• Um ambiente virtual de aprendizagem para o ensino de tópicos de matemática do ensino fundamental 

      Abbondati, Mario; http://lattes.cnpq.br/8044007407566849 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-10-31)
      The objective of this work was the development and application of a Virtual Learning Environment (VLE), based on the Moodle platform, for the study of Mathematic topics at the elementary education level. Furthermore, another ...
    • Desenvolvimento de projetos educacionais por meio de planos de aula em geometria métrica com viés ecológico 

      Abreu, Mauro Aparecido (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2018-12-18)
      Recognizing the quality of water and discovering ways to reduce its consumption is a matter of survival, however, until recently "The Blue Planet" considered an inexhaustible good, has become, today social equity, something ...
    • O uso do software régua e compasso na aprendizagem do conceito de cálculo de áreas de figuras planas no ensino fundamental 

      Abreu, Silvio Luis Amâncio de; http://lattes.cnpq.br/4553952112717343 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-09-22)
      This research aims to use the Ruler and Compass software in performing activities that seek to build the concept of calculation of areas of plane figures at the elementary school level and to promote interaction between ...
    • Moodle e GeoGebra como apoio virtual ao ensino de trigonometria segundo a nova proposta curricular do estado de São Paulo 

      Aguiar, Anderson Luiz de; http://lattes.cnpq.br/1808009755717486 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2011-08-30)
      This work is the development, implementation and evaluation of a Virtual Learning Environment to support teaching trigonometry Curriculum Proposal according to the State of São Paulo, with strong use of dynamic geometry ...
    • Estudo de funções utilizando Geogebra e Moodle 

      Almeida, Altair Portes de; http://lattes.cnpq.br/6826595746114811 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-12-18)
      The concept of relationship between two sets, in particular, the real function of a real variable, is fundamental to mathematics education high school student, it is a basic object of mathematics is elementary and the ...
    • O estudo dos números complexos no ensino médio: uma abordagem com a utilização do Geogebra 

      Amorim, Tânia Mara; http://lattes.cnpq.br/3742409568355117 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-12-19)
      This work aimed to facilitate the study of the content of complex numbers for students in the 3rd year of High School, within a focus covering a geometric context, with the use of Geogebra software, combined with notebook ...
    • Uma abordagem diferente para o ensino da função exponencial no Ensino Médio 

      Angelucci, Michel; http://lattes.cnpq.br/0230925912763463 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2014-01-24)
      The objective of this essay is to propose a different approach to teaching the exponential function in high school. This new approach aims to provide a meaningful learning related to the subject exponential function, ...
    • Conexão entre Matemática e Música: Um percurso para o estudo dos números racionais 

      Azevedo, Adalberto Tomaz de (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2019-02-14)
      This research aimed at presenting a teaching-learning process for a 6th grade group from Elementary School involved with the teaching of rational numbers, especially fractions. The approach of this school content involved ...
    • A abordagem de resolução de problemas aplicados ao conteúdo de funções : uma experiência com grupos de estudos do ensino médio 

      Barbosa Filho, Gilberto Alves (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2017-02-17)
      This research project refers to an experience applied to study groups for high school students in order to provide them with an improvement of Mathematics contents, as well as an improvement in the practice of their studies, ...
    • Uso de ferramentas tecnológicas no ensino de física para o ensino médio: modelagem matemática a partir do software Modellus 

      Barsotti, Daniela Cristina; http://lattes.cnpq.br/8857372188018044 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2014-07-25)
      This work presents a case study on the teaching and learning of Physics concepts using mathematical modeling and technological tools, with software Modellus 4.01 as the main resource. Modellus 4.01 was selected due to its ...
    • Elementos de análise combinatória no ensino fundamental : uma abordagem com mágicas e resolução de problemas 

      Bassan, Débora Regina; http://lattes.cnpq.br/3804903987729140 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-06-23)
      This work AIMS to Develop the content of combinatorial analysis in the class of 6th and 7th grade of elementary school II in a school in the state of São Paulo. For this, there was the use of contextualized activities using ...
    • Uma proposta metodológica para o ensino das funções trigonométricas 

      Batista, Valéria Nogueira (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2015-08-28)
      This research has focused primarily on teaching trigonometric sine and cosine functions. The proposal is to organize the teaching of these functions, in order to improve good learning situations to students, to encourage ...
    • O ensino de funções em escola técnica de nível médio por meio da modelagem matemática e uso da calculadora gráfica 

      Bilhéo, Luiz Alfredo Dealis; http://lattes.cnpq.br/7263619227486687 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2012-03-26)
      The difficulty of students in learning concepts of mathematics especially at high schools is current problem in Brazilian schools. This difficulty is a challenge even bigger as the different high school systems are considered, ...
    • Ensino contextualizado de área e volume de cilindro 

      Binotti, Andréa Magalhães; http://lattes.cnpq.br/9701479716699221 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2016-09-03)
      The study Geometry Metric Space is very important in high school. To observe, analyze and evaluate the student body to what I teach, we see the lack of interest and a lot of difficulties in relation to learning geometry, ...
    • Ideias algébricas explicitadas por estudantes da EJA em espaços não formais: o caso do cursinho de Ribeirão Preto 

      Borges, Angela Aparecida Arndt Gomide; http://lattes.cnpq.br/9576143386566140 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2011-10-28)
      This research aims to investigate the EJA students ideas when they experience problem situations that involve the algebraic language in the nonformal education context. To do this we investigated the evolution of Algebra ...
    • A utilização do software GeoGebra no ensino da geometria analítica 

      Brito, Marcos Alves de; http://lattes.cnpq.br/6907748950441769 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus São Carlos, 2014-12-19)
      In this thesis we aim, through the use of a technological tool, the computer, show the possibility of teaching Mathematics causing the student to build their knowledge from concepts presented with the help of software ...
    • O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP 

      Canaveze, Leila; http://lattes.cnpq.br/0524706686441957 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-09-27)
      This qualitative work aims to describe and analyze a scenario of teachinglearning of the concept of Probability in three classes of the second grade of high school, a public school in the municipality of Sorocaba, State ...
    • Ambiente virtual de aprendizagem em ondas e acústica para auxiliar o processo ensino e aprendizagem da física no ensino médio 

      Carmo, Rodrigo Salvadori Baptista do; http://lattes.cnpq.br/0234504678557484 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-02-03)
      This work describes the development of a VLE Virtual Learning Environment, where music is the basis for studying sound waves. New educational tools such as videos, animations, simulations, as well as the Moodle platform, ...
    • A pesquisa de aula (lesson study) no aperfeiçoamento da aprendizagem em matemática no 6° ano segundo o currículo do estado de São Paulo 

      Carrijo Neto, Luciano Alves; http://lattes.cnpq.br/5479757566301751 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências Exatas, 2013-07-02)
      This work is the fruit of the author's research and reflection on the teaching practice in teaching mathematics 6° grade II Cycle in a public school in the city of Franca, São Paulo. Enhancing the work on classroom research ...
    • O PROJETO EDUCACIONAL: UM OLHAR NAS DISSERTAÇÕES DO PROGRAMA DE PÓS-GRADUAÇÃO EM ENSINO DE CIÊNCIAS EXATAS (PPGECE-UFSCar) 

      Castro, Bruno Luiz de; http:/lattes.cnpq.br/1220328156886170 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Ensino de Ciências ExatasCâmpus Sorocaba, 2019-02-15)
      This research presents the panorama of the works developed in the period from 2010 to 2017, in the Program of Post-Graduation in Teaching of Exact Sciences (PPGECE) of UFSCar (Campus of Sorocaba and São Carlos), in ...