• Uma heterotopia pedagógica : práticas bilíngues com alunos surdos em salas multisseriadas 

      Almeida, Júlia Caroline de Araújo; http://lattes.cnpq.br/1369122714639837 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-12-18)
      From the concept of resistance coined by Michel Foucault, and also, by the configuration of new fields of knowledge in the education of deaf people with the emergence of cultural perspective, the present work had as main ...
    • Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum 

      Almeida, Rita de Cássia Gomes de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3475744857443863 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-02)
      At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ...
    • Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras 

      Alves, Augusto Marques; http://lattes.cnpq.br/4059739141897265 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-29)
      The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ...
    • Habilidades rítmicas para crianças com autismo com procedimentos da Análise do Comportamento Aplicada 

      Asnis, Valéria Peres; http://lattes.cnpq.br/9926181735765678 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-20)
      Children receive the diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) when they present deficits in social communication and interaction and restricted and repetitive behaviors and interests. Studies suggest that using appropriate ...
    • Estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) na escola: desafios para a ação educativa compartilhada 

      Barbosa, Marily Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5532748263640890 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-09-14)
      The entrance of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school is relatively recent and causes challenges, uncertainties and doubts in educators. The portion of students with ASD who choose the regular ...
    • Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação 

      Barroso, Adriana Fernandes; http://lattes.cnpq.br/4205125550873933 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-06-18)
      This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ...
    • Formação de aplicadores e interlocutores na utilização do PECS-Adaptado para crianças/adolescentes com autismo 

      Evaristo, Fabiana Lacerda; http://lattes.cnpq.br/3295481956325060 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-02-26)
      Communication is one of the most important factors related to the quality of life of people with the diagnosis of autism, which can be absent or dysfunctional, with or without speech. Due to the importance of communication ...
    • Geografia para todos: linguagem cartográfica tátil na sala de aula comum 

      Giehl Birão, Fabiana Cristina; http://lattes.cnpq.br/6067769643299024 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-12-06)
      In the current scenario of basic education, the training of teachers in classrooms after the policy of inclusive education stands out. These teachers are not always prepared to help students with disabilities and are facing ...
    • Adaptação do currículo nas aulas de língua portuguesa para alunos com deficiência intelectual 

      Guadagnini, Larissa; http://lattes.cnpq.br/4574147474069190 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-03-03)
      Adapting of the regular curriculum, through adjustments, is an educational strategy that facilitates and promotes the learning of students with intellectual disabilities. The curricular adaptations in the Portuguese Language ...
    • Aluno com altas habilidades/superdotação: um estudo longitudinal a partir da teoria das inteligências múltiplas 

      Marques, Danitiele Maria Calazans; http://lattes.cnpq.br/0940222268032312 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-05-23)
      The process of recognition, identification and attendance to the student with High Abilities is something still seen by the school system in a very complex way, full of barriers and exclusion to the most capable student. ...
    • Equivalência de estímulos e o ensino de habilidades rudimentares de leitura para alunos com autismo 

      Millan, Ana Elisa; http://lattes.cnpq.br/5782399662901117 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-03-21)
      Considering the importance of reading instruction to people with autism, using low-cost strategies that can be applied by the majority of teachers, this study aimed to verify the emergence of relations between printed word ...
    • Formação continuada na perspectiva colaborativa: subsídios para inclusão nas aulas de educação física 

      Oliveira, Ana Carolina Santana de; http://lattes.cnpq.br/1388052886677601 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-04-13)
      With the implementation of public policies related to school inclusion, particularly those targeted at the public of special education (PSE), number of students with special educational needs (SEN) enrolled in common ...
    • Efeitos do coensino na mediação pedagógica para estudantes com cegueira congênita 

      Paulino, Vanessa Cristina; http://lattes.cnpq.br/5235654050505504 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-12-04)
      In the political, philosophical and legal aspects, the schooling of children with disabilities, such as blind children, is based on the inclusion paradigm. Considering the particularities in the development and learning ...
    • Plano de ensino individualizado no contexto da educação física escolar 

      Pereira, Taylor Brian Lavinscky; http://lattes.cnpq.br/5432499378978811 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-27)
      Since physical education is a mandatory curricular component of basic education, it has great potential to provide opportunities for inclusion of students with disabilities. However, many Physical Education teachers complain ...
    • Efeito da tutoria por pares na participação de um estudante com deficiência física nas aulas de educação física 

      Santos, Tarcísio Bitencourt dos; http://lattes.cnpq.br/5424538923835375 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-02-28)
      Including people with disabilities in the school systems has been on the rise for some years, however, such inclusion in general classes does not guarantee that such students will participate effectively in classes. ...
    • Ensino de leitura e de escrita a adultos com deficiência intelectual matriculados na Educação de Jovens e Adultos 

      Silva, Érika Rímoli Mota da; http://lattes.cnpq.br/8530538473591388 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2017-02-16)
      The present study aimed to evaluate the acquisition of reading and writing skills in adults with intellectual disability who attended the Education of Young and Adults (EJA) program through a computerized reading and writing ...
    • Programa Ler e Escrever e o processo de escolarização do aluno com deficiência intelectual no ensino fundamental 

      Simioni, Sônia Maria Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/0375164387763796 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-02-29)
      The Reading and Writing Program was implemented at state public as a public policy with specific goals: accelerating the literacy process; reverse the academic failure of students without reading and writing appropriation ...
    • Ensino de comportamentos básicos de basquetebol para crianças portadoras de síndrome de Down 

      Stefane, Claudia Aparecida; http://lattes.cnpq.br/7808406751232968 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 1996)
      The goals of Physical Education have changed in the past few years based on the different interests of the educational institutions and their political orientation, From the beginning of the 70's on. an increasing preoccupation ...
    • Efeitos do atraso em tarefas de discriminação condicional em participantes com e sem deficiência intelectual 

      Teixeira, Isabela de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/4843142572021146 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2019-02-15)
      Stimulus discrimination is an important repertoire, which is the basis for acquiring complex skills. Investigating critical variables related to the discrimination process is particularly important for participants with ...
    • Histórias e memórias de lideranças surdas em Pernambuco 

      Vasconcelos, Norma Abreu e Lima Maciel de Lemos; CV: http://lattes.cnpq.br/4261347568631671 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2018-04-20)
      This thesis is based on his historical and cultural approach, wich recognizes the historicity of the human being, values the transmissin of socially acquiered knowledge, assumes that constitutions of the subject happens ...