• Ideias algébricas explicitadas por estudantes da EJA em espaços não formais: o caso do cursinho de Ribeirão Preto 

      Borges, Angela Aparecida Arndt Gomide (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/10/2011)
      This research aims to investigate the EJA students ideas when they experience problem situations that involve the algebraic language in the nonformal education context. To do this we investigated the evolution of Algebra ...
    • Inclusão intelectual no ensino regular: perímetros e áreas de regiões poligonais 

      COLLAREDA, Susana Michelim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 14/02/2020)
      This paper discusses the performance of geometric activities, involving perimeter and area of polygons: square, rectangle and right triangle, using manipulative materials with three students with intellectual disability ...
    • A interdisciplinaridade entre as disciplinas de física e matemática 

      Ricardo, Marcos Antônio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/02/2022)
      The objective of the work was to analyze how the interdisciplinarity between the disciplines of Physics and Mathematics can help in the resolution of activities with students of the 9th year of Elementary School. Regarding ...
    • Uma introdução a relatividade especial utilizando materiais multimídias 

      Nasser, Bruno Birolli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 07/07/2010)
      This paper presents the development of a course on the subject of special relativity to high school, and the results obtained with its application in the classroom. As background material for this course was prepared a ...
    • Uma introdução ao estudo das Funções Trigonométricas com recursos artísticos e seminários sobre a História da Matemática no 2º ano do Ensino Médio 

      Neves, Ranúzy Borges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The main objective of this study is to investigate whether the use of artistic methodologies effectively contributes to motivate second grade students of High School Integrated with Technical Education in Industrial ...
    • Introdução da álgebra: desenvolvimento do pensamento algébrico no 6° ano do ensino fundamental 

      Dias, Lindinalva da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      The present research presents a study about algebraic thoughts expressed by students of the 6th grade of elementary school. The research’s objective was to investigate the implications of a teaching sequence, based on ...
    • Investigação dos livros didáticos com foco na História da Matemática 

      Souza, Maitê Duarte Sedenho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 11/11/2022)
      We have observed that the History of Mathematics often goes unnoticed by students during problem solving or the study of mathematical content. In this work we seek to analyze how is the approach of the History of ...
    • O jogo pedagógico enquanto atividade orientadora de ensino na iniciação algébrica de estudantes de 6ª série 

      Gaspar, Regiane de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/04/2013)
      This research is conducted by the following question: what are the mathematics learning that students from the 6th grade when explicit activities guiding experience teaching algebra mediated by an educational game? Thus, ...
    • Laboratório de ensino de matemática: espaço facilitador e promotor da aprendizagem 

      Ramos, Cirilo Arcanjo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/02/2021)
      The study discusses the importance of LEM (Laboratory of Mathematics Teaching) as a tool didactics in the teaching-learning process. A bibliographic review of the theme was carried out, contextualizing the beginnings of ...
    • Letramento estatístico: análise e reflexões sobre as tarefas contidas no material didático da Secretária Estadual de Educação de São Paulo para o ensino médio 

      Cobello, Lucas Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/01/2018)
      This dissertation is focused on statistical education in high school, in order to carry out the analysis of the tasks proposed in the material distributed by the State Department of Education of São Paulo, known as Teacher's ...
    • Letramento probabilístico : um olhar sobre as situações de aprendizagem do caderno do professor 

      Custódio, Leandro Aparecido Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)
      The aim of this research was to analyze the concept of probability through the diversity of semiotic representation records arranged in the statement of the tasks (learning situations) contained in the second volume of ...
    • Limites e possibilidades do uso da webquest no ensino de física 

      Silva, Willians Gavioli da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)
      This research aims to check the limits and potential use of WebQuest in support oriented research tool on the Internet in a public school in São Paulo State. The research refers to the implementation and development of ...
    • Logaritmos no ensino médio: construindo uma aprendizagem significativa através de uma sequência didática 

      Rossi, Patrícia Rodrigues da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/03/2010)
      The objective of this dissertation is to describe the work that we carry through in the elaboration of didactic material that became the teaching of logarithms more significant for the students of high school level. For ...
    • Lógica matemática no cotidiano escolar 

      Pinheiro, Marcela Eliane (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/06/2020)
      Logic and mathematics occupy important positions today, as they are part of our daily lives. Presenting the relevance of these two important themes is the main objective of this work, which addresses the concepts involved ...
    • Machine Learning e ensino individualizado na Matemática: uma ferramenta para o professor 

      Hirai, Cíntia Yumi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)
      This research aims to investigate how the use of Machine Learning can contribute to the teacher in the identification of the mathematical skills of the students of the three years of High School for individualized teaching ...
    • Matemática aplicada à Economia para o ensino fundamental: uma sequência didática 

      Laranjeira, Julia Dias Leite (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/12/2020)
      It has been presented on this work an approach for didactic sequence on mathematical teaching for ninth grade. The key reason for this work is to enhance the student's financial knowledge through basic concepts of ...
    • Matemática Chinesa como ferramenta de apoio ao ensino de matemática em escolas públicas 

      Silva, Liliane Feitoza Bispo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2023)
      This work aimed to recover and deepen essential mathematical skills described in the Currículo Paulista in two different educational units. We developed a sequence of five adapted activities inspired by chapters from the ...
    • A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical 

      Santos, Erick Quintino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/04/2022)
      This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions ...
    • Matemática financeira empreendedora: uma proposta de ensino, desenvolvendo a educação financeira e o empreendedorismo pessoal 

      Toledo, Renato Antonelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      This work dealt with the elaboration, structuring and application of a didactic sequence, through remote classes, which proposed the teaching of financial mathematics to high school students through contextualized exercises ...
    • Matemática financeira no ensino médio : uma proposta metodológica de ensino 

      Oliveira, Bruno Henrique de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 11/12/2015)
      In this research work, we address concepts related to Financial Mathematics. In this way, we have developed a methodology of teaching which is different than traditional method. In addition to the traditional content of ...