• GeoGebra, recurso computacional a favor da aprendizagem matemática no ensino fundamental II 

      Selli, Luis Fernando; http://lattes.cnpq.br/2856954671448904 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 21/03/2014)
      This paper is related to the application of GeoGebra software in the following topics: Ratio, Proportion, Thales Theorem, Similarities, Similarity of Triangles, Pythagorean Theorem, Trigonometric Ratios in the Triangle ...
    • Geometria Projetiva no ensino do espaço tridimensional e na estrutura de jogo de Dobble 

      Pavaneli, Maicon Donizetti Dias; http://lattes.cnpq.br/8830866288662427 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      Projective Geometry gives us the means to demonstrate and discover properties of figures, it is a possibility to understand mathematically the study of the descriptive properties of geometric figures. And after Poncelet ...
    • Geometria, modelagem e código de barras na construção de luminárias 

      Fernandes, Estela Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 21/03/2013)
      The presented work aims to allow students to infer about the different concepts by building Mathematicians luminaire. For this, occur following the development of a didactic, teaching methodology that consists in presenting ...
    • A história da Matemática no ensino da Geometria: uma contextualização pela Razão Áurea 

      Linck, Leandro Alex; http://lattes.cnpq.br/4353534134406577 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus Sorocaba, 22/12/2017)
      The present work intends to extend the knowledge about a very interesting and instigating theme that is the Golden Ratio, to recover its history and its importance mainly within Geometry, to argue about the importance of ...
    • Interpolação linear logaritmica 

      Rossi, Rosângela de Lourdes; http://lattes.cnpq.br/0637572146705548 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 04/09/2015)
      This dissertation project aims at the Teaching of Linear Interpolation logarithmic, with the target group students from High school and their teachers to facilitate the meeting of the logarithms of values without the use ...
    • Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental 

      Pinheiro, Patricia Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/08/2013)
      This study is based on considerations regarding the teaching and learning of algebra in its introductory phase with seventh graders and eighth year of elementary school, having as final product an instructional sequence ...
    • Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental 

      Kucinskas, Ricardo; http://lattes.cnpq.br/1476150846493125 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 11/10/2017)
      This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ...
    • Jogos no processo de ensino-aprendizagem em probabilidade 

      Silva, Fabrício Menezes Netto da; http://lattes.cnpq.br/9048311574707992 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 07/08/2013)
      This work has as a goal to stimulate good pedagogical practices aiming the best learning from students in Probability, through daily applications and/or games. Besides, it has as highlight a teaching sequence proposal ...
    • Linguagem matemática e jogos: uma introdução ao estudo de expressões algébricas e equações do 1º grau para alunos da EJA 

      Flores, Sharon Rigazzo; http://lattes.cnpq.br/4258975625167199 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 22/03/2013)
      The student education of youth and adults (EJA) lives in general, a history of exclusion, which limits their access to cultural goods and materials produced by the society, causing many difficulties even before elementary ...
    • A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis 

      Zola, Fausto Lombardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 02/05/2018)
      In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ...
    • Matemática e saúde : boa alimentação e as equações dos índices IMC, RIP e IAC contextualizadas em situações de sala de aula 

      Balan, Luanda Helena Balúgoli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 23/03/2013)
      Most students have great difficulty in applying the theory learned in mathematics throughout their academic life. Since the initial series until the final grades of high school, the study of equations, inequations and ...
    • A matemática financeira na sala de aula. Uma proposta de atividades com problemas do cotidiano 

      Pavani, Vinícius Vaz; http://lattes.cnpq.br/4442048782128819 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 13/06/2018)
      In this research we present the idealization, the construction, the application and the analysis of results of a didactic sequence to the teaching and the resumption of some mathematical contents, having as a guide financial ...
    • Mágicas matemáticas como metodologia de ensino 

      Alves, Amanda Gouveia; http://lattes.cnpq.br/2250100976033525 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 29/05/2015)
      Studies show that students of elementary and high school have great difficulty in learn-ing math concepts. This work brings together didactical alternatives, such as mathemati-cal magic, so the math teacher can use them ...
    • Modelação matemática na sala de aula: o conceito de Função Exponencial numa sequência de atividades para o 1º Ano do ensino médio 

      Maia, Lina Flávia Morete de Queirós; http://lattes.cnpq.br/0598790382107731 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 20/12/2017)
      This academic research is intended to present a sequence of activities in order to teach the exponential function in an instinctive way, and afterwards, present its definition in an attempt to formalize the properties that ...
    • Modelagem matemática e educação ambiental: desenvolvimento de fichas ambientais para aplicação no ensino básico 

      Rapelli, Osni José; http://lattes.cnpq.br/8612937971342684 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 30/10/2019)
      This work is about the development of environment-related mathematics worksheets to give students a critical view of the world, make them search for solutions to their own communities and, in that process, understand how ...
    • Modelagem matemática por meio de Sistemas Fuzzy: um Instrumento para avaliação de autismo 

      Zago, Lucas de Agostini; http://lattes.cnpq.br/8129154835369228 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)
      In this work, concepts, definitions and theorems about Fuzzy Logic and Systems Based on Fuzzy Rules were presented. We used these systems to develop a mathematical model for diagnosing autism based on the CARS-BR scale: ...
    • Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy 

      Laghetto, Beatriz Krabbe; http://lattes.cnpq.br/5713762374887657 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus Sorocaba, 19/05/2016)
      The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ...
    • Modelos não lineares mistos em estudos de crescimento de frango de corte 

      Yamanaka, Sandra Emiko; http://lattes.cnpq.br/7574926806305288 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus Sorocaba, 28/06/2018)
      Premix is the main source of micronutrients such as vitamins, probiotics, prebiotics, enzymes, and macro and microminerals in poultry feed, that are included in the ration to improv the digestion of food and the performance ...
    • Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio 

      Tamião, Fabio Carlos Badanai; http://lattes.cnpq.br/1980715038108898 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 21/08/2014)
      The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, ...
    • Números complexos e transformações geométricas 

      Paschoalino, Patrick Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      The objective of this work was the development of a didactic sequence for the presentation of the set of complex numbers for the students of the third year of High School. The activities carried out prioritized the geometric ...