• Sentidos e significados da alfabetização e letramento de adultos com deficiência intelectual 

      Alencar, Gizeli Aparecida Ribeiro de; http://lattes.cnpq.br/4558923397029198 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 30/09/2015)
    • Uma heterotopia pedagógica : práticas bilíngues com alunos surdos em salas multisseriadas 

      Almeida, Júlia Caroline de Araújo; http://lattes.cnpq.br/1369122714639837 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      From the concept of resistance coined by Michel Foucault, and also, by the configuration of new fields of knowledge in the education of deaf people with the emergence of cultural perspective, the present work had as main ...
    • Desenho universal e tecnologia assistiva: implementação de atividades pedagógicas para aluna com paralisia cerebral em classe comum 

      Almeida, Rita de Cássia Gomes de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3475744857443863 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 02/02/2018)
      At present, Brazil has advanced in legal documents regarding the inclusion of special education targeted students in terms of the access to regular school classrooms. The latest documents mention the provision of assistive ...
    • Projeto político e projeto pedagógico de escolas quilombolas amapaenses: contextualizando as altas habilidades/superdotação 

      Almeida, Roanne Priscila Castro; http://lattes.cnpq.br/4227399058331918 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 13/12/2018)
      There are people with giftedness in any population regardless the condition. However, they need to be identified and strengthened with services that enrich and favor their development process, respecting their cultural ...
    • Experiências de pais e mães de crianças com deficiência: estudo comparativo entre múltiplas variáveis 

      Azevedo, Tássia Lopes de; http://lattes.cnpq.br/7104491221976924 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
      In the family environment, individuals maintain their first interpersonal relationships with significant people, establishing important affective support for the development of each member. In this way, it is known that ...
    • Intervenção Pedagógica para ensino de leitura, escrita e aritmética para uma criança com implante coclear 

      Barbosa, Regiane da Silva; http://lattes.cnpq.br/0697461091949522 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 07/04/2015)
      The cochlear implant (CI) consists of an effective technological resource in the treatment of deafness. The surgery for the CI has been performed by the time children are still one year old. Therefore, the number of deaf ...
    • Professor bilíngue para surdos: análise da prática de letramento por meio da autoconfrontação 

      Barroso, Adriana Fernandes; http://lattes.cnpq.br/4205125550873933 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 18/06/2018)
      This study had as main goal to verify the analysis of teachers’ practices, within a classroom interection approach at elementary school. Also, to investigate how the teachers’ self-image, commenting and binding meanings ...
    • Atuação e formação em estimulação precoce : caracterização da percepção dos profissionais em três instituições 

      Bobrek, Andreia; http://lattes.cnpq.br/0727084816163852 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/06/2014)
      In Brazilian context, the official guideline recommends that Early Stimulation have the purpose of providing the development of children with special needs. In the use of the institutions, this practice involves different ...
    • Família-escola: curso de formação para professores pré-escolares de alunos do público-alvo da educação especial 

      Borges, Laura; http://lattes.cnpq.br/4828937301601338 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 14/08/2018)
      The family and school relationship has been pointed out by many researches as one of the factors favoring the development and learning of students of the target audience of special education (TAEE), especially in childhood. ...
    • Compreensão de professores de instituição especializada sobre leitura e escrita de alunos com deficiência intelectual 

      Buzetti, Miryan Cristina; http://lattes.cnpq.br/3077411745176722 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 10/04/2015)
      The objective of this study is to analyze the understanding that teachers serving students with intellectual disabilities in a specialized institution have on the teaching of reading and writing. National theses and ...
    • Rede de apoio à escolarização inclusiva na educação básica: dos limites às possibilidades 

      Calheiros, David dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1819644719345037 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Special Education literature currently recommends the setting up of support networks for school inclusion, to guarantee the right to education and to promote the construction of inclusive schools for people with disabilities. ...
    • Aspectos Críticos da Aprendizagem de Relações Condicionais e Emergência de Equivalência de Estímulos em Crianças com Deficiência Visual 

      Canosa, Alessandra Corne; http://lattes.cnpq.br/2520220910326424 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)
      The Study 1 investigated stimuli equivalence class expansion by two 5years-old visually impaired children. The stimuli were eigth auditory or tactil sets related to three animals: lion /elephant/ monkey. ...
    • Familiares ouvintes de sujeitos surdos: reflexões sobre suas interações comunicativas 

      Cappellini, Michele Toso; http://lattes.cnpq.br/4179003753838798 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      Subject of recent scientific research, the deafness is been noteworthy nowadays. However the wattled relationships between listening relatives and deaf people unfold an incipiently treated topic that needs further study. ...
    • Leitura compartilhada e letramento emergente na educação infantil 

      Conti, Lilian Maria Carminato; http://lattes.cnpq.br/4306989351358925 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 19/10/2018)
      Providing significant learning experiences in reading and writing in order to guarantee that all the students have the same opportunities constitutes one of the greatest challenges of Brazilian Education. The constant ...
    • Avaliação das relações pré-aritméticas em crianças e adolescentes com deficiência visual 

      Costa, Ailton Barcelos da; http://lattes.cnpq.br/4958516098083437 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      This research had the general objective of evaluating mathematical skills of counting and measurement of children and adolescents with visual impairment, being organized in two studies. Initially, a general presentation ...
    • Promocão do letramento emergente de crianças com Síndrome de Down 

      Dias, Mirian Vieira Batista; http://lattes.cnpq.br/8831040739825039 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)
      The literature highlights the importance of Emerging Literacy and the development of knowledge about writing and its functions acquired by children in the period of early childhood education for success in literacy. The ...
    • A escolarização da pessoa com deficiência nas comunidades ribeirinhas da Amazônia Paraense 

      Fernandes, Ana Paula Cunha dos Santos; http://lattes.cnpq.br/8441289836978380 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)
      In this doctoral research it is questioned: how does the education of students with special needs who attend schools in riverside communities linked to Belém of Pará system of education? The objective is to analyze the ...
    • Ações de professores de escolas regulares com crianças com transtorno do espectro autista 

      Gallo, Giulia Calefi; http://lattes.cnpq.br/7049557014338455 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 25/05/2016)
      The main characteristics of Autistic Spectrum Disorder (ASD) are deficits in communication, socio-emotional reciprocity, non-verbal communication and development. In addition, they present restricted and repetitive ...
    • Creche: proposta de curso presencial e a distância para atuar com alunos com Transtorno do Espectro Autista 

      Garcia, Rafael Vilas Boas; http://lattes.cnpq.br/8516732611799388 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 05/08/2019)
      Brazilian laws throughout educational history present the inclusion of people with disabilities as a challenge to be overcome in quality education for all. However, there are notes in the literature indicating that teacher ...
    • Tradutor e intérprete de Libras: Construção da formação profissional 

      Giamlourenço, Priscila Regina Gonçalves de Melo; http://lattes.cnpq.br/9677657445752040 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação Especial, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)
      The process of deaf people inclusion in different social spaces becomes possible, mainly, by the professional practice of the translator and interpreter of Libras (Brazilian Sign Language), that to do it presupposes a ...