• Expor o corpo para revelar a carne: das sensações ao pensamento em Irreversível, de Gaspar Noé 

      Righetti, Mario Sergio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/12/2017)
      The proposal of this research is to analyze the film Irreversible (2002), by the French-Argentine filmmaker Gaspar Noé, in an effort to reflect and relativize on the thematic, aesthetic and ideological aspects present in ...
    • Assista outra vez: uma revisitação dos contos de fadas através de A Bela Adormecida (1959) e Malévola (2014) 

      Mazzini, Amanda Rosasco (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 05/03/2018)
      The dissertation proposes a revisitation of the oral and literary fairy tales’ tradition that gave rise to the movies Sleeping Beauty (Clyde Geronimi, 1959) and Maleficent (Robert Stromberg, 2014), produced by Walt Disney ...
    • Super Festivais do GRIFE: produção, circulação e formação de cineastas no Super8 brasileiro (1973-1983) 

      Rocha, Flavio Rogerio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 20/05/2015)
      This research is the analysis of the trajectory of Super National Festivals of Super8 film, an initiative of the Group of Independent Filmmakers Experimental Films (GRIFE) of São Paulo, of its first edition in 1973 until ...
    • Estudo do worldness da media franchising de Harry Potter 

      Andrade, Carolina Lourenço Reimberg de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      The Harry Potter saga, created by the British J.K. Rowling is among the most successful film franchise works, that even after the end of the original book series and its cinematographic adaptations, continues to spread and ...
    • Do palco ao écran: eles não usam black-tie 

      Schmidt, Laila Rotter (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/04/2012)
      This research aims to comprehend the creative process of the movie "Eles não usam black-tie" (They don't wear black-tie) (1981), directed by Leon Hirszman, based on the homonymic play written by Gianfrancesco Guarnieri, ...
    • Representações de gênero e cultura das mídias: uma análise de Game of thrones 

      Sousa, Fernanda Cristina Cobo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      Game of Thrones encompasses the diverse tensions, contradictions, requisitions, and restrictions of gender representation in contemporary audiovisual. On the one hand, its narrative portrays and highlights numerous intricate ...
    • A memória assombrada: um estudo da autorrepresentação no documentário animado Valsa com Bashir 

      Souza, Maria Ines Dieuzeide Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 02/05/2012)
      This work aims to discuss processes of self-representation in animated documentaries, from the analysis of the film Waltz with Bashir (Ari Folman, 2008). With this analysis, it seeks to understand modes of articulation ...
    • Vídeo ao vivo no Teat(r)o Oficina: intermidialidade em Cacilda!!!! - fábrica de cinema e teatro 

      Vinagre, Ivan Augusto Soares (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 11/03/2020)
      In this dissertation, according to theories of the field of intermediality, I propose an exploration of the play "Cacilda!!!! - cinema and theater factory", staged by Teat(r)o Oficina in 2013. I want to demonstrate how ...
    • The Crow (1994): James O'Barr revisto por Alex Proyas 

      Fiori, Fernando Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)
      This work investigates the process of creation and transposition between two artistic works, presenting the dialogue between the language of comics and cinema. The main corpus consists of the grahic novel, The Crow (1988), ...
    • Uma análise do story world de Star Wars: A new hope e Star Wars: The force awakens 

      Vieira, Antonio Henrique Garcia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)
      This research aims to analyze the problematic around the canonicity that may have being lost in this new moment of the Star Wars franchise, by means of a comparative analysis between the structures of the film A New Hope ...
    • Found-footage film - documentário de arquivo: o cinema de Emile de Antonio e uma análise de In The year of the pig 

      Altafini, Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 08/05/2012)
      A conceptual overview about documentaries made from archival footage, named foundfootage films. The main reference for the analysis of cinematographic production for the period prior to the year 1960 is the book Films Beget ...
    • Análise das correlações entre narrativa, estética, música e estereoscopia, em Divertida Mente 

      Granatto, Danilo César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 10/10/2018)
      The following project has as its main purpose to analyse a series of elements that compose the cinematic language applied to the 3D animation Inside Out (Pete Docter, Walt Disney Pictures; Pixar Animation Studios. 2015) ...
    • Teia de sentidos: um olhar sobre a criação de Terrence Malick em A árvore da vida 

      Bonini, Guilherme Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 03/12/2018)
      The present study addresses an analytical look at the creative work of American director Terrence Malick, the modes of materialization of his technical-stylistic resources (photography, sound, assembly of plans, among other ...
    • Música, ruído, interferência e diluição: as trilha musicais de Livio Tragtenberg em Latitude Zero (2000), Contra Todos (2004) e Filmefobia (2008) 

      Mendoza, Pablo Francisco Menten (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)
      This research aims to broach Livio Tragtenberg's musical creation for contemporary Brazilian cinema. Throughout his career, the composer has teamed up with directors with challenging proposals such as Julio Bressane and ...
    • Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro 

      Scarpelli, Alexandre Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
      This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian ...
    • Meta-terror: o uso da metalinguagem como recurso narrativo no slasher movie 

      Marchi, Marcelo Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)
      Slasher movies - horror films characterized by the well-known premise of the serial killer that terrifies a group of young people, such as The Texas chainsaw massacre, Halloween, Friday the 13th and A nightmare on Elm ...
    • O uso de imagens de arquivo em documentários de moradias estudantis: a escrita da história do CRUSP e da moradia estudantil da UNICAMP 

      Oliveira, Eduardo de Souza de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 23/04/2020)
      The present work analyzes the appropriation of archive images by the documentaries CRUSP: um recorte (Marcelo Gutierres, 2005) and Moras à Luta (Samuel Souza and Eduardo Oliveira, 2015). The objective is to point out how ...
    • O documentário de Paulo Gil Soares na Caravana Farkas : vozes, personagens e cultura popular 

      Cury, Joyce Felipe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/05/2015)
      This research takes a look at the eight documentaries directed by Paulo Gil Soares between 1960 and 1970 in the experience that became known today as Caravana Farkas, all of them made in northeastern Brazil: Memória do ...
    • O cinema documentário de Miguel Mirra e o movimento de documentaristas: o cinema junto aos oprimidos 

      Orcasitas Pacheco, Luis Jorge (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 21/02/2018)
      The present work is an approach to the trajectory and documentary work of Miguel Mirra, Argentine filmmaker who has developed several works in the field of communication and audiovisual production, motivated by the action ...
    • O documentário contemporâneo da Paraíba e as políticas públicas de incentivo à produção audiovisual 

      Gama, Filipe Brito (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, , 27/06/2013)
      The present dissertation aims to study the relation between the production of documentaries in Paraíba in the first decade of the 2000s and public policies of incentive of audiovisual production. To understand this context, ...