores especializados e a escolarização de estudantes com deficiência intelectual 

      Milanesi, Josiane Beltrame; http://lattes.cnpq.br/7160183383586542 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      The Brazilian educational policy states that schooling of the Target Public of the Special Education (PAEE, in portuguese) should be performed at ordinary classrooms from regular schools, associated to the Specialized ...
    • Reflexos da política nacional de inclusão escolar no Município-pólo de Vitória da Conquista/Bahia 

      Lago, Danúsia Cardoso; http://lattes.cnpq.br/3663597580064996 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 24/02/2010)
      Municipal elementary schools receive most of the students from K 8th grade and the number of enrollments of students with special needs has increased nationwide as a result of the implementation of municipal policies for ...
    • Relação entre inteligibilidade de fala e habilidades sociais de comunicação em crianças com desvio fonológico 

      Carlino, Fabiana Cristina; http://lattes.cnpq.br/0708927614828521 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 19/02/2010)
      The language is considered the first form of socialization of the child, but during the natural process of language acquisition is possible that some children experience difficulties and may have what are called language ...
    • Relação família e escola: programa para profissionais pré-escolares de alunos público alvo da educação especial 

      Borges, Laura; http://lattes.cnpq.br/4828937301601338 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 09/03/2015)
      Various studies show benefits of family-school relation on development and performance of students that are target audience of special education (TAEE) especially on early childhood education. However, they also show lack ...
    • Relações dialógicas entre professores surdos sobre o ensino de Libras 

      Albres, Neiva de Aquino; http://lattes.cnpq.br/1652645656634694 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 06/12/2013)
      The object of this research is the formation of the Brazilian sign language teacher (Libras), in particular, pedagogically. The study about the Libras teaching and teachers formation is a new subject. Herein, I discuss ...
    • Relações entre habilidades musicais e habilidades sociais em pessoas com Síndrome de Williams: perspectivas e limitações 

      Asnis, Valéria Peres; http://lattes.cnpq.br/9926181735765678 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 10/02/2014)
      Music education is seen as a well organized pedagogical procedure of literacy and awareness, giving to individuals with special needs or not the possibility to deal with their difficulties and limitations and discover their ...
    • Relatos de professores da educação infantil sobre suas práticas com alunos com deficiência 

      Almeida, Carolina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      The Early Childhood Education, Basic Education first step is to be essential in a child's life 0-5 years old. The Law of Directives and Bases of National Education - LDBEN 9.394 / 96 recommends that this stage of education ...
    • Representações de brinquedos, relevos e descrição oral por crianças com deficiência visual 

      Ferroni, Giovana Mendes; http://lattes.cnpq.br/4635554578426970 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 25/08/2016)
      The research objective was to analyze the repertory of representations of means of transportation also called “vehicles” (Aircraft, bicycle, car, sail boat, train and helicopter) expressed in modeling clay, drawing and ...
    • Resolução de problemas com adolescentes em conflito com a lei: uma proposta de intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa; http://lattes.cnpq.br/5442923292795249 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 31/03/2003)
      Young offenders have always marked their presence in society, and constitute in a universal phenomenon. The goal of the present study involves the evaluation of an intervention program of young offenders based in the ...
    • Resolução de problemas sociais com adolescentes em conflito com a lei: estratégias de mensuração e intervenção 

      Padovani, Ricardo da Costa; http://lattes.cnpq.br/5442923292795249 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 15/02/2008)
      Young offenders deficits in problem solving skills are described as one of the characteristics of this population. However, there is no data in the Brazilian literature measuring this variable. This study had two aims. ...
    • Retorno ao trabalho após o nascimento de um filho: percepções de professoras sobre sua experiência. 

      Gravena, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/04/2006)
      The participation of women in the paid workforce has increased significantly in recent decades, allowing women to make an important contribution to the family income. Apart from their professional activities, many women ...
    • Retratos da dislexia no Brasil : análise bibliográfica do período de 2002 a 2014 

      Oliveira, Patricia de; http://lattes.cnpq.br/5398970138115860 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      The Dyslexia field of study is marked by tensions and controversies about the possible causes of the difficulties of learning the written language made by children during literacy. The dominant thinking has understood ...
    • Revelação do diagnóstico de HIV/AIDS na infância : impactos, cotidiano e perspectivas de jovens infectados verticalmente 

      Negrini, Silvia Fabiana Biason de Moura; http://lattes.cnpq.br/1932654728198678 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 14/02/2017)
      Children living with HIV / AIDS are growing and demanding new interventions and health care strategies, such as the need to know their clinical status. Recent national and international studies have sought a better ...
    • Reynel developmental language scales (RDLS) : um estudo longitudinal em crianças usuárias de implante coclear. 

      Fortunato-Queiroz, Carla Aparecida de Urzedo; http://lattes.cnpq.br/3790610494469855 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, , 28/02/2007)
      The objectives of this work were to analyze the language development of deaf children using a cochlear implant (CI) through a longitudinal study using the Reynell Developmental Language Scales (RDLS), to compare the ...
    • Risco de abuso sexual em pessoas com deficiência intelectual e contexto familiar sobre sexualidade 

      Ferrari, Isa Maria de Souza Fernandes; http://lattes.cnpq.br/7052827951478496 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      Although sexuality is a natural behavior when associated to people with intellectual disabilities, there are beliefs and myths on the subject, especially in the family, primarily responsible for the teaching of sex and ...