• Matemática aplicada à Economia para o ensino fundamental: uma sequência didática 

      Laranjeira, Julia Dias Leite (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/12/2020)
      It has been presented on this work an approach for didactic sequence on mathematical teaching for ninth grade. The key reason for this work is to enhance the student's financial knowledge through basic concepts of ...
    • Matemática Chinesa como ferramenta de apoio ao ensino de matemática em escolas públicas 

      Silva, Liliane Feitoza Bispo da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2023)
      This work aimed to recover and deepen essential mathematical skills described in the Currículo Paulista in two different educational units. We developed a sequence of five adapted activities inspired by chapters from the ...
    • A Matemática da música: uma abordagem para o ensino de frações através da teoria musical 

      Santos, Erick Quintino dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/04/2022)
      This study presents a proposal based on the application of innovative methodologies through didactic sequences for the teaching of Mathematics to Elementary School II students. It aims to introduce concepts about fractions ...
    • Matemática financeira empreendedora: uma proposta de ensino, desenvolvendo a educação financeira e o empreendedorismo pessoal 

      Toledo, Renato Antonelli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      This work dealt with the elaboration, structuring and application of a didactic sequence, through remote classes, which proposed the teaching of financial mathematics to high school students through contextualized exercises ...
    • Matemática financeira no ensino médio : uma proposta metodológica de ensino 

      Oliveira, Bruno Henrique de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 11/12/2015)
      In this research work, we address concepts related to Financial Mathematics. In this way, we have developed a methodology of teaching which is different than traditional method. In addition to the traditional content of ...
    • Material complementar para o professor da rede SESI-SP de ensino : semelhança e software GeoGebra 

      Leite, Adriane de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/10/2015)
      This research aims to propose activities for teachers using the Geogebra software, especially for teachers from the SESI-SP School Network in order to assist them in the teaching methodology, with teachers' work plan and, ...
    • O material manipulável Algeblocks: uma proposta para o ensino médio 

      Camargo, Alex Sander Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 19/03/2020)
      This work had the purpose of developing an educational product in the form of a teaching proposal for the algebra of high school grades. More specifically, to propose studies of algebraic content through the use of concrete ...
    • Mágicas para o ensino de aritmética: uma análise sob a ótica da teoria sócio-histórica de Vygotsky e da BNCC 

      Cetra, Janete Castaldi Ortiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/02/2021)
      Difficulties in learning mathematical content and the lack of motivation on the part of students leads that most of them do not acquire elementary skills for school stages. When presenting or elaborating a magic, the student ...
    • Medidas de tendência central e dispersão: uma abordagem com alunos da 3ª série do ensino médio 

      Siqueira, Jemima Rodrigues de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
      This research aims to investigate the implications of a teaching sequence that places the student as the protagonist of the teaching and learning process involving the study of Central Tendency and Dispersion Measures. ...
    • A memória na aprendizagem matemática 

      Ferraz, Juliana Schlatter de Lima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 29/01/2014)
      The present work arose from a need to better understand the cognitive of students, not only as students, but as human beings. To do so, through a bibliographic research in neurology, psychology and pedagogy in order to ...
    • Metodologia ativa: o ensino-aprendizagem de sequências numéricas no Ensino Médio 

      Silva, Gustavo Bueno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 22/09/2021)
      Debating different ways of teaching has been important in recent years, especially with the new high school. Turn the environment school more attractive, near to your daily life is a subject of study of active methodologies. ...
    • Uma metodologia com uso de criptografia para ensino de funções 

      Carvalho, Valdemar Danilo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/08/2020)
      One of the biggest difficulties faced by teachers, nowadays, is the lack of interest from students in math’s programmatic contentes, wich, plenty of times, is reduced to a set of techniques, rules and algorithms without ...
    • Metodologia da resolução de problemas no planejamento de atividades para a transição da Aritmética para a Álgebra 

      Pimentel, Danilo Eudes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 13/03/2010)
      Difficulties in learning algebra found on high school, especially among students of the first year have motivated this research, in order to discover and understand the origins of the problem and consider proposals for ...
    • A metodologia de resolução de problemas em atividades de avaliações diagnósticas e formativas de acordo com o currículo do estado de São Paulo 

      Paravani, Adriana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/03/2023)
      This dissertation aims to present research about Improving classroom practices for Mathematics Teaching based on the Problem-Solving Methodology applied in the analysis of the Diagnostic evaluation results. The study started ...
    • Métodos históricos utilizados para a resolução de uma equação do segundo grau 

      Fernandes, Marcos Vinicius Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/09/2014)
      In this work we attempt to answer the question: Can the methods that great mathematicians have used for almost 4 thousand years of history be helpful in the learning process? With a few years of experience in 2nd degree ...
    • Microcontrolador Arduino no ensino de física : proposta e aplicação de uma situação de aprendizagem sobre o tema luz e cor 

      Rubim Junior, Jackson Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/09/2014)
      This paper aims to propose the inclusion of the Arduino microcontroller in Physics classes in a public high school. To this intent, a learning situation on the theme Light and Color was suggested, based on meaningful ...
    • Minimização do risco de carteiras de investimento através da programação linear e da teoria de Markowitz 

      Freitas Junior, Carlos Moraes de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/07/2022)
      The study presented in this project aimed at the formation and optimization of portfolios with 20 shares traded on B3 based on Markowitz's modern portfolio theory and Linear Programming, considering the minimization of ...
    • Mídias, mediações e a questão nuclear: uma proposta de mediação institucional e tecnológica nas aulas de Física no ensino médio 

      Ferreira, Marcia Alexandra Andrade (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 03/04/2013)
      In this paper, we defended the school's role as an institutional mediator of the media discourse. For the development of mediations, we proposed the use of traditional media and new Information and Communication Technologies ...
    • A mobilização dos registros de representação semiótica na prática pedagógica do processo de ensino-aprendizagem dos números racionais 

      Proença, Laís Isabele (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/08/2021)
      This research aimed to analyze how teaching practice interferes in the process of acquisition and articulation of different semiotic registers of rational numbers, in which the guiding question is presented How the pedagogical ...
    • Modelagem numérica no ensino de fenômenos dinâmicos: um exemplo na farmacologia 

      Segura, Francisco Novales (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)
      The teaching of phenomena in the sciences now passes through a paradigm shift. Seeking an increase in interest in scientific careers, it is desired to deepen the understanding of those through mathematics, so that it is ...