• Fatores de risco e proteção: saúde mental de mães e filhos, suporte social e estilo parental 

      Cid, Maria Fernanda Barboza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2008)
      Studies indicate that some family characteristics, such as poverty and parents’ low education, low levels of social support, high levels of marital discord, parents’ depression and parents’ mental disorders are risk ...
    • Construção, validação de conteúdo e aplicação do protocolo avaliativo de iniciação esportiva em cadeira de rodas 

      Melo, Flávio Anderson Pedrosa de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/05/2018)
      The evaluation is part of any teaching and learning process. It allows the educator to follow the evolution of the respective learner, establishing parameters that allow to identify the areas in which the same needs more ...
    • Perfil e atuação dos profissionais de apoio à inclusão escolar 

      Lopes, Mariana Moraes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/02/2018)
      School Inclusion has grown every year, and with the increased enrolment of students with disabilities in regular schools, the demand for stronger support networks and differential care has grown. In this scenario a new ...
    • Escolarização de crianças com fissura lábio palatina 

      Silva, Glorismar Gomes da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/11/2018)
      The Cleft Lip and Palate (CLP) are congenital malformations affecting the facial region, whose cleft or opening communicates the oral and nasal regions, causing air leak through the nose and hypernasalized voice. It is ...
    • Educação especial na formação em educação física : um olhar sobre os planos de ensino das licenciaturas paranaenses 

      Ranzan, Mayara Erbes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 23/01/2018)
      With the intent of increasing debates and reflections about the formation of professors on Physical Education courses and the relationship of this formation at work with disabled people, the current study seeks to analyze ...
    • Estratégias no ensino de vestir-se e alimentar-se para uma criança com baixa visão 

      Villela, Tereza Cristina Rodrigues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      This work had the general objective of identifying and describing the useful resources for teaching dressing and feeding activities for a child with low vision, and the specific objective was to identify and describe the ...
    • Programa de ensino para autopreparo de pais e professores como agentes de promoção de comportamentos de estudo em crianças 

      Christovam, Ana Carolina Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)
      To Study is a class of behavior as complex as relevant in modern society, and such as, should be taught to children and teenagers in order to promote adequate repertoires for this process to occur effectively and ...
    • Formação e atitudes sociais sobre inclusão escolar em Licenciandos de Ciências Exatas 

      Torres, Josiane Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)
      The number of enrollments of students with disabilities has increased over the years as a result of struggles and enforcement, which has ensured that these students have access to schooling in regular education. However, ...
    • Avaliação da aprendizagem da pessoa com deficiência intelectual: análise de teses e dissertações brasileiras 

      Alves, Augusto Marques (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      The present research focuses on the schooling of people with disabilities, especially the school evaluation of students with intellectual disabilities. The evaluation of school learning aims to diagnose the elements that ...
    • Atuação docente na sala de recursos multifuncionais da rede municipal de Macapá/AP 

      Alves, Helen Cristiane Viana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      The Specialized Educational Assistance is a right established in the Federal Constitution to all students with disabilities, being offered in the Multifunctional Resource Rooms that provide access to services and pedagogical ...
    • Programas de intervenção precoce: caracterização e análise das pesquisas no contexto brasileiro 

      Candido, Ana Regina Lucato Sigolo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/03/2017)
      This research encompass two studies. The objectives of Study A composed by two steps: Stage 1- In the period of 10 years (2005 – 2014), identify and analyze theses and dissertations produced in Brazilian graduate program ...
    • Aspectos críticos da aprendizagem de relações condicionais e emergência de equivalência de estímulos em crianças com deficiência visual 

      Canosa, Alessandra Corne (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 29/11/2017)
      The Study 1 investigated stimuli equivalence class expansion by two 5years-old visually impaired children. The stimuli were eigth auditory or tactil sets related to three animals: lion /elephant/ monkey. ...
    • Trajetória escolar de alunos com deficiência : matrículas do censo escolar 

      Macalli, Ana Carolina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)
      This research aims to analyze, in three cities of the countryside region of Sao Paulo State, the school trajectory of students with disabilities. In order to do that, we did an official data survey of the cities released ...
    • Política e organização pedagógica do serviço de atendimento educacional especializado em Manaus 

      Silva Junior, Samuel Vinente da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/02/2017)
      Brazilian educational legislation has advanced in the sense of offering access to education to groups that were once excluded from school spaces. At the same time, the contemporary school is still structured to serve ...
    • Orientações curriculares para o ensino de português para surdos: análise de documento do município de São Paulo 

      Cruz, Márcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2019)
      The education of deaf people has been a frequent theme in recent years, due to laws and decrees aimed at ensuring bilingual education. The teaching of the Portuguese language as a second language stands out as one of the ...
    • Implante coclear em uma criança com surdocegueira congênita: análise das ações comunicativas 

      Bertola, Vanisse Cristina Bussolo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 08/03/2016)
      The objective of this study was to analyze the development of communicative actions in a child with congenital deafblindness after the Cochlear Implant (CI). The study took place in an inclusive public school with Service ...
    • Revisão sistemática sobre produção de vídeos na escola para alunos surdos 

      Kawase, Eduarda Megumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
      With more signs inscribed in the visuality and the disposition of the deaf, the learning process can be more accessible. Thus, in addition to privileging sign language, there is a need to privilege the use of instruments ...
    • “Pô, tô vivo, véio!”: história de vida e sexualidade de pessoas com deficiências físicas 

      Oliveira, Everton Luiz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2016)
      In this study we aimed to investigate, beside people with physical disabilities, how they express their sexuality from their life stories and their impairment/disabled bodies. The Life History, being defined as one of the ...
    • Educação especial na EJA: análise do processo de construção da prática docente 

      Nogueira, Marcela Fontão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      The present study brought as main questioning the way teachers of the regular classroom build their practice, their teaching work with student’s public target of special education (EPAEE), considering their training initial, ...
    • Programa EAD "Vida Independente" para familiares de jovens e adultos com deficiência intelectual 

      Zutião, Patricia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/06/2019)
      The objective of this study was to evaluate the effects of the online program "Independent Life", which was implemented with families of young people and adults with intellectual disabilities. 10 relatives and their ...