• Atividades e problemas de geometria espacial para o ensino médio 

      Grillo, Jean Daniel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2014)
      This dissertation presents as the main product a didactic proposal for spatial geometry classes in high school. The motivation for creating this proposal began with the observation of the author that the approach of spatial ...
    • Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática 

      Valio, Denise Teresa de Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)
      The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, ...
    • Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio 

      Tamião, Fabio Carlos Badanai (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)
      The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, ...
    • Projeto canhão : o ensino de funções quadráticas com o auxílio do software GeoGebra 

      Cance, Cesar Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 22/05/2015)
      This work presents the development and implementation of a didactic sequence in order to motivate and teach school students quadratic functions. To do this, we built a cannon made of tiner cans and prepared a serie of ...
    • Mágicas matemáticas como metodologia de ensino 

      Alves, Amanda Gouveia (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 29/05/2015)
      Studies show that students of elementary and high school have great difficulty in learn-ing math concepts. This work brings together didactical alternatives, such as mathemati-cal magic, so the math teacher can use them ...
    • Uma abordagem sobre a relação entre funções e áreas para o ensino fundamental 

      Deangelis, Fernanda Maria Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/06/2015)
      This work presents a didactic proposal for the classes of affine and quadratic functions in elementary school. From our experiences in the teaching profession, we noted that the study of this content requires experimentation ...
    • O funcionamento do GPS e a matemática do ensino médio 

      Moraes, Marcelo Cardozo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      The main objective of this work is to make students understand the mathematical foundations for the operation of Global Positioning System (GPS). The research was done in a school in the state of São Paulo with students ...
    • O estudo de simetrias com frisos e questões da OBMEP 

      Nardelli, Renan Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      This work handles topics involving geometric transformations and friezes for the study of symmetry. It aimed to present students from the Ninth Grade of a public school in São Paulo State activities, in order to enrich ...
    • Criando mensagens secretas na escola básica utilizando a criptografia – RSA 

      Castro Junior, Waldir Claudio de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      Cryptography is a fascinating topic, concerning the practical point of view, and it is useful to access bank accounts, e-mails and social networks. According to this perspective, this study aimed to show how simple it may ...
    • Recreações e artesanato em aulas de matemática 

      Garcia, Carmem Barrio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 24/08/2015)
      From the need to increase the concentration and the interest of students playful method of teaching was applied, by making use of a desire of the students to pro-duce elastic bracelets, introducing through this form of ...
    • Interpolação linear logaritmica 

      Rossi, Rosângela de Lourdes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/09/2015)
      This dissertation project aims at the Teaching of Linear Interpolation logarithmic, with the target group students from High school and their teachers to facilitate the meeting of the logarithms of values without the use ...
    • Construção da parábola através de modelos lúdicos e computacionais 

      Tassone, Márcia Zulian Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/09/2015)
      Technological development is associated with systematic and organized knowledge, gathered during the entirety of human existence. The conics, in particular, the parabola, have a relevant presence in this development, ...
    • Atividades sobre progressões aritméticas através do reconhecimento de padrões 

      Mantovani, Haroldo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 19/09/2015)
      The importance of the development of sequences that are arithmetic progressions in the high school was observed in learning situations which the students could investigate and identify patterns in numerical and geometric ...
    • Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas 

      Silva, Davidson Moura Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/11/2015)
      This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ...
    • Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy 

      Laghetto, Beatriz Krabbe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 19/05/2016)
      The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ...
    • Um estudo do método simplex e sua aplicação na radioterapia 

      Salvador, Thaís Reigadas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 15/06/2016)
      This work presents an application of the Simplex Method for solving an optimal planning problem for cancer treatment by radiotherapy. The Simplex Method, proposed by George Dantzig, is a matrix procedure walks along extreme ...
    • O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua 

      Escobedo, Mateus Beluca (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ...
    • Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra 

      Cardoso, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/07/2016)
      The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ...
    • Diagnóstico médico por meio de relações Fuzzy: Dengue, Chikungunya ou Zika 

      Marins, Lazaro Rodrigo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 07/07/2016)
      This research aims to use the fuzzy relations to diagnose patients infected with the virus transmitted by the mosquito Aedes aegypti, which can be diagnosed with dengue, chikungunya or zika. For this we use fuzzy relational ...
    • Atividades práticas para o ensino do conceito de tangente no 9° ano 

      Cruzado, Fábio Leandro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/09/2016)
      We introduce some geometric experiments to the students, and particularly the handling of right-angled triangles, with the clear purpose of inserting, firming and emphasizing the importance, historical and practical, of ...