• Jogo da Partilha : relação entre ganho, perda e gênero 

      Silva, Fanny Silveira e; http://lattes.cnpq.br/8146755380441949 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2015-08-07)
      The Sharing Game, an economic game, studies behavior involved in resource allocation. The participant faces several trials in which he must choose between two options, both with an amount of resources for him and for other ...
    • Uma leitura comportamental sobre o método Paulo Freire de alfabetização: convite ao diálogo entre analistas do comportamento e educadores freireanos 

      Bachega, Denise; http://lattes.cnpq.br/8339894297281762 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2014-03-10)
      This study aimed to highlight interactions in the educational environment, more specifically in literacy approaching Paulo Freire s literacy method and some aspects of his theory from the perspective of Behavior Analysis. ...
    • Leitura e inteligibilidade da fala em crianças usuárias de implante coclear 

      Lucchesi, Fernando Del Mando; http://lattes.cnpq.br/5830738921439507 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2018-02-26)
      Children with prelingual hearing impairment find in the cochlear implant an important alternative for rehabilitation and social integration through listener and oral repertoires. However, during the rehabilitation process, ...
    • LGBTTrabalhadores : trajetórias de vida e representações sociais sobre trabalho 

      Juliani, Rafael Paulino; http://lattes.cnpq.br/6883107639714357 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2017-03-07)
      By conceiving sex, gender and sexuality based on binary, natural and fixed systems and by organizing the social practices from the premise that heterosexuality is the only and correct way to live the sexuality, it is said ...
    • Mapeamento de repertórios de leitura e escrita em escolas com baixos índices na Prova Brasil 

      Silveira, Carolina Coury; http://lattes.cnpq.br/8069690907463696 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2015-03-05)
      The Brazilian Ministry of Education is effectively measuring text comprehension by the national evaluation called Prova Brasil. However, lowered averages performance recurrent propagation for the schools raises two ...
    • Medidas Eletrofisiológicas de Crianças com e sem Transtornos da Comunicação em Tarefa de Julgamento Semântico 

      Lindau, Tâmara de Andrade; http://lattes.cnpq.br/7438998628889955 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2019-02-27)
      The interface between language studies and Event-related Potentials (ERPs) has subsidized the investigation for subtle differences in the processing of information that cannot be detected by behavioral measures. This ...
    • Medindo um envolvimento paterno multidimensional: validação brasileira do inventory of father involvement 

      Santis, Ligia de; http://lattes.cnpq.br/3392206001969455 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2016-02-23)
      Research indicates that the involvement of fathers in raising their children results in benefits for their children’s development, their marital relationships and their sense of competence as fathers. However, it is ...
    • O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências 

      Arruda, Daiane Araujo de; http://lattes.cnpq.br/7956042101555316 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2018-04-13)
      Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ...
    • Monitoramento metacognitivo em adultos analfabetos funcionais e absolutos 

      Fujie, Márcia Akemi; http://lattes.cnpq.br/3161677431639997 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2017-03-15)
      Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with ...
    • O monitoramento metacognitivo em tarefas que envolvem a criatividade verbal 

      Deffendi, Luma Tiziotto; http://lattes.cnpq.br/1201862251605595 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2015-03-13)
      Metacognition involves the knowledge that individuals have with respect to their own cognitive processes, and includes self- monitoring, self-regulation and evaluation of their cognitive activities. This study focuses ...
    • Novos repertórios verbais em crianças pequenas: ouvinte, falante e classes de estímulos equivalentes 

      Almeida, Christiana Gonçalves Meira de; http://lattes.cnpq.br/4219119185672316 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2014-07-02)
      Research on stimulus class formation in very young children can bring important contributions to our current understanding of relations between verbal operants and concept formation repertoire. The present research was ...
    • Observação versus relato de mães e professoras sobre competência social e comportamentos problemáticos em pré-escolares 

      Dias, Talita Pereira; http://lattes.cnpq.br/0097014291170034 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2010-03-08)
      The literature has produced evidence that: (a) the early assessment and intervention in social skills can prevent and overcome problematic behaviors; (b) in the case of assessment, there are limits and advantages to different ...
    • Olhos fechados : a perspectiva de pais sobre bullying 

      Floria, Mariana Simões; http://lattes.cnpq.br/9236898622504916 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2015-02-26)
      The parents perspective of bullying is still a subject little explored in the literature. This study aimed to investigate knowledge s parents about bullying and compare their own report on the involvement of children with ...
    • O papel do gênero na experiência do desemprego de casais portugueses e brasileiros 

      Aguiar, Joyce Cristina dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1326026335338719 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2017-10-27)
      Among the most notorious consequences of the current international financial crisis is the high unemployment rate, in both Brazil and Portugal. Studies indicate that, during periods of economic recession, there is an ...
    • Percepções de inclusão social entre idosos usuários e não usuários de serviços destinados à terceira idade 

      Silva, Mônica Ferreira da; http://lattes.cnpq.br/4986559368099267 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2014-03-14)
      A reduction in social contact among the elderly can result in unhealthy social isolation, and an increase in depressive symptoms. To combat this problem, services for the elderly are emerging, but little is yet known about ...
    • Prevalência da fragilidade no contexto brasileiro e desempenho cognitivo de idosos não frágeis, pré-frágeis e frágeis 

      Morais-Fabrício, Daiene de; http://lattes.cnpq.br/6810591233211819 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2019-02-25)
      Introduction: The Brazilian population is aging rapidly, which, consequently, leads to an increase in frailty syndrome. Due to the related adverse effects and impacts for the aging individual, the syndrome has been the ...
    • Um procedimento para investigar aprendizagem discriminativa e formação de classes funcionais em cães (Canis familiaris) 

      Montagnoli, Tathianna Amorim Souza; http://lattes.cnpq.br/3348580978835319 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2012-07-30)
      The investigation of symbolic or pre-symbolic behavior in dogs requires the establishment of arbitrary relations among stimuli. A way to teach such relations is requiring a common response in the presence of each one of ...
    • Procedimentos e processos uma delicada relação na aprendizagem de discriminações por bebês 

      Sousa, Naiara Minto de; http://lattes.cnpq.br/6737172054075231 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2013-08-30)
      This dissertation was based on four empirical research reports submitted for publication in specialized journals. The empirical researches laid the foundations for a theoretical analysis on Stimulus Control and discrimination ...
    • Programa de habilidades sociais assertivas com idosos: avaliação sob delineamento placebo 

      Braz, Ana Carolina; http://lattes.cnpq.br/7034548352522284 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Psicologia, 2010-02-10)
      Given current social concerns with respect to senior´s rights, this study describes and evaluates a Social-Skills Assertiveness Training-Program (ASSTP) for elderly people. The sample (two men and 13 women) participated ...
    • Programa de Preparação de Planos de Vida para a Aposentadoria: avaliação de necessidades, processo e efeitos 

      Nunes, Cristiane Oliveira Alves Telles; http://lattes.cnpq.br/0033189071003221 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em PsicologiaCâmpus São Carlos, 2015-03-30)
      As life expectancy increases, retirement is lasting for a much longer period of time, making it necessary to better understand and to discover how to manage the psychological issues associated with this phenomenon. One ...