• Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy 

      Laghetto, Beatriz Krabbe; http://lattes.cnpq.br/5713762374887657 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus Sorocaba, 19/05/2016)
      The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ...
    • Modelos não lineares mistos em estudos de crescimento de frango de corte 

      Yamanaka, Sandra Emiko; http://lattes.cnpq.br/7574926806305288 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus Sorocaba, 28/06/2018)
      Premix is the main source of micronutrients such as vitamins, probiotics, prebiotics, enzymes, and macro and microminerals in poultry feed, that are included in the ration to improv the digestion of food and the performance ...
    • Um novo olhar para a matemática financeira no ensino médio 

      Tamião, Fabio Carlos Badanai; http://lattes.cnpq.br/1980715038108898 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 21/08/2014)
      The teaching of financial mathematics is of great importance in the basic education curriculum. The students are challenged all the time with everyday situations involving the concepts of interest, discounts, financing, ...
    • Números complexos e transformações geométricas 

      Paschoalino, Patrick Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 29/06/2018)
      The objective of this work was the development of a didactic sequence for the presentation of the set of complex numbers for the students of the third year of High School. The activities carried out prioritized the geometric ...
    • Números figurados e as sequências recursivas : uma atividade didática envolvendo números triangulares e quadrados 

      Chiconello, Luis Alexandre; http://lattes.cnpq.br/7275458905939344 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 11/03/2013)
      The shortage of activities regarding recursive defined sequences, allied to the importance of this theme to young students has been contested in at least twenty years of experience teaching Mathematics. The elaboration of ...
    • Números racionais na forma fracionária: atividades para superar dificuldades de aprendizagem 

      Lima, Fernanda Soto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 10/04/2013)
      This dissertation presents the development of activities related to the teaching of rational numbers in fractional form so diverse and unique to the teacher and the students, through the exploitation of that content with ...
    • Paralelos entre a física e a matemática para o ensino de geometria aplicações da interdisciplinaridade como recurso didático 

      Rodella, Yuri Michelan; http://lattes.cnpq.br/7356239490836027 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 06/10/2016)
    • Um passo de cada vez: conhecendo as unidades de medida através da sua história 

      Moraes, Fernanda Carpintero de; http://lattes.cnpq.br/9261383685902169 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
      This work aims to incite the researcher inside students, encouraging them to utilize the History of Mathematics as a tool in order to improve the learning process. The theme considered in this research was presented in ...
    • Problemas de contagem no ensino fundamental : uma experiência com tarefas exploratório-investigativas e registros de representação semiótica 

      Lara, Wanderson Mendes de; http://lattes.cnpq.br/6898603390655783 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 29/06/2017)
      This research was started because of concerns regarding the teaching and learning of Counting Problems in Elementary School. With the intent of contributing to the construction of basic Combinatorial concepts, we elaborated ...
    • Problemas resolvidos sobre sequências no treinamento de estudantes do ensino médio para Olimpíadas Internacionais de Matemática 

      López Linares, Juan; http://lattes.cnpq.br/6193932533576800 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 30/08/2019)
      The International Mathematical Olympiad (IMO) is a competition for high school students in which the number of participants has grown steadily over time. The goals of IMOs are to discover, stimulate and challenge talented ...
    • Projeto canhão : o ensino de funções quadráticas com o auxílio do software GeoGebra 

      Cance, Cesar Augusto; http://lattes.cnpq.br/9302417985001942 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 22/05/2015)
      This work presents the development and implementation of a didactic sequence in order to motivate and teach school students quadratic functions. To do this, we built a cannon made of tiner cans and prepared a serie of ...
    • Uma proposta de abordagem da matemática financeira no ensino médio 

      Marchioni, Aparecida Patrícia Roberto; http://lattes.cnpq.br/7090210535504207 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 27/03/2013)
      This work intends to show the preparation and application of a Teaching Sequence on Mathematical Finance with two Middle School 3rd grade classes of a state school in São Paulo inland. The research methodology applied was ...
    • Uma proposta de ensino de geometria construindo pipas 

      Motinaga, Esdras Henrique Regatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), , 19/08/2013)
      In this paper we propose a learning process using as a theoretical base called Didactic Engineering. Our proposal is to develop content from the flat geometry of a problem related to kites. Using as a theoretical framework ...
    • Uma proposta de ensino para a Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental 

      Manoel, Wagner Aguilera; http://lattes.cnpq.br/7582791104350693 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
      The importance of teaching Geometry is a present theme in several researches in Mathematic Education (LORENZATO 1995, FONSECA et. al 2002; BRESSAN; BOGISIC; CREGO, 2010). These authors consider fundamental the presence of ...
    • Uma proposta de introdução do aplicativo calculadora gráfica do geogebra para alunos do ensino médio 

      Nogueira, Gabriel Nunes; http://lattes.cnpq.br/6987783331238077 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 28/11/2019)
      This dissertation presents the idealization, the application and the results of activities using the application "GeoGebra Graphing Calculator" for students of first and third years of high school in two schools in São ...
    • Uma proposta lúdica com utilização do GeoGebra para o estudo de funções quadráticas e probabilidade geométrica 

      Canavezi, Leandro Souza; http://lattes.cnpq.br/5857439107072866 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 17/09/2016)
      This paper reports the idealization, planning, construction and implementation of activities for the study of quadratic functions and geometric probability for classes of 9th grade of elementary school. It also presents ...
    • Proposta para o Ensino de Frações para o 7 ano: do Diagnóstico à Aprendizagem Mediada por Modelo de Barras 

      Cintra, Camila Coppi; http://lattes.cnpq.br/3824085172641551 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 18/12/2017)
      This research aims to present and analyze the contributions of the Singapore's Mathematical Bars on the fraction teaching with a focus on problem-solving. This methodology was applied to a 7th-year middle school class in ...
    • Uma proposta para o ensino de geometria analítica através da resolução de problemas e do uso do geogebra 

      Cardoso, Carlos Eduardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 04/07/2016)
      The concern with the basic teaching of mathematics have grown over the past years. The results presented in external evaluations and even the performance in the classroom have worried experts in education and our entire ...
    • Propostas de pagamento no estudo de matemática financeira : análise de uma abordagem prática 

      Francisco, Marcelo Sabbadini; http://lattes.cnpq.br/9478680093249519 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 09/05/2017)
      The objective of the project and research was to apply and conjecture about a practical approach to the study of payment methods, using commercial proposals of students' daily routine of a technical course in the management ...
    • O protagonismo do educando na construção de jogos e sua replicabilidade em sala de aula como instrumento de fixação e recuperação contínua 

      Escobedo, Mateus Beluca; http://lattes.cnpq.br/9982618994840441 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Matemática (PROFMAT), Câmpus São Carlos, 23/06/2016)
      This work related about games construction and application in classroom, aiming the development of competence and ability prescribed in Sao Paulo State Curriculum, further helping the continuous fixation and assistance. ...