• O gênero fórum de discussão online na formação continuada de orientadores de estudos do PNAIC : caracterização e potencialidades 

      Ferreira, Larissa de Paula; http://lattes.cnpq.br/3360042596273031 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-12-01)
      This research aims to investigate in what way the course of continuing education, and more specifically, the discussion in foruns gender conducted online and offered by the National Pact for Literacy in the Age One (PNAIC) ...
    • O gênero hino na perspectiva baktiniana : uma abordagem dialógica do hino do MST e de outros enunciados concretos 

      Moraes, Flávio Henrique; http://lattes.cnpq.br/7325890660128917 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-07-01)
      This study aims to understand the song genre from the perspective of Bakhtin (2010) and dialogical relations that it establishes with its fields or social spheres in which arises and manifests. We will take as objects of ...
    • O gênero musical samba como conteúdo cultural no ensino de PLE : uma experiência com aprendentes hispanofalantes 

      Tonelli, Fernanda; http://lattes.cnpq.br/7748078290997968 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2012-06-22)
      This Master research focuses the use of samba as a means of working culture in Portuguese as a Foreign Language class. For this, we conducted a content-based course about samba for Spanish speakers to analyze how the samba ...
    • Gênero, autoria e estilo em textos de 6º ano do ensino fundamental 

      Barbarini, Marcia de Lucca; http://lattes.cnpq.br/4266142081482343 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2011-08-22)
      Compare the values predicted by three equations referenced in the literature with the values obtained by our sample of healthy volunteers in the six minute walk test (6MWT), and establish a new reference equation for 6MWT ...
    • Gramática como habilidade no ensino-aprendizagem de língua inglesa: um estudo sobre implicações na acuidade da produção lingüística e percepções dos aprendizes a essa proposta 

      Linhares, Maria José Xavier (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2010-11-29)
      Research on grammar involving teaching-learning English as a foreign language has shown the necessity to change the focus on the way grammar has been taught in communicative classrooms. Much inquiring has been elicited ...
    • Gramática e texto literário em livros escolares de português da primeira metade do século XX 

      Medeiros, Rejane Rodrigues Almeida de; http://lattes.cnpq.br/4823013748420772 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-03-06)
      The main purpose of this dissertation is to investigate and discuss the relations established among grammar and literary text in two different periods of the history of the discipline Portuguese, the first one situated in ...
    • Uma história de Dilma Rousseff em imagens na mídia 

      Santos, Sidnay Fernandes dos; http://lattes.cnpq.br/2216543407273699 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2014-11-18)
      Notre recherche a pour but d’analyser les sens donnés à circuler dans le média journalistique par des photographies du visage de Dilma Rousseff et les probabilités que ces sens se constituent en parcours déontiques ...
    • História, autobiografia e ficção : a ilusão da realidade em partes de África 

      Pires, Nayara Meneguetti; http://lattes.cnpq.br/8959442231353525 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Estudos de LiteraturaCâmpus São Carlos, 2016-03-03)
      Partes de África, by the Portuguese writer Helder Macedo, is intriguing due to fragmentation and profusion of speeches that assembles when unites diverse voices, memory, history, autobiography and fiction in what the ...
    • Identidade e discursivização em The Hobbit de J.R.R. Tolkien 

      Quesada, Vinícius Carvalho; http://lattes.cnpq.br/3717679581046703 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2016-02-29)
      Abstract: This study aims to understand how it happens the composition of the hero in The Hobbit novel J.R.R. Tolkien, by the bias of the French Semiotics theory, initiated by Greimas and the Group of semio-Linguistic ...
    • Imagens da pedofilia: uma leitura discursiva sobre os textos midiáticos 

      Pereira, Andreia Beatriz; http://lattes.cnpq.br/0648271921658968 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2011-06-30)
      The aim of this master's research is to understand the contemporary discourses on the subject of child sexual abuse. Building on the conceptual assumptions of Discourse Analysis, especially those developed by the French ...
    • O imaginário do revisor de textos nos ritos genéticos editoriais 

      Sousa, Luciana Rugoni; http://lattes.cnpq.br/4715941868086733 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-02-20)
      For many people, text proofreading is something purely exclusively technical, in virtue of their disregard for the complexity of the proofreading processes, such as suggestions made on another person’s text: which has a ...
    • Indexicais descritivos: uma investigação semântico-pragmática 

      Dal Ava, Felipe Manca; http://lattes.cnpq.br/7742680273594369 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2018-04-13)
      In this dissertation, we will present a general introduction with some of the main ideas involving indexicals, and briefly touching the problem of their descriptive readings (descriptive indexicals). We will focus, in ...
    • A influência do material didático na motivação de aprendizes da língua inglesa em contexto de ensino público 

      Campos-Gonella, Cristiane Oliveira (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2007-09-12)
      The aim of this work is to verify the motivation of students to study English in the beginning of their first year right after primary school (5Th grade in Brazil), as well as to analyze the influence of teaching ...
    • As influências das línguas bantu no português falado em Moçambique : um estudo descritivo do Cindau 

      Chalucuane, Beatriz Damaciano Paulo; http://lattes.cnpq.br/2367014141828504 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-06-22)
      No summary
    • Interação no ensino de língua espanhola : análise das orientações do Manual do professor e das atividades do livro Cercanía Joven 

      Guermandi, Melissa; http://lattes.cnpq.br/5670727903627971 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2017-02-14)
      Con la globalización y el frecuente compromiso de los investigadores en la superación de las fronteras entre las disciplinas, la Lingüística Aplicada pasó a dedicarse, en los últimos años, a estudios de naturaleza inter y ...
    • A interculturalidade no ensino de línguas estrangeiras: problematizando o termo competência comunicativa intercultural 

      Paiva, Aline Fraiha; http://lattes.cnpq.br/9268742377116759 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2015-10-29)
      The term interculturality is increasingly in evidence in the studies focusing mainly on the educational, political, economic and social contexts. Therefore, also in the field of foreign language teaching and learning, ...
    • As interjeições do português brasileiro e seus aspectos indexicais 

      Teixeira, Ariane; http://lattes.cnpq.br/5738171689581379 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em LinguísticaCâmpus São Carlos, 2019-03-26)
      Brazilian Portuguese interjections form a heterogeneous and productive grammatical class, whose items are commonly associated with the idea that they “express feelings and emotions of the speaker”, but in fact these items ...
    • Interpretar o enunciado ou dialogar com a enunciação? uma análise sobre processos de leitura no ENEM 

      Branchini, Camila Sabatin; http://lattes.cnpq.br/8640312408255752 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2014-03-31)
      This paper discusses the reading concepts that are present on the Enem items, specifically on the tests of Languages, Codes and Their Technologies (LCT), in editions from 2009 to 2013. For this, we adopted as the main ...
    • Investigação de estratégias de seleção de conteúdo baseadas na UNL (Universal Networking Language) 

      Chaud, Matheus Rigobelo; http://lattes.cnpq.br/4655951844884252 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2015-03-03)
      The field of Natural Language Processing (NLP) has witnessed increased attention to Multilingual Multidocument Summarization (MMS), whose goal is to process a cluster of source documents in more than one language and ...
    • Investigação de estratégias de sumarização humana multidocumento 

      Camargo, Renata Tironi de; http://lattes.cnpq.br/4011327590298193 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Linguística, 2013-08-30)
      The multi-document human summarization (MHS), which is the production of a manual summary from a collection of texts from different sources on the same subject, is a little explored linguistic task. Considering the fact ...