• Astrofísica de partículas na sala de aula : uma sequência de ensino e aprendizagem sobre raios cósmicos para o ensino médio 

      Saran, Marina Cláudia Brustello (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 18/12/2012)
      Updating the physics curriculum for high school has been a challenge to all researchers and teachers in the area for at least two decades and has appeared in many academic studies that account for the needs justifying this ...
    • Atividade experimental investigativa: construção do termômetro de coluna líquida 

      Oliveira, Cleidson Santiago de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/05/2012)
      The excessive appreciation of the mathematical formalism and the lack of contextualization of the content has contributed to many students, especially in high school, to feel animosity to Physics and consequently having ...
    • Atividades de Matemática Financeira por meio de aprendizagem coletiva nos anos finais do ensino fundamental 

      Oliveira, Juliana Bauer de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      We present in this research a proposal about our practice within the classes of Financial Education Experiences, as part of the pedagogical project for a full - time education of the SESI - SP network, with a researcher’s ...
    • Atividades de modelagem matemática com equações de diferenças 

      Lima, Antonio Augusto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 26/07/2019)
      Teaching math subject in basic education is a big challenge. Once the teacher is successful, the great value to be cultivated is to present students with meaningful content. Nowadays, in many cases, teaching of mathematics ...
    • Atividades para aprendizagem do conceito matemático de função 

      Guimarães, Rita Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/03/2010)
      The choice of the mathematical content of this work came from the identification of the difficulties of students in High School 1st year with the theme functions through the experiences of this researcher in her teaching ...
    • Através do cosmos : uma proposta lúdica para o ensino de astronomia e física 

      Silva, Paulo José Meira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/09/2014)
      The knowledge of the high school students on the various topics of Astronomy today is worse than expected. This study aims to investigate the current level of knowledge in Astronomy of high school students from a public ...
    • Aulas-oficina de física moderna integrando TIC e demonstração experimental 

      João, Herbert Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS, Câmpus São Carlos, 22/08/2016)
      The present work intends to produce and provide instructional material to high school teachers of physics, focusing on workshop methodology as a viable alternative to physics classes. It is proposed to equip teachers ...
    • Câmara de Wilson eletrônica para o auxílio na aprendizagem de física moderna no ensino médio 

      D'andrea, Alexandre Dimas Queiroz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 21/11/2014)
      The introduction of the Teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in the curriculum of the middle school in Brazil evidenced the need to adapt the activities didacticpedagogical in the classroom, in order to ...
    • Conexão entre matemática e música: um percurso para o estudo dos números racionais 

      Azevedo, Adalberto Tomaz de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      This research aimed at presenting a teaching-learning process for a 6th grade group from Elementary School involved with the teaching of rational numbers, especially fractions. The approach of this school content involved ...
    • Consequências das orientações técnicas de matemática, realizadas pelos PCNP, na atuação dos professores e na aprendizagem dos alunos 

      Santos, Sara Margarida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 23/09/2014)
      The main objective of this research work, at the level of professional master's degree, is to analyse and evaluate whether the Technical Guidelines (TG), conducted by Professor of Mathematics Coordinator of Teaching (PMCT), ...
    • Construção civil e relações geométricas: um caminho para aprender e ensinar matemática? 

      Rodrigues, José Donizeti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 16/12/2013)
      Mathematics, from the beginning of the schooling process, has occupied important position in the basic training of the citizen, as is present in different activities of our daily life and it is required in almost all ...
    • Construção de mosaicos: uma análise por meio de tarefas exploratório-investigativas no 7°ano do ensino fundamental 

      Miranda, Sílvia Andrea Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/05/2014)
      The present study aimed to analyze how an education that prioritizes tasks of exploratory- investigative nature can contribute to the generation and/or mobilization of geometric concepts in the 7th grade students of ...
    • Construção de uma sequência didática com situações-problema envolvendo matemática financeira 

      Gimenes, Deivid Geraldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 19/03/2016)
      This work deals with developing, structuring and implementation of a didactic sequence taught Financial Mathematics to high school students through reproduction environments able to provide them the opportunity to be ...
    • Conteúdos digitais para o tema ondulatória na proposta curricular do Estado de São Paulo 

      Magalhães, Arthur Alexandre (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/07/2014)
      This work proposes digital content for the Waves theme which can be inserted into the curriculum of the State of São Paulo. Technologies are part of the daily lives of students, and can be used as motivational tools in the ...
    • Contexto matemático inserido na vivência de agrimensura 

      Lucisano, Silvana Valdívia Najar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/04/2018)
      The Surveying Experience can be seen as part of the Science of Nature and Mathematics of the High School curriculum, and allows the student to know how to create the "map", object of use for the construction of various ...
    • Contextualização e conteúdo das questões de matemática do ENEM e dos vestibulares da USP, UNICAMP e UFSCar 

      Lima, José Luciano Santinho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 31/03/2011)
    • Contribuições da matemática financeira para o ensino médio: o uso de tributos em tarefas de sala de aula 

      Pinheiro, Cláudio Júlio César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/04/2016)
      The aim of this research is to verify the contributions of the tribute studies of Financial Mathematics contents for High School. The income tax implicates several areas of public and private interests. The tax collection ...
    • As cordas vibrantes: uma sugestão contextualizada no ensino de Matemática e Física 

      Paulo, Leonardo Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 13/10/2022)
      The purpose of this work is to carry out a research of both historical and scientific concepts, related to the waves produced by vibrating strings. During the preparation of the text, a bibliographic and theoretical survey ...
    • Cônicas: uma prática escolar 

      Puppin, Maurício (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/07/2019)
      Based on the protagonism of the learner, this work aims to assist the teacher of mathematics of High School, in the teaching of Analytical Geometry, with a practical approach to facilitate the student's understanding of ...
    • Criptografia em uma abordagem elementar 

      Sampaio, Pedro Valim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/08/2021)
      This work succinctly presents historical and mathematical aspects of ancient and modern cryptography such as Caesar cipher, related ciphers, Vigenère cipher, Hill cipher and RSA cryptography. Guidance on the subject of ...