• Desenvolvimento de projetos educacionais por meio de planos de aula em geometria métrica com viés ecológico 

      Abreu, Mauro Aparecido (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus Sorocaba, 18/12/2018)
      Recognizing the quality of water and discovering ways to reduce its consumption is a matter of survival, however, until recently "The Blue Planet" considered an inexhaustible good, has become, today social equity, something ...
    • O uso do software régua e compasso na aprendizagem do conceito de cálculo de áreas de figuras planas no ensino fundamental 

      Abreu, Silvio Luis Amâncio de; http://lattes.cnpq.br/4553952112717343 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 22/09/2014)
      This research aims to use the Ruler and Compass software in performing activities that seek to build the concept of calculation of areas of plane figures at the elementary school level and to promote interaction between ...
    • Estudo de funções utilizando Geogebra e Moodle 

      Almeida, Altair Portes de; http://lattes.cnpq.br/6826595746114811 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 18/12/2014)
      The concept of relationship between two sets, in particular, the real function of a real variable, is fundamental to mathematics education high school student, it is a basic object of mathematics is elementary and the ...
    • O estudo dos números complexos no ensino médio: uma abordagem com a utilização do Geogebra 

      Amorim, Tânia Mara; http://lattes.cnpq.br/3742409568355117 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 19/12/2014)
      This work aimed to facilitate the study of the content of complex numbers for students in the 3rd year of High School, within a focus covering a geometric context, with the use of Geogebra software, combined with notebook ...
    • A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções : uma experiência com grupos de estudos do ensino médio 

      Barbosa Filho, Gilberto Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      This research project refers to an experience applied to study groups for high school students in order to provide them with an improvement of Mathematics contents, as well as an improvement in the practice of their studies, ...
    • Uso de ferramentas tecnológicas no ensino de física para o ensino médio: modelagem matemática a partir do software Modellus 

      Barsotti, Daniela Cristina; http://lattes.cnpq.br/8857372188018044 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 25/07/2014)
      This work presents a case study on the teaching and learning of Physics concepts using mathematical modeling and technological tools, with software Modellus 4.01 as the main resource. Modellus 4.01 was selected due to its ...
    • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

      Bassan, Débora Regina; http://lattes.cnpq.br/3804903987729140 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
    • O ensino de funções em escola técnica de nível médio por meio da modelagem matemática e uso da calculadora gráfica 

      Bilhéo, Luiz Alfredo Dealis; http://lattes.cnpq.br/7263619227486687 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 26/03/2012)
      The difficulty of students in learning concepts of mathematics especially at high schools is current problem in Brazilian schools. This difficulty is a challenge even bigger as the different high school systems are considered, ...
    • Ideias algébricas explicitadas por estudantes da EJA em espaços não formais: o caso do cursinho de Ribeirão Preto 

      Borges, Angela Aparecida Arndt Gomide; http://lattes.cnpq.br/9576143386566140 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 28/10/2011)
      This research aims to investigate the EJA students ideas when they experience problem situations that involve the algebraic language in the nonformal education context. To do this we investigated the evolution of Algebra ...
    • A pesquisa de aula (lesson study) no aperfeiçoamento da aprendizagem em matemática no 6° ano segundo o currículo do estado de São Paulo 

      Carrijo Neto, Luciano Alves; http://lattes.cnpq.br/5479757566301751 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 02/07/2013)
      This work is the fruit of the author's research and reflection on the teaching practice in teaching mathematics 6° grade II Cycle in a public school in the city of Franca, São Paulo. Enhancing the work on classroom research ...
    • Letramento probabilístico : um olhar sobre as situações de aprendizagem do caderno do professor 

      Custódio, Leandro Aparecido Alves; http://lattes.cnpq.br/3739412558486803 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)
      The aim of this research was to analyze the concept of probability through the diversity of semiotic representation records arranged in the statement of the tasks (learning situations) contained in the second volume of ...
    • Câmara de Wilson eletrônica para o auxílio na aprendizagem de física moderna no ensino médio 

      D'andrea, Alexandre Dimas Queiroz; http://lattes.cnpq.br/1996032276970027 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 21/11/2014)
      The introduction of the Teaching of Modern and Contemporary Physics (MCP) in the curriculum of the middle school in Brazil evidenced the need to adapt the activities didacticpedagogical in the classroom, in order to ...
    • Desempenho em questões de álgebra do SIMAVE sob a pespectiva dos registros de representação semiótica 

      Duarte, Ronan Cesar; http://lattes.cnpq.br/5956563006024234 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)
      This study aimed to answer the following research question: how students in good yield in the context SIMAVE mobilize semiotic representation registers on issues with algebraic content? The method chosen for this research ...
    • Métodos históricos utilizados para a resolução de uma equação do segundo grau 

      Fernandes, Marcos Vinicius Ferreira; http://lattes.cnpq.br/4178170634113792 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 30/09/2014)
      In this work we attempt to answer the question: Can the methods that great mathematicians have used for almost 4 thousand years of history be helpful in the learning process? With a few years of experience in 2nd degree ...
    • A memória na aprendizagem matemática 

      Ferraz, Juliana Schlatter de Lima; http://lattes.cnpq.br/8296439306806022 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 29/01/2014)
      The present work arose from a need to better understand the cognitive of students, not only as students, but as human beings. To do so, through a bibliographic research in neurology, psychology and pedagogy in order to ...
    • Mídias, mediações e a questão nuclear: uma proposta de mediação institucional e tecnológica nas aulas de Física no ensino médio 

      Ferreira, Marcia Alexandra Andrade; http://lattes.cnpq.br/9633781995351623 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 03/04/2013)
      In this paper, we defended the school's role as an institutional mediator of the media discourse. For the development of mediations, we proposed the use of traditional media and new Information and Communication Technologies ...
    • Aprendizagem de funções por meio da modelagem matemática: um estudo do comportamento de um composto químico 

      Fontes, Felipe Augusto Martinazzo; http://lattes.cnpq.br/6400401456137063 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 30/01/2014)
      The aim of this work is to propose the mathematical modeling use in the problems resolution, specially the study of the process of the chemical compounds in some drugs in the human body. Our study intends to answer questions ...
    • Semicondutores no ensino médio: uma proposta de ensino de física contemporânea 

      Freitas, Frederico Campos; http://lattes.cnpq.br/4857392124543432 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 17/12/2013)
      Most of electronic devices use diodes and transistors based on semiconductors. For a people better relationship and understanding these technologies, is important to know some basic principles in what these devices are ...
    • O jogo pedagógico enquanto atividade orientadora de ensino na iniciação algébrica de estudantes de 6ª série 

      Gaspar, Regiane de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/6810125836893730 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 15/04/2013)
      This research is conducted by the following question: what are the mathematics learning that students from the 6th grade when explicit activities guiding experience teaching algebra mediated by an educational game? Thus, ...
    • Raciocínio combinatório: uma proposta para professores de matemática do ensino fundamental anos finais 

      Gerdenits, Gisele Aparecida Massuela; http://lattes.cnpq.br/4887369045051484 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, , 10/11/2014)
      This research has as main objective making a manipulative material to work sequences of activities by introducing the notion of Combinatorial Analysis in an intuitive and natural way in elementary school final years. ...