• Construção de uma sequência didática com situações-problema envolvendo matemática financeira 

      Gimenes, Deivid Geraldo; http://lattes.cnpq.br/4200266058907319 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 19/03/2016)
      This work deals with developing, structuring and implementation of a didactic sequence taught Financial Mathematics to high school students through reproduction environments able to provide them the opportunity to be ...
    • O efeito do material concreto e do modelo de barras no processo de aprendizagem significativa do conteúdo curricular de frações pelos alunos de 7º ano do ensino fundamental 

      Gois, Renata Cláudia; http://lattes.cnpq.br/9457234104730410 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 17/10/2014)
      The dissertation presents a proposal for teaching the content of fractions to a 7th grade classroom of basic education, based on a concrete didactical material, Fraction Case , and the Bar Model inspired in Singapore ...
    • Um estudo das potencialidades pedagógicas de atividades exploratórias-investigativas com o material didático geoespaço 

      Kusuki, Luiz Rodolfo; http://lattes.cnpq.br/0057036699170852 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/01/2014)
      This research has as its context the exploration potential of manipulative materials in mathematics teaching Geoespaço. In order to increase knowledge of the development and implementation of exploratory-investigative tasks ...
    • O ensino de probabilidade com o uso do problema do jogo dos discos 

      Lima, Felipe Mascagna Bittencourt; http://lattes.cnpq.br/3446336830903679 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 21/03/2013)
      In this work, we present a didactic proposal which aim is to introduce Probability to students of Basic Education. This proposal consists in a sequence of classes that is based on the Game of Discs Problem, which goal is ...
    • Conteúdos digitais para o tema ondulatória na proposta curricular do Estado de São Paulo 

      Magalhães, Arthur Alexandre; http://lattes.cnpq.br/4217678767890330 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 25/07/2014)
      This work proposes digital content for the Waves theme which can be inserted into the curriculum of the State of São Paulo. Technologies are part of the daily lives of students, and can be used as motivational tools in the ...
    • Produção de sentidos e de significados de estudantes do ensino médio sobre o conceito de volume e capacidade de prismas 

      Magalhães, Marcos Hirota; http://lattes.cnpq.br/5031532275444654 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 14/08/2014)
      The objective of this research is to analyze the production of feelings and meanings that high-school students experience when enrolled in activities related to the concept of the Prisma Volume. The activities were organized ...
    • Trigonometria por apps 

      Mastronicola, Natália Ojeda; http://lattes.cnpq.br/8713439729693928 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 31/10/2014)
      In this work the author intends to show an experience of implementation of alternative activities to traditional teaching of trigonometry in 9th year of Fundamental School (Brazilian curriculum). The theme choice came from ...
    • A curva catenária como aplicação da função exponencial 

      Mendes, Marlon Freitas; http://lattes.cnpq.br/9173807180383279 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)
      The current study aims to elaborate a didactic sequence to study the catenary curve through the dynamic geometry perspective. In onder to highlight the importance of using software/application to better understand the ...
    • Construção de mosaicos: uma análise por meio de tarefas exploratório-investigativas no 7°ano do ensino fundamental 

      Miranda, Sílvia Andrea Alexandre; http://lattes.cnpq.br/1959724625898586 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 15/05/2014)
      The present study aimed to analyze how an education that prioritizes tasks of exploratory- investigative nature can contribute to the generation and/or mobilization of geometric concepts in the 7th grade students of ...
    • Proposta de uma sequência didática com o uso de recursos diversificados para o ensino e aprendizagem de tópicos específicos de astronomia 

      Moreira, Raphael Henrique; http://lattes.cnpq.br/3408313281933592 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)
      The current challenges of the Brazilian education are given in different planes, are those related to structural conditions, a real recognition of the importance of teacher and their training, and the pedagogical innovation. ...
    • Uma introdução a relatividade especial utilizando materiais multimídias 

      Nasser, Bruno Birolli; http://lattes.cnpq.br/7076310558075545 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 07/07/2010)
      This paper presents the development of a course on the subject of special relativity to high school, and the results obtained with its application in the classroom. As background material for this course was prepared a ...
    • Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações 

      Oliveira, Luciano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 04/12/2011)
      The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the ...
    • Analogias e modelagem no ensino de ciências 

      Paterlini, Norberto Carvalho Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 10/03/2016)
      We present a discussion about teaching practices, through the organization of courses and the structure of the curriculum, where the formalistic and Cartesian conception of mathematics is incorporated into the teaching of ...
    • Abordagem ativa da acústica no ensino médio com a confecção de artefatos musicais pelos alunos 

      Pereira, Rodrigo Machado; http://lattes.cnpq.br/1138096178145802 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 19/03/2013)
      This paper aims to present, as experience report, an active approach to teaching about the content of Acoustics by contextualized knowledge of music, from the design and construction of sound artifacts with low cost materials ...
    • Contribuições da matemática financeira para o ensino médio: o uso de tributos em tarefas de sala de aula 

      Pinheiro, Cláudio Júlio César; http://lattes.cnpq.br/3314260201886761 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)
      The aim of this research is to verify the contributions of the tribute studies of Financial Mathematics contents for High School. The income tax implicates several areas of public and private interests. The tax collection ...
    • Resolução de problemas da pré-álgebra e álgebra para fundamental II do ensino básico com auxílio do modelo de barras 

      Queiroz, Jonas Marques dos Santos; http://www.cnpq.br/ (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 17/10/2014)
      The difficulties in learning and teaching of algebra can be detected in the school cycle 4 (8th and 9th grades) of the Elementary School II and throughout High School, such difficulties being present in all Brazilian ...
    • Produção de audiovisuais no processo de ensino-aprendizagem: uma proposta avaliativa 

      Rezende, Eduardo Vieira de; http://lattes.cnpq.br/4367575187761889 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 16/04/2014)
      This work aims the development an evaluative proposal pointing criteria that may be used by teachers in the production of an audiovisual physics program that approach key contents for the understanding of various natural ...
    • Modelos mentais e o ensino de física 

      Rocha, Arquiteclino Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/6646944517157353 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 16/12/2013)
      The demotivation observed in the students concerning Physics led to the searching for a theoretical referential which could guide this pedagogical work. So, one understands the importance of Science teaching that contributes ...
    • Construção civil e relações geométricas: um caminho para aprender e ensinar matemática? 

      Rodrigues, José Donizeti; http://lattes.cnpq.br/1280473606413184 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 16/12/2013)
      Mathematics, from the beginning of the schooling process, has occupied important position in the basic training of the citizen, as is present in different activities of our daily life and it is required in almost all ...
    • Experimento de Galileu do plano inclinado em sala de aula 

      Santos, Max Luiz de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/2717135056341511 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 14/06/2014)
      This work aims to make a suited reconstruction from the classic experiment of the inclined plane, attributed to Galileo Galilei. The intention is to apply it to high school classes, claiming that it might motivate these ...