• Uma análise no processo de ensino-aprendizagem de geometria no ensino fundamental II das escolas municipais de Porto Feliz 

      Rocha, Renato Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 01/12/2017)
      The objective of this work is to analyze the teaching and learning process of Geometry in the Mathematics classes of Middle School in the municipal schools of Porto Feliz / SP, by investigating the teaching methodology of ...
    • Análise qualitativa de estratégias inovadoras no ensino de matemática 

      Santos, Patrícia Mendonça Talmelli dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
      In this study, the author shows application of innovative activities and methodologies in the teaching of ratios in the 6th year of elementary school, the school where the research teacher works. The choice of the theme ...
    • Aplicação da técnica de ladrilhamento com polígonos regulares nos anos finais do ensino fundamental 

      Gumieri, Antonio Cláudio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      This research presents a proposal of contextualizing Geometry teaching, for Elementary School (stag e II) students, exploring the concepts of regular polygons. First of all, some theoretical concepts about the subject ...
    • Aplicação de metodologias ativas no ensino e aprendizagem de números racionais com questões da OBMEP 

      Junqueira, Juliana Roberta (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/11/2021)
      This study aims to investigate the use of active methodologies in teaching and learning mathematics. For this study, the result of the work developed with questions from the OBMEP in the city of São Carlos-SP was observed ...
    • Aplicação de uma atividade experimental sobre vazão de líquidos para o estudo de funções no ensino médio 

      Rangel, Wilson de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      Considering the school context from the practical point of view, functions serve as instruments for the study of phenomena and allow the construction of experimental models that can be described through numerical, algebraic, ...
    • Aplicação em sala de aula do experimento Deslocamento no Plano Inclinado para o ensino da função quadrática 

      Barillari, Paulo Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/07/2020)
      In order to collaborate in overcoming difficulties related to teaching the concept of function and its applications, an interdisciplinary didactic proposal was prepared. The theme was second-degree polynomial function, ...
    • Aplicações das funções exponenciais e logarítmicas 

      Rodrigues, Cristiano Santini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 10/11/2021)
      This work aims to provide, within the Teaching of Mathematics, a greater interest, on the part of students, in the study of logarithms and their inverse, exponentials, based on the development of activities based on didactic ...
    • Aprendizagem de funções por meio da modelagem matemática: um estudo do comportamento de um composto químico 

      Fontes, Felipe Augusto Martinazzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/01/2014)
      The aim of this work is to propose the mathematical modeling use in the problems resolution, specially the study of the process of the chemical compounds in some drugs in the human body. Our study intends to answer questions ...
    • Astrofísica de partículas na sala de aula : uma sequência de ensino e aprendizagem sobre raios cósmicos para o ensino médio 

      Saran, Marina Cláudia Brustello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 18/12/2012)
      Updating the physics curriculum for high school has been a challenge to all researchers and teachers in the area for at least two decades and has appeared in many academic studies that account for the needs justifying this ...
    • Atividade experimental investigativa: construção do termômetro de coluna líquida 

      Oliveira, Cleidson Santiago de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/05/2012)
      The excessive appreciation of the mathematical formalism and the lack of contextualization of the content has contributed to many students, especially in high school, to feel animosity to Physics and consequently having ...
    • Atividades de Matemática Financeira por meio de aprendizagem coletiva nos anos finais do ensino fundamental 

      Oliveira, Juliana Bauer de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      We present in this research a proposal about our practice within the classes of Financial Education Experiences, as part of the pedagogical project for a full - time education of the SESI - SP network, with a researcher’s ...
    • Atividades de modelagem matemática com equações de diferenças 

      Lima, Antonio Augusto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/07/2019)
      Teaching math subject in basic education is a big challenge. Once the teacher is successful, the great value to be cultivated is to present students with meaningful content. Nowadays, in many cases, teaching of mathematics ...
    • Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função 

      Guimarães, Rita Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/03/2010)
      The choice of the mathematical content of this work came from the identification of the difficulties of students in High School 1st year with the theme functions through the experiences of this researcher in her teaching ...
    • Através do cosmos : uma proposta lúdica para o ensino de astronomia e física 

      Silva, Paulo José Meira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/09/2014)
      The knowledge of the high school students on the various topics of Astronomy today is worse than expected. This study aims to investigate the current level of knowledge in Astronomy of high school students from a public ...
    • Aulas-oficina de física moderna integrando TIC e demonstração experimental 

      João, Herbert Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)
      The present work intends to produce and provide instructional material to high school teachers of physics, focusing on workshop methodology as a viable alternative to physics classes. It is proposed to equip teachers ...
    • Câmara de Wilson eletrônica para o auxílio na aprendizagem de física moderna no ensino médio 

      D'andrea, Alexandre Dimas Queiroz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/11/2014)
      The introduction of the Teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in the curriculum of the middle school in Brazil evidenced the need to adapt the activities didacticpedagogical in the classroom, in order to ...
    • Conexão entre matemática e música: um percurso para o estudo dos números racionais 

      Azevedo, Adalberto Tomaz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      This research aimed at presenting a teaching-learning process for a 6th grade group from Elementary School involved with the teaching of rational numbers, especially fractions. The approach of this school content involved ...
    • Consequências das orientações técnicas de matemática, realizadas pelos PCNP, na atuação dos professores e na aprendizagem dos alunos 

      Santos, Sara Margarida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 23/09/2014)
      The main objective of this research work, at the level of professional master's degree, is to analyse and evaluate whether the Technical Guidelines (TG), conducted by Professor of Mathematics Coordinator of Teaching (PMCT), ...
    • Construção civil e relações geométricas: um caminho para aprender e ensinar matemática? 

      Rodrigues, José Donizeti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/12/2013)
      Mathematics, from the beginning of the schooling process, has occupied important position in the basic training of the citizen, as is present in different activities of our daily life and it is required in almost all ...
    • Construção de mosaicos: uma análise por meio de tarefas exploratório-investigativas no 7°ano do ensino fundamental 

      Miranda, Sílvia Andrea Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/05/2014)
      The present study aimed to analyze how an education that prioritizes tasks of exploratory- investigative nature can contribute to the generation and/or mobilization of geometric concepts in the 7th grade students of ...