• Ensino de relações numéricas com o uso de discriminações condicionais para crianças com Transtorno do Espectro Autista 

      Garcia, Rafael Vilas Boas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/04/2016)
      The purposes of this research are evaluate the effectiveness of MTS computerized teaching tasks, and develop, apply and evaluate a Stimulus Equivalence Paradigm based curriculum to teach number concept. Studies that used ...
    • Ensino de Leitura na Linguística de Bloomfield e na Análise Comportamental de Skinner 

      Conceição, Djenane Brasil da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 15/12/2015)
      In a literate society like ours there are many advantages for both the individual and for the community in knowing how to read and write. Brazil's high illiteracy rates are well known, and eradicating functional illiteracy ...
    • Criatividade e metacognição: desenvolvendo e avaliando um programa de estímulo na pós-graduação a distância 

      Casatti, Denise (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/08/2023)
      The main objective of this study was to develop a program to stimulate creative and metacognitive skills in graduate students in distance education, evaluating its feasibility and quantitative and qualitative effects. The ...
    • Ensino de leitura de sentenças para crianças em idade escolar 

      Donadeli, Josiane Maria (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/03/2016)
      Several teaching procedures based on the stimulus equivalence paradigm have been developed and proved effective in improving reading performance. Expanding the research on the subject, this study aimed to determine the ...
    • Responder por exclusão envolvendo relações palavra-objeto e palavra-ação 

      Gallano, Tamiris Poletini (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Responding by exclusion is defined, in conditional discriminations tasks, as the immediate selection of a new stimulus, among other known stimuli, when a new sample stimulus is presented. Responding by exclusion is usually ...