• Uma proposta de ensino envolvendo geometria fractal para o estudo de semelhança de figuras planas 

      Gomes, Antônio do Nascimento; http://lattes.cnpq.br/6811702285923172 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-07-02)
      The main objective of this research is develop a teaching material by exploring the Fractal Geometry helps students and teachers in teaching-learning process the concepts of Similarity of Figures, among others, present in ...
    • Proposta de um minicurso de Astronomia para alunos do Ensino Fundamental II 

      Pesquero, Lucas Canevarolo; http://lattes.cnpq.br/3064195156214520 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-08-07)
      In this dissertation, an astronomy workshop is proposed which can be used as preparation for Brazilian Olympics of Astronomy, but whose main goal is to become one more tool for studies in such discipline. Even those who ...
    • Proposta de uma sequência didática com o uso de recursos diversificados para o ensino e aprendizagem de tópicos específicos de astronomia 

      Moreira, Raphael Henrique; http://lattes.cnpq.br/3408313281933592 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-03-31)
      The current challenges of the Brazilian education are given in different planes, are those related to structural conditions, a real recognition of the importance of teacher and their training, and the pedagogical innovation. ...
    • Uma proposta metodológica para o ensino das funções trigonométricas 

      Batista, Valéria Nogueira (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-08-28)
      This research has focused primarily on teaching trigonometric sine and cosine functions. The proposal is to organize the teaching of these functions, in order to improve good learning situations to students, to encourage ...
    • Uma proposta metodológica para o ensino de óptica geométrica com o auxílio do software GeoGebra 

      Souza, Diogo Emerson de; http://lattes.cnpq.br/3829658898667003 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2017-03-22)
      Facing the students’ lack of motivation during Physics classes and the presence of new digital technologies that can aid and improve the teaching approach nowadays, this present work consists of proposing a methodology ...
    • Uma proposta para o ensino do conceito de matrizes em ambiente computacional 

      Pereira, Nilce Maria de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3127997716929268 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-03-17)
      This present dissertation consists to propose alternative activities to the traditional teaching of matrices concept in the high school. At first it sought to identify difficulties from the students in solving problems ...
    • Raciocínio combinatório: uma proposta para professores de matemática do ensino fundamental anos finais 

      Gerdenits, Gisele Aparecida Massuela; http://lattes.cnpq.br/4887369045051484 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-11-10)
      This research has as main objective making a manipulative material to work sequences of activities by introducing the notion of Combinatorial Analysis in an intuitive and natural way in elementary school final years. ...
    • Registros de Representação Semiótica: Contribuições para o letramento probabilístico no 9º ano do Ensino Fundamental 

      Moraes, Carlos Afonso Silveira; http://lattes.cnpq.br/3344538280370589 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2017-10-31)
      This research had the objective of describing and analyzing a teaching-learning concept of Probability in two classes of the ninth elementary school, in a municipal public school in Salto de Pirapora, in the interior of ...
    • Resolução de problemas da pré-álgebra e álgebra para fundamental II do ensino básico com auxílio do modelo de barras 

      Queiroz, Jonas Marques dos Santos; http://www.cnpq.br/ (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-10-17)
      The difficulties in learning and teaching of algebra can be detected in the school cycle 4 (8th and 9th grades) of the Elementary School II and throughout High School, such difficulties being present in all Brazilian ...
    • A resolução de problemas, a modelagem matemática e desenvolvimento de habilidades matemáticas em alunos do 7º ano do ensino fundamental 

      Zequim, Katia Cristina; http://lattes.cnpq.br/6046049476038142 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-03-28)
      In recent years, much has been said of the need to improve the quality of education. Specifically in mathematics, the quest for change has been to approximate contents of schooling of everyday problems of students. Nowadays, ...
    • Semicondutores no Ensino Médio uma proposta de ensino de Física Contemporânea 

      Freitas, Frederico Campos; http://lattes.cnpq.br/4857392124543432 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-12-17)
      Most of electronic devices use diodes and transistors based on semiconductors. For a people better relationship and understanding these technologies, is important to know some basic principles in what these devices are ...
    • UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE ÁREA E PERÍMETRO UTILIZANDO O BANCO DE QUESTÕES DA OBMEP E O GEOGEBRA 

      Santos Neto, Júlio Augusto dos; http://lattes.cnpq.br/9805755731334466 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2018-02-26)
      This work presents a didactic sequence with questions of geometry developed from a problem of the OBMEP’s Question Database using as support a dialogical text and the software GeoGebra. Based on Didactic Engineering has ...
    • Uma sequência didática sobre porcentagem e tratamento da informação utilizando problemas das OBMEP 

      Faxina, Maria Lúcia Beltrami (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-11-18)
      This work presents a didactic sequence, in thirteen activity pages, with problems on percentage and information processing of the Brazilian Mathematics Olympiad of Public Schools (OBMEP), idealized for different learning ...
    • Sondagem de itens de matemática da prova Brasil como instrumento pedagógico na investigação de dificuldades de alunos de 5º ano no município de Boituva/SP 

      Santos, Markus Pablo Nobre dos; http://lattes.cnpq.br/7925195314136268 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2017-12-01)
      This quantitative and qualitative research presents as main objective the diagnosis of the difficulties presented by a sample of the 5th year students of the municipality of Boituva/SP in the Mathematics subject based on ...
    • Tarefas exploratórias-investigativas para a aprendizagem de função afim 

      Tozo, Fábio Luiz Dias; http://lattes.cnpq.br/9771361045348101 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-03-24)
      The objective of this work was to verify the difficulties of treatments and conversions (natural language, algebraic expressions, tables and graphical form) function of teaching-learning in order to students of the first ...
    • Teorema de Pitágoras: uma proposta de ensino e aprendizagem para alunos deficientes visuais 

      Luiz, Nasael Martins; http://lattes.cnpq.br/9378110405964744 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2018-08-06)
      The purpose of this paper was to investigate the potentialities and limitations of a teaching intervention, structured on the basis of making materials to be handled by visually impaired students, aiming at the construction ...
    • Teoria dos Conjuntos Fuzzy: da Simulação ao Letramento para Alunos do Ensino Médio 

      Sant'Anna, Camila dos Santos (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2017-08-14)
      In this work we present a research carried out in the classroom with the objective of treating subjective questions through the Fuzzy Logic with students of the third year of high school. We begin with the study of the ...
    • Teoria dos Grafos no ensino médio: aplicações em problemas de trânsito 

      Della Torre, João Paulo Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/8764949891420016 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2018-03-06)
      This work, explores through the methodologies: Problem Solving and Mathematical Modeling, concepts of Graph theory in the second year of the High School of a State School. The concepts developed here in a contextualized ...
    • Trigonometria por apps 

      Mastronicola, Natália Ojeda; http://lattes.cnpq.br/8713439729693928 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-10-31)
      In this work the author intends to show an experience of implementation of alternative activities to traditional teaching of trigonometry in 9th year of Fundamental School (Brazilian curriculum). The theme choice came from ...
    • Trigonometria: a mudança da prática docente mediante novos conhecimentos 

      Oliveira, Thaís de (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2010-04-07)
      The aim of this work was to investigate an approach to the teaching of Trigonometry from the right triangle to its analytical form in the Unit Circle. In the work, it was intended to formulate activities with different ...