• O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP 

      Canaveze, Leila; http://lattes.cnpq.br/0524706686441957 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-09-27)
      This qualitative work aims to describe and analyze a scenario of teachinglearning of the concept of Probability in three classes of the second grade of high school, a public school in the municipality of Sorocaba, State ...
    • Desenvolvimento de três aplicativos educacionais para plataformas de tablets e smartphones baseados em sistemas iOS 

      Varjão, Ricardo Moreira; http://lattes.cnpq.br/5329334049890115 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-09-30)
      This study aimed to produce educational apps for tablets and smartphones targeted to teaching physics and mathematics that could be used both in the classroom and in informal places of learning and teaching. "Kinematics", ...
    • O ensino de áreas e volumes com o uso de objetos manipulativos 

      Medeiros, Miguel Rodrigo de; http://lattes.cnpq.br/7066264459572166 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-11-05)
      The objective of this research is to analyze and evaluate methodological developments proposed for the teaching of geometry, in public school in the State of São Paulo in the high school level in recent decades. We elaborate ...
    • Construção civil e relações geométricas: um caminho para aprender e ensinar matemática? 

      Rodrigues, José Donizeti; http://lattes.cnpq.br/1280473606413184 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-12-16)
      Mathematics, from the beginning of the schooling process, has occupied important position in the basic training of the citizen, as is present in different activities of our daily life and it is required in almost all ...
    • Modelos mentais e o ensino de física 

      Rocha, Arquiteclino Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/6646944517157353 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-12-16)
      The demotivation observed in the students concerning Physics led to the searching for a theoretical referential which could guide this pedagogical work. So, one understands the importance of Science teaching that contributes ...
    • Semicondutores no Ensino Médio uma proposta de ensino de Física Contemporânea 

      Freitas, Frederico Campos; http://lattes.cnpq.br/4857392124543432 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-12-17)
      Most of electronic devices use diodes and transistors based on semiconductors. For a people better relationship and understanding these technologies, is important to know some basic principles in what these devices are ...
    • Uma abordagem diferente para o ensino da função exponencial no Ensino Médio 

      Angelucci, Michel; http://lattes.cnpq.br/0230925912763463 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2014-01-24)
      The objective of this essay is to propose a different approach to teaching the exponential function in high school. This new approach aims to provide a meaningful learning related to the subject exponential function, ...
    • A memória na aprendizagem matemática 

      Ferraz, Juliana Schlatter de Lima; http://lattes.cnpq.br/8296439306806022 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-01-29)
      The present work arose from a need to better understand the cognitive of students, not only as students, but as human beings. To do so, through a bibliographic research in neurology, psychology and pedagogy in order to ...
    • Aprendizagem de funções por meio da modelagem matemática: um estudo do comportamento de um composto químico 

      Fontes, Felipe Augusto Martinazzo; http://lattes.cnpq.br/6400401456137063 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-01-30)
      The aim of this work is to propose the mathematical modeling use in the problems resolution, specially the study of the process of the chemical compounds in some drugs in the human body. Our study intends to answer questions ...
    • Um estudo das potencialidades pedagógicas de atividades exploratórias-investigativas com o material didático geoespaço 

      Kusuki, Luiz Rodolfo; http://lattes.cnpq.br/0057036699170852 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-01-31)
      This research has as its context the exploration potential of manipulative materials in mathematics teaching Geoespaço. In order to increase knowledge of the development and implementation of exploratory-investigative tasks ...
    • A resolução de problemas, a modelagem matemática e desenvolvimento de habilidades matemáticas em alunos do 7º ano do ensino fundamental 

      Zequim, Katia Cristina; http://lattes.cnpq.br/6046049476038142 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-03-28)
      In recent years, much has been said of the need to improve the quality of education. Specifically in mathematics, the quest for change has been to approximate contents of schooling of everyday problems of students. Nowadays, ...
    • O uso da rede social de aprendizagem Edmodo como auxílio no processo de ensino-aprendizagem 

      Trova, Nilson Francischini; http://lattes.cnpq.br/5648453482403323 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-04-16)
      The use of computers and the Internet has become necessary in all sectors of society, including the education sector. The Internet has changed our ways of teaching and learning, accessing information and communicating. In ...
    • Produção de audiovisuais no processo de ensino-aprendizagem: uma proposta avaliativa 

      Rezende, Eduardo Vieira de; http://lattes.cnpq.br/4367575187761889 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-04-16)
      This work aims the development an evaluative proposal pointing criteria that may be used by teachers in the production of an audiovisual physics program that approach key contents for the understanding of various natural ...
    • Construção de mosaicos: uma análise por meio de tarefas exploratório-investigativas no 7°ano do ensino fundamental 

      Miranda, Sílvia Andrea Alexandre; http://lattes.cnpq.br/1959724625898586 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-05-15)
      The present study aimed to analyze how an education that prioritizes tasks of exploratory- investigative nature can contribute to the generation and/or mobilization of geometric concepts in the 7th grade students of ...
    • Experimento de Galileu do plano inclinado em sala de aula 

      Santos, Max Luiz de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/2717135056341511 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-06-14)
      This work aims to make a suited reconstruction from the classic experiment of the inclined plane, attributed to Galileo Galilei. The intention is to apply it to high school classes, claiming that it might motivate these ...
    • Uso de ferramentas tecnológicas no ensino de física para o ensino médio: modelagem matemática a partir do software Modellus 

      Barsotti, Daniela Cristina; http://lattes.cnpq.br/8857372188018044 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-07-25)
      This work presents a case study on the teaching and learning of Physics concepts using mathematical modeling and technological tools, with software Modellus 4.01 as the main resource. Modellus 4.01 was selected due to its ...
    • Conteúdos digitais para o tema ondulatória na proposta curricular do Estado de São Paulo 

      Magalhães, Arthur Alexandre; http://lattes.cnpq.br/4217678767890330 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-07-25)
      This work proposes digital content for the Waves theme which can be inserted into the curriculum of the State of São Paulo. Technologies are part of the daily lives of students, and can be used as motivational tools in the ...
    • Produção de sentidos e de significados de estudantes do ensino médio sobre o conceito de volume e capacidade de prismas 

      Magalhães, Marcos Hirota; http://lattes.cnpq.br/5031532275444654 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-08-14)
      The objective of this research is to analyze the production of feelings and meanings that high-school students experience when enrolled in activities related to the concept of the Prisma Volume. The activities were organized ...
    • O uso do software régua e compasso na aprendizagem do conceito de cálculo de áreas de figuras planas no ensino fundamental 

      Abreu, Silvio Luis Amâncio de; http://lattes.cnpq.br/4553952112717343 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-09-22)
      This research aims to use the Ruler and Compass software in performing activities that seek to build the concept of calculation of areas of plane figures at the elementary school level and to promote interaction between ...
    • Consequências das orientações técnicas de matemática, realizadas pelos PCNP, na atuação dos professores e na aprendizagem dos alunos 

      Santos, Sara Margarida; www.lattes.com.br (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-09-23)
      The main objective of this research work, at the level of professional master's degree, is to analyse and evaluate whether the Technical Guidelines (TG), conducted by Professor of Mathematics Coordinator of Teaching (PMCT), ...