Search
Now showing items 1-10 of 12
Leitura e discurso: uma análise discursiva dos sujeitos leitores inscritos em um livro didático de língua portuguesa do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-06-28)
According to Angela Kleiman, “every text can in principle favor critical reflection; on the other hand, every text can also be trivialized by schoolwork ” (KLEIMAN, 2007, p. 105). Thus, it is in the inadequate way of ...
A legislação da educação a distância no Brasil: uma análise discursiva materialista dos conceitos de aluno e professor
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-02-08)
In this work, we aim to investigate the meanings movement of the words teacher and student in Distance Learning (hereinafter DL) through the statements contained in the discursive materiality of the legislations of this ...
Letramento crítico e ensino de espanhol no ensino médio integrado: questões teórico-práticas no contexto dos Institutos Federais
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-12-06)
“The formation of a critical reader able to go beyond text decoding” (BRASIL, 2015, p. 9) is a concern that is present in both the documents that guide foreign language teaching in high school (BRASIL, 2006) and in the ...
Língua, cultura e comunidades discursivas: um estudo sobre materiais didáticos de Português Língua Estrangeira (PLE)
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-11-27)
Esta tesis ha tenido por objetivo, inicialmente, realizar un estudio discursivo acerca de imaginarios de lengua y de cultura en materiales didácticos de portugués como lengua extranjera. A lo largo de la investigación, a ...
Motivação para o exercício da profissão docente de língua inglesa: um estudo de caso com alunos de um curso de licenciatura em Letras
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-03-28)
The last census about higher education careers conducted by INEP has revealed a considerable increase in the number of students starting Education programs that grant teaching credentials, therefore it is considered relevant ...
A avaliação da oralidade em contexto de formação de professores de inglês com instrução baseada em conteúdo: critérios e instrumentos
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-02-20)
The implementation of content-based instruction (CBI), a pedagogical content/language integrating approach, has been recommended by specialists as an alternative for the development of students’ oral ability (OA) in English ...
Espanhol e português: os pronomes pessoais sujeito em produções escritas em língua não materna
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-06-28)
In this dissertation we seek to understand how the clause subject is filled in by the subject personal pronoun (PPS) in written productions, in Brazilian Portuguese (PB) by Spanish speakers and in Spanish (E) by Brazilians. ...
Representações sociais e interculturalidade: um estudo documental sobre elementos provocadores e roteiros de interação do exame Celpe-Bras
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-06-26)
This study investigated social representations of Brazil that may be present in Provoking Elements2 and Interactional Scripts of the oral part in Celpe-Bras Exam through the perspective of interculturality (KRAMSCH, 2011; ...
“Aqui não é um paraíso, mas é muito bom”: imersão e identidade de jovens africanos francófonos aprendizes de português no Distrito Federal
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-02-08)
Language, identity and learner were not always closely related concepts. During the years of the tradition of the structuralism, in the second half of the twentieth century, there was a separation of these concepts, making ...
Práticas translíngues na comunicação de aprendizes de português como língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, 2019-02-18)
This research aims at analyzing and describing communicative practices of four Hispanic learners and one Italian learner, in a Portuguese course offered by a public university in the state of São Paulo, under the Translanguaging ...