• O mentir pró-social em escolares: influências de idade, contexto social e consequências 

      Arruda, Daiane Araujo de; http://lattes.cnpq.br/7956042101555316 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 13/04/2018)
      Lying with the purpose of gaining social acceptance is called prosocial lying. It serves to avoid embarrassment, to preserve privacy and affective bonds or even to escape from an embarrassing situation. Recent studies on ...
    • Monitoramento metacognitivo em adultos analfabetos funcionais e absolutos 

      Fujie, Márcia Akemi; http://lattes.cnpq.br/3161677431639997 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)
      Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with ...
    • O monitoramento metacognitivo em tarefas que envolvem a criatividade verbal 

      Deffendi, Luma Tiziotto; http://lattes.cnpq.br/1201862251605595 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)
      Metacognition involves the knowledge that individuals have with respect to their own cognitive processes, and includes self- monitoring, self-regulation and evaluation of their cognitive activities. This study focuses ...
    • Novos repertórios verbais em crianças pequenas: ouvinte, falante e classes de estímulos equivalentes 

      Almeida, Christiana Gonçalves Meira de; http://lattes.cnpq.br/4219119185672316 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 02/07/2014)
      Research on stimulus class formation in very young children can bring important contributions to our current understanding of relations between verbal operants and concept formation repertoire. The present research was ...
    • Observação versus relato de mães e professoras sobre competência social e comportamentos problemáticos em pré-escolares 

      Dias, Talita Pereira; http://lattes.cnpq.br/0097014291170034 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 08/03/2010)
      The literature has produced evidence that: (a) the early assessment and intervention in social skills can prevent and overcome problematic behaviors; (b) in the case of assessment, there are limits and advantages to different ...
    • Olhos fechados : a perspectiva de pais sobre bullying 

      Floria, Mariana Simões; http://lattes.cnpq.br/9236898622504916 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 26/02/2015)
      The parents perspective of bullying is still a subject little explored in the literature. This study aimed to investigate knowledge s parents about bullying and compare their own report on the involvement of children with ...
    • O papel do gênero na experiência do desemprego de casais portugueses e brasileiros 

      Aguiar, Joyce Cristina dos Santos; http://lattes.cnpq.br/1326026335338719 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 27/10/2017)
      Among the most notorious consequences of the current international financial crisis is the high unemployment rate, in both Brazil and Portugal. Studies indicate that, during periods of economic recession, there is an ...
    • Percepções de inclusão social entre idosos usuários e não usuários de serviços destinados à terceira idade 

      Silva, Mônica Ferreira da; http://lattes.cnpq.br/4986559368099267 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 14/03/2014)
      A reduction in social contact among the elderly can result in unhealthy social isolation, and an increase in depressive symptoms. To combat this problem, services for the elderly are emerging, but little is yet known about ...
    • Prevalência da fragilidade no contexto brasileiro e desempenho cognitivo de idosos não frágeis, pré-frágeis e frágeis 

      Morais-Fabrício, Daiene de; http://lattes.cnpq.br/6810591233211819 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)
      Introduction: The Brazilian population is aging rapidly, which, consequently, leads to an increase in frailty syndrome. Due to the related adverse effects and impacts for the aging individual, the syndrome has been the ...
    • Um procedimento para investigar aprendizagem discriminativa e formação de classes funcionais em cães (Canis familiaris) 

      Montagnoli, Tathianna Amorim Souza; http://lattes.cnpq.br/3348580978835319 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 30/07/2012)
      The investigation of symbolic or pre-symbolic behavior in dogs requires the establishment of arbitrary relations among stimuli. A way to teach such relations is requiring a common response in the presence of each one of ...
    • Procedimentos e processos uma delicada relação na aprendizagem de discriminações por bebês 

      Sousa, Naiara Minto de; http://lattes.cnpq.br/6737172054075231 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 30/08/2013)
      This dissertation was based on four empirical research reports submitted for publication in specialized journals. The empirical researches laid the foundations for a theoretical analysis on Stimulus Control and discrimination ...
    • Programa de habilidades sociais assertivas com idosos: avaliação sob delineamento placebo 

      Braz, Ana Carolina; http://lattes.cnpq.br/7034548352522284 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 10/02/2010)
      Given current social concerns with respect to senior´s rights, this study describes and evaluates a Social-Skills Assertiveness Training-Program (ASSTP) for elderly people. The sample (two men and 13 women) participated ...
    • Programa de Habilidades Sociais com pais e professores: Efeitos sobre educadores e crianças escolares 

      Casali, Ivana Gisel; http://lattes.cnpq.br/7861631051569929 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 22/03/2019)
      The literature points out the importance of social skills for the quality of interpersonal relationships, being learned, from a young age, in the interaction with other people. Children with an elaborate repertoire of ...
    • Programa de Preparação de Planos de Vida para a Aposentadoria: avaliação de necessidades, processo e efeitos 

      Nunes, Cristiane Oliveira Alves Telles; http://lattes.cnpq.br/0033189071003221 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 30/03/2015)
      As life expectancy increases, retirement is lasting for a much longer period of time, making it necessary to better understand and to discover how to manage the psychological issues associated with this phenomenon. One ...
    • Programa semipresencial de habilidades sociais para professores: características dos cursistas e indicadores de processo e resultado 

      Cintra, Amelie Bussolan; http://lattes.cnpq.br/6036858706875647 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 01/03/2018)
      It´s noticed the need and importance of preparing teachers to deal with the challenges that interfere in the teaching and learning process, as well as with the interpersonal demands of their personal and professional life. ...
    • Programa universal de habilidades sociais aplicado pelo professor: impacto sobre comportamentos sociais e acadêmicos 

      Lopes, Daniele Carolina; http://lattes.cnpq.br/7453800338008511 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 18/03/2013)
      School has an important socialization role and social skills contribute to the socio-emotional and academic development and also behavior problems reduction. To maximize this contribution, universal social skills programs ...
    • Propriedades psicométricas de um instrumento para avaliar o envolvimento de idosos em atividades prazerosas 

      Ferreira, Heloísa Gonçalves; http://lattes.cnpq.br/0481517225958265 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 01/04/2015)
      Researchers have identified various factors that affect seniors’ well-being, including their engagement with life. As such, to help seniors with mental health problems, one strategy is to increase the frequency of their ...
    • Propriedades psicométricas do inventário de habilidades de enfrentamento para a abstinência de álcool e outras drogas (IDHEA-AD) 

      Sá, Lucas Guimarães Cardoso de; http://lattes.cnpq.br/8479886684573199 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 09/12/2013)
      The objective of this study was to construct and analyze the psychometric properties of an instrument capable of assessing the anticipatory coping skills for abstinence from substances. For the elaboration of items, 18 ...
    • Protocolo NICHD : validação e capacitação em uma amostra de profissionais brasileiros 

      Hackbarth, Chayene; http://lattes.cnpq.br/7785657130976304 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 09/03/2015)
      This Master’s thesis is a compendium of three scientific texts. Each one describes different steps of the study in order to contribute to the validation of the NICHD protocol in Brazilian context. The first article ...
    • A Psicologia vai à escola : trabalho colaborativo com uma professora de educação infantil 

      Caneguim, Janaina de Fatima Castro; http://lattes.cnpq.br/5276512211896182 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)
      The teacher and its work have been the target of researchers and interventions, however, in some cases; this professional develops a little active role. Work proposals which discuss scholar questions along with teachers ...