• O ensino de estatística no ensino médio através de projetos 

      Dangió, Eric Giovanni Zenatti; http://lattes.cnpq.br/7841688982583063 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/04/2014)
      The aim of this study was to reveal the results of a teaching experiment involving the efforts made in order to validate the teaching of Statistics in secondary school through projects and practices, which were contextualized ...
    • O ensino de sistemas de equações do primeiro grau com duas incógnitas no oitavo ano do ensino fundamental através de situações-problema 

      Antoniassi, Kleber Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)
      Working with resolution of situations-problem is of great importance on Mathematics Teaching-Learning process and on Teaching-Learning process of others disciplines, once the human being is all the time challenged to resolve ...
    • O ensino e a aprendizagem da análise combinatória dentro do contexto de telefonia 

      Fusel, André Thiago; http://lattes.cnpq.br/4530476750103140 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 17/08/2013)
      This present dissertation, structured in the methodology of well-known research as Didactic Engineering, it presents the development of an unpublished class for the teacher on combination analysis in the High School. The ...
    • Ensino-aprendizagem-avaliação: o circuncentro nas tarefas via resolução de problemas 

      Galera, Sandra Iris Naveiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 31/08/2018)
      The paper presents a field research focused on the learning of geometry, more precisely on the construction and apprehension of the content about circumcenter of a triangle. The research question is based on what are the ...
    • O estudo de simetrias com frisos e questões da OBMEP 

      Nardelli, Renan Eduardo; http://lattes.cnpq.br/5095095788326803 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      This work handles topics involving geometric transformations and friezes for the study of symmetry. It aimed to present students from the Ninth Grade of a public school in São Paulo State activities, in order to enrich ...
    • Um estudo do método simplex e sua aplicação na radioterapia 

      Salvador, Thaís Reigadas; http://lattes.cnpq.br/4016488980585578 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 15/06/2016)
      This work presents an application of the Simplex Method for solving an optimal planning problem for cancer treatment by radiotherapy. The Simplex Method, proposed by George Dantzig, is a matrix procedure walks along extreme ...
    • O estudo em grupos para a 2ª fase da OBMEP 2013 e resoluções de questões em vídeo 

      Dias, Edgar Heliodoro Vendramelli; http://lattes.cnpq.br/9416777759260664 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 22/03/2014)
      This dissertation presents the study done on Municipal School Professor Valdomiro Casagrande, town of Dois Córregos SP about the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP 2013), working with study groups ...
    • Um estudo fuzzy para propor um modelo matemático como auxílio ao diagnóstico médico das faringotonsilites 

      Pissini, Mariana Moretto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)
      Medical practice consists of a continuous decision-making process and Fuzzy Logic has participated in this process. In this context, this research has as main objective to carry out a study on basic concepts of Fuzzy Set ...
    • Uma experiência sobre o ensino da matemática no ensino médio sob a perspectiva da utilização de problemas da OBMEP 

      Guimarães, João Paulo Silva; http://lattes.cnpq.br/4687713000203722 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/02/2020)
      In this work we present the idealization, application and discussion of the use of 5 OBMEP problem versions in the form of activity sheets using manipulable material and technological resources in mobile phones.
    • Experimentos probabilísticos: noções de probabilidade no ensino fundamental II 

      Biajoti, Emerson Donizeti; http://lattes.cnpq.br/4975815157723039 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 20/03/2013)
      This work has as its main goal to show the results of an instructive and pedagogical research which uses games with coins and dice, whose solutions and appropriate teacher´s mediation, allow the student to make the ...
    • Exploração do conceito de multiplicação de matrizes através de tecnologias digitais: sites e softwares educativos 

      Chereguini, Ana Ligia Costa; http://lattes.cnpq.br/8225281244793405 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)
      The present study lies in the learning context where there is an alleged disinterest and difficulties of students when presenting the contents of arrays. From the contents above, the study aimed to describe the instructional ...
    • Figuras circulares: uma atividade envolvendo perímetro e área do círculo 

      Luzetti, Fabiano Donizeti da Silva; http://lattes.cnpq.br/1398207268429362 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 15/04/2013)
      This study aims to report the results of a didactic and pedagogic research that uses a sequence of experimental and investigative work for the metric relations involving perimeter and area of a circle, a topic of extreme ...
    • Uma forma de apresentação da interpretação geométrica do logaritmo natural e estudo de algumas de suas propriedades 

      Felix, Rodrigo Aécio; http://lattes.cnpq.br/5564983726354931 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)
      The objective of this work is to propose a sequence for teaching motivating and interesting knowledge construction logarithm. The vast majority of textbooks adopted by school teachers addresses this issue in the traditional ...
    • Fractais no ensino médio: uma sequência didática 

      Adami, Paulo Sérgio; http://lattes.cnpq.br/8314031392359250 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 11/04/2013)
      The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, ...
    • As frações que o ladrilhamento revela 

      Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/09/2013)
      This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole ...
    • Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática 

      Valio, Denise Teresa de Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)
      The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, ...
    • O funcionamento do GPS e a matemática do ensino médio 

      Moraes, Marcelo Cardozo de; (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      The main objective of this work is to make students understand the mathematical foundations for the operation of Global Positioning System (GPS). The research was done in a school in the state of São Paulo with students ...
    • Futebol: a geometria analítica no campo 

      Pereira, Ana Paula Lorenço (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/08/2013)
      This paper presents a practical math approach to everyday math student through the measures used in the football field do teach analytical geometry to students from public high schools. The activities were developed in E. ...
    • GeoGebra, recurso computacional a favor da aprendizagem matemática no ensino fundamental II 

      Selli, Luis Fernando; http://lattes.cnpq.br/2856954671448904 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/03/2014)
      This paper is related to the application of GeoGebra software in the following topics: Ratio, Proportion, Thales Theorem, Similarities, Similarity of Triangles, Pythagorean Theorem, Trigonometric Ratios in the Triangle ...
    • Geometria Projetiva no ensino do espaço tridimensional e na estrutura de jogo de Dobble 

      Pavaneli, Maicon Donizetti Dias; http://lattes.cnpq.br/8830866288662427 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      Projective Geometry gives us the means to demonstrate and discover properties of figures, it is a possibility to understand mathematically the study of the descriptive properties of geometric figures. And after Poncelet ...