• O monitoramento metacognitivo em tarefas que envolvem a criatividade verbal 

      Deffendi, Luma Tiziotto; http://lattes.cnpq.br/1201862251605595 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)
      Metacognition involves the knowledge that individuals have with respect to their own cognitive processes, and includes self- monitoring, self-regulation and evaluation of their cognitive activities. This study focuses ...
    • Avaliação do pensamento contrafactual na depressão 

      Faccioli, Juliana Sarantopoulos; http://lattes.cnpq.br/0106802523076912 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 15/03/2013)
      Counterfactual thinking (CT) corresponds to the idea of mental constructions of alternatives for past event and serves an important function in an individual s adaptation and emotional coping. The aims of this study were ...
    • Efeitos do pensar sobre o passado : pensamentos contrafactuais de estudantes universitários com e sem indicativos de depressão 

      Faccioli, Juliana Sarantopoulos; http://lattes.cnpq.br/0106802523076912 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 28/07/2017)
      Counterfactual thinking is a type of imaginative thought, usually characterized by “What if” thoughts, in other words, hypothetical alternatives to reality, commonly spontaneously elaborated by negative or unexpected events. ...
    • Escala metacognitiva para idosos: elaboração de itens e análise dos parâmetros psicométricos 

      França, Alex Bacadini; http://lattes.cnpq.br/9529429020135975 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 08/03/2013)
      New studies and ways of intervening with the elderly population are emerging, given that we now know that aging not necessarily accompanied by cognitive decline. Along with studies on other aspects of aging, the metacognitive ...
    • Escala de Metacognição - Sênior : evidências de validade, precisão e normas iniciais para idosos 

      França, Alex Bacadini; http://lattes.cnpq.br/9529429020135975 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 17/03/2017)
      Metacognition can be defined as knowledge and cognition about the cognitive phenomenon, referring to thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two of its basic elements ...
    • Escala de identificação de dotação e talento : construção de instrumento, evidências de validade e precisão 

      Freitas, Márcia de Fátima Rabello Lovisi de; http://lattes.cnpq.br/7995151225216788 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)
      The Munich Model of Giftedness unites individual and environmental characteristics in a single scheme for the identification and development of giftedness and talent (G&T). In this model, natural abilities are called ...
    • Monitoramento metacognitivo em adultos analfabetos funcionais e absolutos 

      Fujie, Márcia Akemi; http://lattes.cnpq.br/3161677431639997 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)
      Self-regulation refers to thoughts, feelings and actions that are planned and cyclically adapted so as to make the individual reach their goals. Within the self-regulation is the metacognitive monitoring, the ability with ...
    • Investigação de julgamentos metacognitivos de informantes múltiplos sobre o desempenho de idosos em tarefas de memória 

      Gonçalves, Maria Clara Miceli; http://lattes.cnpq.br/2502074000014289 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 14/03/2018)
      This study aims to investigate metacognitive monitoring, laying emphasis on the metamemory of the elderly, through the analysis of relationships between performance estimated by them and their actual performance in ...
    • Cognições sobre o passado: avaliação do pensamento contrafactual em grupos específicos 

      Justino, Florença Lucia Coelho; http://lattes.cnpq.br/9103038882479439 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 15/12/2017)
      Imagining and reasoning about hypothetical possibilities is an exclusively human characteristic and confers on cognition an important status for the study of different themes. The need for studies about imaginative processes ...
    • Efeito da violência intrafamiliar sobre o pensamento contrafactual de mulheres 

      Justino, Florença Lucia Coelho; http://lattes.cnpq.br/9103038882479439 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 28/02/2014)
      Thinking about what have happened or thinking counterfactually is an important type of imagination thinking and may be defined as thoughts about alternatives to something that have been experienced in order to change the ...
    • Adaptação para pré-escolares de subtestes da bateria multidimensional de inteligência infantil 

      Manfrin, Estela; http://lattes.cnpq.br/0224996068682310 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)
      The adaptation or elaboration of tests that can validly and accurately evaluate the intellectual abilities of Brazilian preschool children is relevant, considering, among other factors, the lack of instruments. The ...
    • Escala de avaliação da metacognição infantil : elaboração dos itens e análise dos parâmetros psicométricos 

      Pascualon, Jussara Fatima; http://lattes.cnpq.br/6944428231595473 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 04/03/2011)
      Metacognition represents thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two basic elements of metacognitive functioning are metacognitive knowledge, characterized by awareness ...
    • Escala de metacognição: evidências de validade, precisão e estabelecimento de normas 

      Pascualon-Araujo, Jussara Fátima; http://lattes.cnpq.br/6944428231595473 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 05/02/2015)
      The thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes correspond to metacognition. This concept has different aspects, but by focusing on the area of education, the skills involved ...
    • Investigação do monitoramento metacognitivo de crianças diante de medidas de capacidades intelectuais 

      Zampieri, Marília; http://lattes.cnpq.br/5365770092073082 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Psicologia, , 09/03/2012)
      Metacognition can be defined as the knowledge people have about their own cognitive processes, which can help them plan, monitor, regulate and assess their cognitive activities. Studies in the field have produced instruments ...