• Experimento de Galileu do plano inclinado em sala de aula 

      Santos, Max Luiz de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 14/06/2014)
      This work aims to make a suited reconstruction from the classic experiment of the inclined plane, attributed to Galileo Galilei. The intention is to apply it to high school classes, claiming that it might motivate these ...
    • Explorando a probabilidade no ensino médio: uma sequência didática utilizando um jogo 

      Santos, Tania Maria dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2023)
      Probability is a branch of mathematics that plays a significant role in our daily lives and is fundamental in several areas of knowledge. It is recognized that an adequate introduction to this content from the early years ...
    • Explorando geometria elementar através de jogos e desafios 

      Magri, Marcela Arantes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 19/10/2012)
      It is presented in this thesis a didactic proposal for pedagogical teaching aspects of Geometry through games and challenges. The main goal is to present a more didactic resource for teachers of elementary Mathematics. The ...
    • Fenômeno de congruência e não congruência sobre a função exponencial em materiais didáticos. 

      Ginez, Patricia Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 28/02/2020)
      The students' lack of understanding concerning certain contents in Mathematics leads us to rethink teaching methodologies so as to enable strategies that favor learning, looking at the teaching materials that are used ...
    • A física do esporte : o desenvolvimento e análise de uma Unidade de Ensino Potencialmente Significativa (UEPS) 

      Pinheiro, Ederson Donizeti de Sante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/04/2015)
      Potentially Significant Teaching Unit (UEPS), proposal to work the concepts of Mechanics, with high school students from public schools in the city of Orlândia - SP. With the main objective to promote meaningful learning ...
    • Folhas de atividades para o ensino de função afim e quadrática : conceito e aplicações 

      Silva, Roberta Angela da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/09/2014)
      After a careful evaluatation of my students, my principal investigator and I decided that students with difficulties in higher learning will be chosen, in this case, the first year of High School students in the three ...
    • A gamificação no ensino: utilização de recursos sensoriais na aprendizagem de fundamentos matemáticos 

      Gonçalves, Fabrício Pimentel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
      The objective of this work is to study how games can be used in learning environments, to seek how to carry out this experience and to present results in recent academic research. This work examines how games affect the ...
    • GeoGebra e moodle no ensino de geometria analítica 

      Lucas, Rodrigo Dantas de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 08/04/2010)
      This work involves the construction of a virtual learning environment (AVA) on fundamental concepts of Analytical Geometry (GA) using GeoGebra resources to be applied in a room of the 1st year of a Bachelor's Degree in ...
    • Geometria da observação dos movimentos aparentes do Sol e aplicações 

      Oliveira, Luciano de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 04/12/2011)
      The purpose of this thesis is to work content of Mathematics, which include topics of Astronomy, more specifically some aspects of the geometry of the apparent movement of the Sun. By means of direct observation of the ...
    • Harmonia entre a OBMEP e a resolução de problemas nos anos finais do ensino fundamental 

      Pereira, Brenda Vaz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 06/12/2022)
      This paper reports a professional experience with students from the final years of elementary school who were part of a study group in which questions from previous OBMEP tests were used for the teaching and learning of ...
    • Ideias algébricas explicitadas por estudantes da EJA em espaços não formais: o caso do cursinho de Ribeirão Preto 

      Borges, Angela Aparecida Arndt Gomide (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 28/10/2011)
      This research aims to investigate the EJA students ideas when they experience problem situations that involve the algebraic language in the nonformal education context. To do this we investigated the evolution of Algebra ...
    • Inclusão intelectual no ensino regular: perímetros e áreas de regiões poligonais 

      COLLAREDA, Susana Michelim (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 14/02/2020)
      This paper discusses the performance of geometric activities, involving perimeter and area of polygons: square, rectangle and right triangle, using manipulative materials with three students with intellectual disability ...
    • A interdisciplinaridade entre as disciplinas de física e matemática 

      Ricardo, Marcos Antônio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/02/2022)
      The objective of the work was to analyze how the interdisciplinarity between the disciplines of Physics and Mathematics can help in the resolution of activities with students of the 9th year of Elementary School. Regarding ...
    • Uma introdução a relatividade especial utilizando materiais multimídias 

      Nasser, Bruno Birolli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 07/07/2010)
      This paper presents the development of a course on the subject of special relativity to high school, and the results obtained with its application in the classroom. As background material for this course was prepared a ...
    • Uma introdução ao estudo das Funções Trigonométricas com recursos artísticos e seminários sobre a História da Matemática no 2º ano do Ensino Médio 

      Neves, Ranúzy Borges (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)
      The main objective of this study is to investigate whether the use of artistic methodologies effectively contributes to motivate second grade students of High School Integrated with Technical Education in Industrial ...
    • Introdução da álgebra: desenvolvimento do pensamento algébrico no 6° ano do ensino fundamental 

      Dias, Lindinalva da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      The present research presents a study about algebraic thoughts expressed by students of the 6th grade of elementary school. The research’s objective was to investigate the implications of a teaching sequence, based on ...
    • Investigação dos livros didáticos com foco na História da Matemática 

      Souza, Maitê Duarte Sedenho de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 11/11/2022)
      We have observed that the History of Mathematics often goes unnoticed by students during problem solving or the study of mathematical content. In this work we seek to analyze how is the approach of the History of ...
    • O jogo pedagógico enquanto atividade orientadora de ensino na iniciação algébrica de estudantes de 6ª série 

      Gaspar, Regiane de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 15/04/2013)
      This research is conducted by the following question: what are the mathematics learning that students from the 6th grade when explicit activities guiding experience teaching algebra mediated by an educational game? Thus, ...
    • Laboratório de ensino de matemática: espaço facilitador e promotor da aprendizagem 

      Ramos, Cirilo Arcanjo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/02/2021)
      The study discusses the importance of LEM (Laboratory of Mathematics Teaching) as a tool didactics in the teaching-learning process. A bibliographic review of the theme was carried out, contextualizing the beginnings of ...
    • Letramento estatístico: análise e reflexões sobre as tarefas contidas no material didático da Secretária Estadual de Educação de São Paulo para o ensino médio 

      Cobello, Lucas Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/01/2018)
      This dissertation is focused on statistical education in high school, in order to carry out the analysis of the tasks proposed in the material distributed by the State Department of Education of São Paulo, known as Teacher's ...