Recent Submissions

  • Equação da onda unidimensional e bidimensional: um estudo das soluções analíticas 

    Nascimento, Luciana Marsola do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)
    Waves are disturbances in a medium, which move or propagate themselves in space, transporting energy from one point to another. They can be: mechanical waves, electromagnetic waves or matter waves. The theme involving waves ...
  • Uma proposta de abordagem de matemática financeira no ensino fundamental 

    Prado, João Paulo Sanchez de Almeida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Matemática - PPGM, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)
    In this work we present a suggestion of approach and teaching practice on topics in financial mathematics, such as percentage, centesimal ratio, percentage variation, simple interest and compound interest, to be applied ...
  • O problema da primalidade: alguns testes e uma proposta de situação de aprendizagem 

    Queiroz, Nickson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 09/02/2021)
    This work proposes to present some forms found by important mathematicians to work with the primality problem of whole number. Therefore, classics and moderns algorithm are presented with a lot examples of application. ...
  • Proposta de uma sequência didática autoinstrucional sobre educação financeira para uso escolar ou cotidiano 

    Nicoleti, Valdir Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 12/02/2021)
    The present work was developed in third-year (high school) classes in the E.E. “Writer Rachel de Queiroz ”in the city of Campinas / SP with a focus on Financial Education and Financial Mathematics, motivated by the large ...
  • Diagonalização de operadores e formas lineares: cônicas e quádricas 

    Carl, João Victor Bolssone (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 18/02/2021)
    In this work we will make applications of Linear Algebra to conics and quadrics. We will discuss the rotation and translation of these particular curves and surfaces and understand why the rotation process relates to with ...
  • Um estudo exploratório envolvendo criptografia e noções de computação quântica 

    Luiz, Bruna Schwarz Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 07/01/2021)
    In this paper, a proposal for a exploratory study of cryptography and the influence of the quantum computer on data security will be presented. The goal is to demonstrate a way of how factorization and quantum computing ...
  • Gênios do Cálculo RPG: uma ferramenta para o ensino de Matemática 

    Albino, Hélio Halley (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/12/2020)
    This work aims at presenting an aid tool to the teaching of Mathematics through the use of the game “Gênios do Cálculo RPG”, designed by the author, which focuses on the development of competences and skills, in which, ...
  • Um estudo sobre sistemas baseados em regras Fuzzy 

    Silva, André Luigi da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)
    The practice of medicine is an analytical and uninterrupted decision-making process in which the variables involved are often subjective (i.e. not measurable) so Fuzzy Logic is a very participative resource in the ...
  • Um estudo sobre o conhecimento adquirido pelos alunos da graduação numa disciplina com conteúdo de matemática do ensino médio 

    Gonçalves, Tatiana Ribeiro Mustafa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
    The subject studied in this dissertation is part of "Teaching Mathematics". We analyzed, with tests throughout the course "Real Numbers and Functions", the knowledge of 45 students of some Mathematics topics that are part ...
  • Construções geométricas no ensino da matemática no ensino fundamental 

    Braga, Guilherme Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 21/01/2020)
    In this work, we will do a study on triangles, their theorems, elements and constructions focused on the teaching of geometry since the early years of elementary school, with the objective of being a support tool for the ...
  • Disco estatístico: elaboração e utilização do jogo pedagógico em sala de aula de matemática no ensino médio 

    Aquino, Tiago Gonçalves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/01/2020)
    Statistics is part of our daily lives and reading and interpreting are necessary skills for all citizens. However, we realize that a growing number of public-school students can’t have access to statistical information. ...
  • Uma experiência sobre o ensino da matemática no ensino médio sob a perspectiva da utilização de problemas da OBMEP 

    Guimarães, João Paulo Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/02/2020)
    In this work we present the idealization, application and discussion of the use of 5 OBMEP problem versions in the form of activity sheets using manipulable material and technological resources in mobile phones.
  • Uma proposta de introdução do aplicativo calculadora gráfica do geogebra para alunos do ensino médio 

    Nogueira, Gabriel Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/11/2019)
    This dissertation presents the idealization, the application and the results of activities using the application "GeoGebra Graphing Calculator" for students of first and third years of high school in two schools in São ...
  • Modelagem matemática e educação ambiental: desenvolvimento de fichas ambientais para aplicação no ensino básico 

    Rapelli, Osni José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 30/10/2019)
    This work is about the development of environment-related mathematics worksheets to give students a critical view of the world, make them search for solutions to their own communities and, in that process, understand how ...
  • Diagnóstico médico por meio de relações Fuzzy: Dengue, Chikungunya ou Zika 

    Marins, Lazaro Rodrigo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 07/07/2016)
    This research aims to use the fuzzy relations to diagnose patients infected with the virus transmitted by the mosquito Aedes aegypti, which can be diagnosed with dengue, chikungunya or zika. For this we use fuzzy relational ...
  • Problemas resolvidos sobre sequências no treinamento de estudantes do ensino médio para Olimpíadas Internacionais de Matemática 

    López Linares, Juan (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 30/08/2019)
    The International Mathematical Olympiad (IMO) is a competition for high school students in which the number of participants has grown steadily over time. The goals of IMOs are to discover, stimulate and challenge talented ...
  • Um passo de cada vez: conhecendo as unidades de medida através da sua história 

    Moraes, Fernanda Carpintero de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)
    This work aims to incite the researcher inside students, encouraging them to utilize the History of Mathematics as a tool in order to improve the learning process. The theme considered in this research was presented in ...
  • Sequências didáticas inéditas e introdução à esperança matemática aplicadas em cursos pré-vestibulares 

    Freitas, Felipe Grilli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
    In the routine of the pre-university courses one tends to work, in a year, the diverse contents which are studied in high school, often giving greater depth or emphasis on some subjects. There are already well-qualified ...
  • Geometria Projetiva no ensino do espaço tridimensional e na estrutura de jogo de Dobble 

    Pavaneli, Maicon Donizetti Dias (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
    Projective Geometry gives us the means to demonstrate and discover properties of figures, it is a possibility to understand mathematically the study of the descriptive properties of geometric figures. And after Poncelet ...
  • Uma proposta de ensino para a Geometria nos anos finais do Ensino Fundamental 

    Manoel, Wagner Aguilera (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)
    The importance of teaching Geometry is a present theme in several researches in Mathematic Education (LORENZATO 1995, FONSECA et. al 2002; BRESSAN; BOGISIC; CREGO, 2010). These authors consider fundamental the presence of ...

View more