• Desenvolvimento de projetos sobre meio ambiente para o ensino-aprendizagem de conceitos físicos 

      Gouveia, Riama Coelho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 25/03/2011)
      The environment is a complex issue that involves knowledge of several areas of science. Environmental problems are becoming increasingly important for peaple around de world, both in direct confrontation of pollution or ...
    • Desenvolvimento de três aplicativos educacionais para plataformas de tablets e smartphones baseados em sistemas iOS 

      Varjão, Ricardo Moreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/09/2013)
      This study aimed to produce educational apps for tablets and smartphones targeted to teaching physics and mathematics that could be used both in the classroom and in informal places of learning and teaching. "Kinematics", ...
    • Desenvolvimento de um material paradidático para o ensino de física utilizando a astronomia como tema motivador 

      Rosado, Ricardo Meloni Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 30/11/2012)
      This work relates the development and application of a teaching aid Physics material using Astronomy as a motivating theme. To achieve such goal, an extension course was set to teach physical concepts, especially those in ...
    • Desenvolvimento do aplicativo "O Número Secreto" e uma experiência de aplicação para alunos do ensino fundamental 

      Tagliaferro, Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/05/2023)
      The present work has, as its objective, the development of an application of the game “The Secret Number”, available on the OBMEP´s website, and its proposed use in the classroom. Currently, Math teachers face enormous ...
    • Determinação experimental da função que modela o escoamento de um líquido 

      Macedo, José Clovis Adão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/12/2010)
      In our nearly 40 years of teaching we have observed that many students have mathematics as a great number of rules and formulas that need to be memorized. They do not see any meaning in what they learn either. Few realize ...
    • Diferentes sons e tons em aulas de matemática: um estudo sobre frações 

      Rocha, Ezequiel Ribeiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 30/06/2022)
      The present work aims to analyze the context of being a teacher and inquirer of one's own practices in the scope of mathematics education in elementary school, which presumes to find conceptions formed by experiences of ...
    • Do racional ao irracional: um sequência didática para a construção do conjunto dos números reais no ensino básico 

      Faifer, Isabel Roncato (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 07/02/2023)
      Faced with the current scenario of education, where the teaching of mathematics takes place, each day more, in a mechanical way and far from critical thinking, the present work approaches a proposal for the use of the ...
    • O Easy Java Simulations como ferramenta de ensino e aprendizagem 

      Gonçalves, Marco Antonio Spiropulos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 12/05/2011)
      The aim of this dissertation is to introduce a simulation tool called Easy Java Simulations (EJS), created by Francisco Esquembre, and also to provide guidelines to Physics teacher at the High School level in how it could ...
    • O efeito do material concreto e do modelo de barras no processo de aprendizagem significativa do conteúdo curricular de frações pelos alunos de 7º ano do ensino fundamental 

      Gois, Renata Cláudia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 17/10/2014)
      The dissertation presents a proposal for teaching the content of fractions to a 7th grade classroom of basic education, based on a concrete didactical material, Fraction Case , and the Bar Model inspired in Singapore ...
    • Elaborações de estudantes do 7° ano do ensino fundamental sobre números inteiros e suas operações 

      Silva, Maristela Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 14/12/2012)
      This research is qualitative and has as main objective to analyze the main elaborations explained by students from 7th year of elementary school on integers and its operations. Students were enrolled in a public school in ...
    • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

      Bassan, Débora Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
    • Ensinando o conceito de campo elétrico a partir do fenômeno do raio 

      Ortiz, João Paulo Martins Tobaruela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)
      This dissertation is a report of the development and application of a Potentially Meaningful Teaching Units (PMTU), proposed by Moreira, approaching the concept of electric field for high school level. Aiming to contextualize ...
    • Ensino contextualizado de área e volume de cilindro 

      Binotti, Andréa Magalhães (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 03/09/2016)
      The study Geometry Metric Space is very important in high school. To observe, analyze and evaluate the student body to what I teach, we see the lack of interest and a lot of difficulties in relation to learning geometry, ...
    • O ensino de análise combinatória com aulas expositivas e fichas de aula em uma escola de ensino médio do interior paulista 

      Silva, Rodrigo do Carmo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 09/03/2012)
      The following paper is a description of a research performed with second year of high school students, in a school in the inland of the state of São Paulo, over the topic of Combinatorial Analysis. Such topic is normally ...
    • O ensino de análise combinatória no ensino médio por meio de atividades orientadoras em uma escola estadual do interior paulista 

      Vazquez, Cristiane Maria Roque (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 01/09/2011)
      This paper has the aim to describe the design, development and application of guiding teaching activities in an area that is usually little explored, the Combinatorics. The study was developed through an intervention that ...
    • O ensino de áreas e volumes com o uso de objetos manipulativos 

      Medeiros, Miguel Rodrigo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 05/11/2013)
      The objective of this research is to analyze and evaluate methodological developments proposed for the teaching of geometry, in public school in the State of São Paulo in the high school level in recent decades. We elaborate ...
    • O ensino de frações inspirado na pedagogia Waldorf 

      Gonçalves, Natalia de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)
      Teaching fractions represents a great challenge for most teachers from the fourth grade of Elementary School until High School. To offer to the Elementary School teacher one more tool to reach students in a more satisfactory ...
    • O ensino de funções contextualizado à criptografia 

      Braila, Roberta Maíra Verderi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/09/2021)
      The teaching of Mathematics nowadays is facing great difficulties with disinterest of the students in learning the contents, considered for some as a hard job and no return for a future life, as professional though in ...
    • O ensino de funções em escola técnica de nível médio por meio da modelagem matemática e uso da calculadora gráfica 

      Bilhéo, Luiz Alfredo Dealis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 26/03/2012)
      The difficulty of students in learning concepts of mathematics especially at high schools is current problem in Brazilian schools. This difficulty is a challenge even bigger as the different high school systems are considered, ...
    • O ensino de funções por uma nova perspectiva 

      Silva, Matheus de Abreu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)
      This dissertation seeks to develop some differentiated activities for the introduction of the teaching of functions to a ninth grade elementary school class, with the objective of creating a meaningful teaching and ...