• Escala de avaliação da metacognição infantil: elaboração dos itens e análise dos parâmetros psicométricos 

      Pascualon, Jussara Fatima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 04/03/2011)
      Metacognition represents thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes. Two basic elements of metacognitive functioning are metacognitive knowledge, characterized by awareness ...
    • Investigação do monitoramento metacognitivo de crianças diante de medidas de capacidades intelectuais 

      Zampieri, Marília (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 09/03/2012)
      Metacognition can be defined as the knowledge people have about their own cognitive processes, which can help them plan, monitor, regulate and assess their cognitive activities. Studies in the field have produced instruments ...
    • Escala metacognitiva para idosos: elaboração de itens e análise dos parâmetros psicométricos 

      França, Alex Bacadini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 08/03/2013)
      New studies and ways of intervening with the elderly population are emerging, given that we now know that aging not necessarily accompanied by cognitive decline. Along with studies on other aspects of aging, the metacognitive ...
    • Avaliação do pensamento contrafactual na depressão 

      Faccioli, Juliana Sarantopoulos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 15/03/2013)
      Counterfactual thinking (CT) corresponds to the idea of mental constructions of alternatives for past event and serves an important function in an individual s adaptation and emotional coping. The aims of this study were ...
    • Efeito da violência intrafamiliar sobre o pensamento contrafactual de mulheres 

      Justino, Florença Lucia Coelho (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/02/2014)
      Thinking about what have happened or thinking counterfactually is an important type of imagination thinking and may be defined as thoughts about alternatives to something that have been experienced in order to change the ...
    • Escala de metacognição: evidências de validade, precisão e estabelecimento de normas 

      Pascualon-Araujo, Jussara Fátima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 05/02/2015)
      The thoughts and knowledge that individuals have about their own thoughts and cognitive processes correspond to metacognition. This concept has different aspects, but by focusing on the area of education, the skills involved ...
    • Escala de identificação de dotação e talento : construção de instrumento, evidências de validade e precisão 

      Freitas, Márcia de Fátima Rabello Lovisi de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/03/2016)
      The Munich Model of Giftedness unites individual and environmental characteristics in a single scheme for the identification and development of giftedness and talent (G&T). In this model, natural abilities are called ...