Search
Now showing items 1-10 of 17
A constituição da fórmula discursiva "cultura de paz": circulação e produção dos sentidos
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-08-22)
Ce travail s inscrit dans le cadre théorique de l Analyse du Discours (AD) française de base énonciative, qui voit la langue comme étant opaque et polysémique et les discours comme des pratiques discursives qui s établissent ...
Interpretar o enunciado ou dialogar com a enunciação? uma análise sobre processos de leitura no ENEM
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-03-31)
This paper discusses the reading concepts that are present on the Enem items, specifically on the tests of Languages, Codes and Their Technologies (LCT), in editions from 2009 to 2013. For this, we adopted as the main ...
A recepção da análise do discurso na Argentina durante a "Normalização democrática" : o caso da UBA
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-05-28)
The following research consists in a study about Argentina s linguistic history at the moment where Discourse Analysis studies were introduced. We show this process in relation to the historical moment in Argentina: the ...
Oralidade e letramento no primeiro ano do ensino fundamental: o gênero discursivo tertúlia em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-08-31)
This work focus on a discourse genre called tertúlia, used in classroom by teacher of first grade students of Ensino Fundamental (Elementary School). Its aim was to promote oral participation after the reading of song ...
Os ensinamentos de Confúcio e a formação contemporânea de professores de língua inglesa em Taiwan : relações entre variáveis socioculturais e competências
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-03-27)
This work aims to study the profile of English teacher education in Taiwan through a more specific discussion of language teacher’s competence. For this, we chose to analyze an English undergraduate teacher education program ...
Competências do professor de Português Língua Estrangeira (PLE) em formação : (re)construção e reflexão
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-03-26)
This research aims to analyze the performance of teachers (in the process of education) of Portuguese as a foreign language, based on a range of theoretical models of competence. Therefore, a brief summary of the term ...
Multiletramentos e interculturalidade no ensino de inglês na escola pública: posicionamentos de professores sobre os cadernos didáticos utilizados
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-04-04)
This dissertation focuses in a theoretical comparison between the text of São Paulo State’s Curriculum and interviews with three teachers from public school. This is done concerning their realization of the concept of ...
A suave voz do sexo: as mutações no discurso da sexualidade no jornal Mulherio (1981-1988)
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-02-25)
Cette recherche porte sur l analyse des discours dans le domaine de la sexualité, produits par une presse féministe : le journal Mulherio. Publié de 1981 à 1988, il a été écrit et édité par des journalistes, des historiennes, ...
O MSN de papel: um gênero também argumentativo
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-03-24)
MSN Paper proposal is constituted of written interaction, in the form of conversation, via notebook paper. It can involve two or more students, having that the interaction is developed through the exchange of rotations ...
A palavra do outro ouvida e respondida: uma compreensão enunciativa sobre a atividade de recontar histórias nas séries iniciais
(Universidade Federal de São Carlos, 2014-03-25)
On the assumption that a text is the guiding object for both teaching and learning, according to words by Geraldi (2003; 2010), the aim of this study is the analysis of written stories retold by students who are in process ...