• Exploração do conceito de multiplicação de matrizes através de tecnologias digitais: sites e softwares educativos 

      Chereguini, Ana Ligia Costa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)
      The present study lies in the learning context where there is an alleged disinterest and difficulties of students when presenting the contents of arrays. From the contents above, the study aimed to describe the instructional ...
    • Figuras circulares: uma atividade envolvendo perímetro e área do círculo 

      Luzetti, Fabiano Donizeti da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 15/04/2013)
      This study aims to report the results of a didactic and pedagogic research that uses a sequence of experimental and investigative work for the metric relations involving perimeter and area of a circle, a topic of extreme ...
    • Uma forma de apresentação da interpretação geométrica do logaritmo natural e estudo de algumas de suas propriedades 

      Felix, Rodrigo Aécio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)
      The objective of this work is to propose a sequence for teaching motivating and interesting knowledge construction logarithm. The vast majority of textbooks adopted by school teachers addresses this issue in the traditional ...
    • Fractais no ensino médio: uma sequência didática 

      Adami, Paulo Sérgio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 11/04/2013)
      The intention of this dissertation is to describe a didactic sequence which aims at giving conditions to students so they are able to construct notions about the applications of fractal geometry and dynamical systems, ...
    • As frações que o ladrilhamento revela 

      Ribeiro, Adevanilde Batagin Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/09/2013)
      This dissertation presents the follow-up of the study of fractions by means of a square lattice, with the variation of molds. The trial is based on interactive work, which provides the cognitive breakthrough of the whole ...
    • Frações: estratégias lúdicas no ensino da matemática 

      Valio, Denise Teresa de Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/08/2014)
      The main aim of this master´s degree dissertation is the Mathematics teaching as well as the pedagogical and teaching practices related to the topic of rational numbers, particularly, fractions. The Fractions project, ...
    • O funcionamento do GPS e a matemática do ensino médio 

      Moraes, Marcelo Cardozo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/08/2015)
      The main objective of this work is to make students understand the mathematical foundations for the operation of Global Positioning System (GPS). The research was done in a school in the state of São Paulo with students ...
    • Futebol: a geometria analítica no campo 

      Pereira, Ana Paula Lorenço (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 28/08/2013)
      This paper presents a practical math approach to everyday math student through the measures used in the football field do teach analytical geometry to students from public high schools. The activities were developed in E. ...
    • GeoGebra, recurso computacional a favor da aprendizagem matemática no ensino fundamental II 

      Selli, Luis Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/03/2014)
      This paper is related to the application of GeoGebra software in the following topics: Ratio, Proportion, Thales Theorem, Similarities, Similarity of Triangles, Pythagorean Theorem, Trigonometric Ratios in the Triangle ...
    • Geometria Projetiva no ensino do espaço tridimensional e na estrutura de jogo de Dobble 

      Pavaneli, Maicon Donizetti Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
      Projective Geometry gives us the means to demonstrate and discover properties of figures, it is a possibility to understand mathematically the study of the descriptive properties of geometric figures. And after Poncelet ...
    • Geometria, modelagem e código de barras na construção de luminárias 

      Fernandes, Estela Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 21/03/2013)
      The presented work aims to allow students to infer about the different concepts by building Mathematicians luminaire. For this, occur following the development of a didactic, teaching methodology that consists in presenting ...
    • Gênios do Cálculo RPG: uma ferramenta para o ensino de Matemática 

      Albino, Hélio Halley (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/12/2020)
      This work aims at presenting an aid tool to the teaching of Mathematics through the use of the game “Gênios do Cálculo RPG”, designed by the author, which focuses on the development of competences and skills, in which, ...
    • A História da Matemática aplicada à BNCC-EM: reflexões, relatos e tarefas 

      Jelin, Daniel Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)
      This study addresses opportunities for high school teachers to use History of Mathematics under the guidelines of Brazil's Common Core (Base Nacional Curricular Comum). We reflect on the importance of History of Mathematics ...
    • A história da matemática no ensino da geometria: uma contextualização pela razão áurea 

      Linck, Leandro Alex (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 22/12/2017)
      The present work intends to extend the knowledge about a very interesting and instigating theme that is the Golden Ratio, to recover its history and its importance mainly within Geometry, to argue about the importance of ...
    • Interpolação linear logaritmica 

      Rossi, Rosângela de Lourdes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 04/09/2015)
      This dissertation project aims at the Teaching of Linear Interpolation logarithmic, with the target group students from High school and their teachers to facilitate the meeting of the logarithms of values without the use ...
    • Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental 

      Pinheiro, Patricia Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)
      This study is based on considerations regarding the teaching and learning of algebra in its introductory phase with seventh graders and eighth year of elementary school, having as final product an instructional sequence ...
    • Introdução ao estudo da Álgebra para alunos do ensino fundamental 

      Kucinskas, Ricardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/10/2017)
      This dissertation of professional masters proposes the introduction of the Algebra study for elementary school students. Our main objective was to develop a work outlined in didactic sequence, based on instigating problems ...
    • Jogos no processo de ensino-aprendizagem em probabilidade 

      Silva, Fabrício Menezes Netto da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 07/08/2013)
      This work has as a goal to stimulate good pedagogical practices aiming the best learning from students in Probability, through daily applications and/or games. Besides, it has as highlight a teaching sequence proposal ...
    • Linguagem matemática e jogos: uma introdução ao estudo de expressões algébricas e equações do 1º grau para alunos da EJA 

      Flores, Sharon Rigazzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 22/03/2013)
      The student education of youth and adults (EJA) lives in general, a history of exclusion, which limits their access to cultural goods and materials produced by the society, causing many difficulties even before elementary ...
    • A matemática e o futebol: aprendendo matemática com as cobranças de pênaltis 

      Zola, Fausto Lombardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/05/2018)
      In this work, having as a guideline the football penalty kicks, is presented the idealization, the development, the application and the results analysis of a didactic sequence in order to teach and recover some mathematical ...