• Percepções de uma estudante surda sobre suas vivências no ensino médio 

      Dias, Vitor de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)
      The aim of this study is to analyze, together with a deaf student who has completed high school, their perceptions regarding accessibility in this educational stage. In light of the bilingual educational proposals outlined ...
    • Percurso cronológico dos registros visuais e táteis para o auxílio da comunidade surdocega: um recorte do período 2012-2022 

      França, Andressa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2023)
      Social interactions are key elements for the development and formation of societies. The networks of relationships provided by them happen through communicative phenomena that involve, above all, language. These resources ...
    • Perda ambígua em cuidadoras de crianças com autismo: ela existe? 

      Oliveira, Cristiane Camargo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 05/08/2011)
      The ambiguous loss is the uncertainty or lack of information about the whereabouts or condition of a loved one. The ambiguity freezes the mourning process and it prevents cognitions, blocking strategy of coping and ...
    • Perfil comunicativo de usuária de comunicação alternativa na interação com diferentes parceiros 

      Moreschi, Cândice Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/01/2013)
      The alternative communication has been used over the past years as a communication resource for people who, for whatever reason, are temporarily or permanently with its loss-making oral communication. However, the fact ...
    • Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar 

      Lopes, Mariana Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ...
    • Perspectiva materna sobre variáveis familiares e serviços oferecidos aos filhos com síndrome de Down e/ou autismo 

      Spinazola, Cariza de Cássia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/06/2020)
      This research was divided into two studies, the aims of these studies are: 1: (a) identifying and comparing the needs, the social support and the parent satisfaction of preschool children aged zero to six and elementary ...
    • Perspectivas de professores de ciências sobre a atuação com estudantes com deficiência intelectual na EJA 

      Olmos, Isabella Delamain Fernandez (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/01/2021)
      Analyzing educational policies in the context of practice, it is possible to notice the secondary importance of Youth and Adult Education (EJA), which is related to Special Education from a history of denial of the educational ...
    • Pessoas com deficiência no mercado de trabalho: implicações da Lei de cotas 

      Lobato, Beatriz Cardoso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 21/01/2009)
      The disabled people s right to work, guaranteed by the Brazilian constitution, resulted in the effective inclusion of these people in the labor market. In order to ensure this right it was created compensatory benefits, ...
    • Planejamento educacional individualizado na educação especial: propostas oficiais da Itália, França, Estados Unidos e Espanha 

      Valadão, Gabriela Tannús (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/08/2010)
      The Salamanca Statement (1994) advocated the practice of schooling for people with disabilities in the regular classroom and into mainstream schools, stressing the need to optimize the planning tool into pedagogic practices ...
    • O planejamento educacional para alunos público alvo da educação especial do ensino médio integrado 

      Franco, Ana Beatriz Momesso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/05/2021)
      The National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education, in 2008, aimed at the school inclusion of Special Education Target Public (PAEE) students in regular education systems, however, the peak ...
    • Plano de ensino individualizado no contexto da educação física escolar 

      Pereira, Taylor Brian Lavinscky (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      Since physical education is a mandatory curricular component of basic education, it has great potential to provide opportunities for inclusion of students with disabilities. However, many Physical Education teachers complain ...
    • Política de Educação Especial em tempos de pandemia da COVID-19 (2020) 

      Alves, Suelen Priscila Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2022)
      During 2020, with the recommendations of social isolation, Emergency Remote Teaching was accepted as a possibility for the continuity of the school year. In this direction, the Federal Government, Ministry of Education ...
    • Política de educação especial no Brasil, Moçambique e Portugal: ações governamentais entre 2008 e 2022 

      Vinente, Samuel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/06/2022)
      Brazil, Mozambique and Portugal are part of the Community of Portuguese speaking Countries (CPLP). They have several general cooperation agreements that involve their educational systems and seek to ensure the educational ...
    • Política e organização pedagógica do serviço de atendimento educacional especializado em Manaus 

      Silva Junior, Samuel Vinente da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2017)
      Brazilian educational legislation has advanced in the sense of offering access to education to groups that were once excluded from school spaces. At the same time, the contemporary school is still structured to serve ...
    • Políticas públicas em saúde bilíngue para surdos: percursos, percalços e o cotidiano 

      Trevisan, Sueli Fioramonte (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)
      According to the Universal Declaration of Human Rights (DUDH), the Federal Constitution of 1988 (CF) and Law No. 8080 of 1990, health is a fundamental right for all and must be guaranteed by the State. In order to maintain ...
    • Portal do professor e educação física adaptada: sugestões para a prática docente inclusiva 

      Bataliotti, Soellyn Elene (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/11/2013)
      The Teacher's Portal (Portal do Professor) is an educational repository launched by a partnership between the Ministry of Education, Ministry of Science and Technology, linked to the Distance Education Secretary, which ...
    • Português como segunda língua para surdos : a escrita construída em situações de interação mediadas pela Libras 

      Almeida, Djair Lázaro de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/10/2016)
      This research aims to describe and analyze the process of writing in Portuguese as a second language, undertaken by deaf participants in context of interactional and dialogical workshops, from a collective rewriting work ...
    • Possibilidades formativas da colaboração entre professores do ensino comum e especial em um município paraense 

      Silva, Rossicleide Santos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      Differential forms of support that favor the schooling and school inclusion of the Target Audience of Special Education or PAEE (in Portuguese - Público Alvo da Educação Especial) are needed in the educational space. The ...
    • “Pô, tô vivo, véio!”: história de vida e sexualidade de pessoas com deficiências físicas 

      Oliveira, Everton Luiz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2016)
      In this study we aimed to investigate, beside people with physical disabilities, how they express their sexuality from their life stories and their impairment/disabled bodies. The Life History, being defined as one of the ...
    • Prática educativa de docente de ciências na inclusão escolar de estudante com deficiência intelectual 

      França, Beatriz Segantini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/08/2021)
      School inclusion is present in Brazilian legislation and calls for the education of people with disabilities to be, preferably, in regular schools, being a responsibility of the entire school community, including Science ...